Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4810 ggr
[Liinda]
0

Hur få rumsren?

Har en kattunge nu och han kissar och bakade i lådan men han gör det också i köket där han bodde som mindre. Nu när han är större får han vara överallt men vi tog bort lådorna i köket för vill inte ha dom där. Men han fortsätter gå där. Jag har gjort grundligt rent och skurat med citron såpa och det funka inte, sen testa jag ställa matskål där men då kissa han bara en bit ifrån. Behöver lite tips och råd.

AgnetaB
0

jag har lärt mig här att om kattungen ej är riktigt rumsren skulle man begränsa utrymmet för katten o börja om som för en riktigt liten. Ev kanske han ej hinner till lådan nu om den är långt bort mm.

Imitra
0

Hur gammal är kissen nu och hur gammal var han är ni tog honom?:)

Testa att ställa många lådor i varje rum, och spraya med piss off där han varit är mitt tips!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Det är antagligen väldigt förvirrande för honom att lådan plötsligt är borta. Troligen är han så invand i att lådan finns där, och ofta (framförallt för en kattunge) är det bråttom när det väl behövs en låda - då glömmer han antagligen bort att lådan i köket är borta men går där ändå eftersom det är bråttom. Och allt eftersom blir det ett invant beteende.

Ställ tillbaka lådan, och dag för dag flyttar du den närmare och närmare den "permanenta" lådan. En liten bit i taget bara. Bättre att ta småsmåsmå steg och ha den flera dagar på samma ställe innan nästa flytt närmare, än att ta det för fort. På så sätt följer han med i vart lådan flyttas, och den dag kökskisslådan står bredvid den "permanenta" lådan kan kökskisslådan tas bort - för då finns ju den andra lådan där.

Och städa riktigt noggrannt där han kissat/bajsat på golvet! Häll på rikligt med alsolsprit, tvätta golvet med bra rengöringsmedel mot just kattkiss (inte klorin, inte såpa - sånt tar inte bort lukten för katten).

[Liinda]
0

Han är 14 veckor nu och han har inga problem att hinna till lådan. Och stänger vi till köket så går han bara på lådan i badrummet. Men så fort vi öppnar till köket så går han där bara för att det var där han hade lådan som mindre. Vi har haft honom sen födseln eftersom vi tog hand om en dräktig kattmamma åt sambons mamma. Han fick bo med mamman tills han var 12 och en halv vecka gammal

[Liinda]
0

#3 det är nog som du säger förvirrande för honom men vi vill verkligen inte ha lådan i köket. det verkar som en smart lösning, tack för tipset det ska vi testa! :)

[Liinda]
0

Vi testade att flytta lådan bitvis och sen stängde vi helt till köket så han inte ska komma in dit. Och nu bajsar han under vår säng istället Förvånad

Jag vet inte vad vi ska göra, har aldrig haft en katt som betett sig såhär förut Rynkar på näsan

Lusthan
0

Prova att ha flera lådor i olika rum. Kanske kan det var så att han inte hinner och därför gör så..

[Emma--]
0

Pröva med fler lådor lite här och där. 

Har ni bytt Kattsand eller nåt? När flyttade ni ut lådan från köket?

Tänkte om det kan vara så att han inte kände sig lika trygg när kattmamman försvann. Vissa katter kan ju behöva mer än 12 veckor ibland.
Flyttades kattlådan samtidigt så kanske det blev en ännu större omställning även om inte vi tycker det borde vara det.

Hur stort bor ni? Kanske behöver ni begränsa ytan mer för katten tills han lärt sig att använda toan ordentligt. 

Han är ensam katt eller? Är han mycket ensam?

nu blev det många frågor, men det är väl bättre att tänka på för mycket än för lite. Tungan ute

[Liinda]
0

#7 Men det känns konstigt om han inte ska hinna för ibland går det ju några dar emellan han bajsar utanför :/ Han är ju ändå så pass stor nu.

#8 Nej vi har samma Kattsand som han haft sen födseln. Kattmamman flyttade när han var 12 och en halv vecka och vi tog bort lådan några dar senare kanske 4 dagar senare kommer inte riktigt ihåg.

Vi bor på 63 kvadrat och just nu har vi stängt till köket så det är ju inte så stort. Nej han är inte ensam katt vi hade en katt sen tidigare som han lärde känna från födseln. Och dom älskar varandra och den katten har inga problem med lådan. Plus att jag är arbetslös så jag är nästan alltid hemma med dom.

Ja det har du rätt i, jag vill ju gärna komma underfund med det härGlad

[Liinda]
0

Det som är så konstigt är att när min mamma var kattvakt några dagar så var han jätteduktig och gick inte utanför lådan en enda gång. Och hon har 2 våningar och lägenheten är nog på cirka 90 kvadrat. Lådan står dessutom på övervåningen men han var jätteduktig.

Och mamma har 2 egna katter så dom var alltså 4 katter där och hon hade helt annan Kattsand och inget störde honom.

[Emma--]
0

Hm. Det blev svårt att komma på något bra. Men som sagt fler lådor, och kanske även pröva använda samma sand som din mamma har i en av lådorna?

För är det två katter så kan det verkligen vara bra att försöka med åtminstone en till låda. 

Är det ofta han gör utanför lådan?

Jourhemmet
0

Har du ingen mer katt än denna lilla? Sorry, såg nu att du hade det.

[Liinda]
0

#11 Ja att pröva samma sand kanske skulle vara en ide, men såklart använder min mamma en dyr sand och vi använder toa-lätt så det får vänta till pengarna kommer in, för innan har jag inte råd att köpa den sanden.

Han gjorde ifrån sig i köket varje dag sen stängde vi ju dörren och då var det lungt några dagar sen började han bajsa under vår säng. Och det gör han dagligen. Han har en vana att bajsa under saker. Och hemma hos mamma har hon en låda med tak. Tror ni en låda med tak skulle hjälpa? Han kanske inte vill folk ska se när han går i lådan?

#12 Jo han bor med en kastrerad vuxen hona som han lärt känna sen födseln. Så dom är jättebra kompisar. Hon busar egentligen alldeles för hårt med honom så han skriker ibland, men sekunden efter är han på henne och ska busa igen. Så tror inte det har med hans kompis att göra.

[Emma--]
0

Det kan ju vara att han trivs bättre med sand, för då kan han ju gräva över det. Det är inte fullt lika lätt med toa-lätt utan då kommer ju bajset ligga helt öppet. 

Just att inte gräva över sitt bajs kan också ha med revir att göra om jag fattat det rätt. Det har jag dock ingen fakta på. Men då kan man ju fundera över vad det blir för signaler för katterna när inte den möjligheten finns att gräva över. 

Det kan säkert vara värt att pröva en toa med tak också.

[Liinda]
0

Ja då prövar vi en toa med tak och sand i lådan då. Så får vi se hur det går Glad Hoppas bara inte våran andra katt protesterar mot det för hon verkar ju gilla det som det är nu.

[Emma--]
0

Men ni kan ju ha en låda med toa-lätt och en med sand Glad För då får hon fortsätta ha det hon trivs med samtidigt som ni testar och ser om lillen trivs bättre med sanden.

[Liinda]
0

Ja just smart! Skrattande

Hawknestgrove
0

ja här verkar det som om du har fått bra tips att prova nu…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Aha, där har du säkert problemet. Väldigt få kattungar gillar toa-lätt. Även en såld kattunge höll på att komma tillbaka hit för att han kissade i sängen hos nya ägaren. Vi löste problemet snabbt när jag kom på vad som var fel…toa-lätt…

[Liinda]
0

Det funkade ett bra tag med sand, vi hade mycket sand i lådan och höll extra rent och det funkade fram till nu och nu bajsar han i köket igen :/ Jag blir galen Rynkar på näsan

Vi ska flytta om typ en månad och då blir ju allt nytt och då hoppas jag att det ska fungera bättre. För då är det ju inte som nu när han haft lådan i köket en gång i tiden. Och så ska han kastreras den här eller nästa månad så hoppas hoppas.

Jourhemmet
0

Blanda ättika och vatten och spraya på alla ställen han sätter sig. Själv föredrar jag ytdesinfektion, finns på apoteket.

[Liinda]
0

Tack så mycket för tipset ska testa det! =)