Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2878 ggr
[esereth]
0

eukanuba/nutram/porta21, foderbyte?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har precis gått över till eukanuba, men vet inte om det är bra nog? Hon äter det i alla fall, vilket är ett stort +.

Har senaste 2-3 åren gett rc nr30. Misse (huskatt, född 05) biter bort håren runt tassarna och bakom stora trampdynan. Tror att detta är foderrelaterat så nu försöker vi byta foder på henne.

Har slutat ge henne våtmat, då hon får utslag vid tinningarna, vet. sa att det är fodret, samt att det ger tandsten. Han tycker rc är ett bra torrfoder.

Torrfoder vi försökt byta till:

Orijen- Misse säger att dom är för stora och hårda, och annan form än rc, äter inte/ svälter hellre.

James beloved- gick och äta men det är inte mat.

Carnia Lynx- Misse säger: vad är det här för små saker, du menar väl inte att jag ska äta dessa - löjligt små, mao inte mat, utan liknar små bitar som som ibland trillar ut munnen när jag äter rc - inte äter jag väl sådant som åkt ur munnen??? Dessutom luktar det inte lika gott som rc.

Acana Grasslands- Som carnia men äckligare! Fullständigt vägrar äta dom.

Eukanuba- Dessa äter hon, turligt nog då rc har tagit slut. Grejen är väl att jag tycker inte att dom landar bra i mun på henne, utan när hon får in den, får hon liksom kasta in den i munnen igen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, hoppas ni förstår.

En kompis som iofs är hunduppfödare (och ger sina katter mjau torr+blöt) tycker att rc är skräp, dyrt foder för dåliga råvaror, billig bindväv osv. Han rekommenderar antingen Nutram eller Purina pro plan.

Jag vet inte om jag tycker pro plan var så bra på innehållet. Och Nutram är ju omöjligt att få tag på. Handlar som oftast i Gbg-området och Nutram torrfoder säljs inte här. Funderar på och mejla nutram och meddela att deras åf-lista inte stämmer samt fråga var jag kan köpa det hän?

Sen å andra sidan vet jag inte om det är någon idé att köpa ännu ett kanadensiskt foder då hon ratar dom. Dessutom luktar förvånansvärt likt varandra, carnia oxå??

Har läst här att porta 21 ska vara riktigt bra? Men var säljs det i mina krokar? Hittar inget på google. Tror ni det går och ringa en djuraffär och be dom ta hem en påse?

Känns så jobbigt att behöva åka stan runt efter foder och ringa handlare som inte vet vad man pratar om. Sist var jag inne i en Arken och frågade efter nutram, hon visste inte vad jag pratade om?? Hon kände inte heller till carnia, orijen eller acana, då undrade jag verkligen varför hon står och säljer torrfoder. Hon började bubbla på om att dom varit i fabrikerna och får se att allt går rätt till osv. Dom vill ju sälja sitt foder och gärna dyrt. Sedan tycker jag rc har lite monopol på marknaden.

I vilket fall som helst så känner jag mig lite rådlös. Vill ha en plan B om nu inte eukanuba blir bra i längden (2veckor hittills). Ska jag satsa på porta 21 eller nutram? Eller något helt annat? Ska jag behålla eukanuba om det inte visar sig vara några problem?

Imitra
0

eukanuba är jättebra, fortsätt med det du. Det låg etta i någon undersökning om kattmat i alla fall, och har en riktigt hög kötthalt.

Man ska inte hoppa mellan olika fodersorter om det inte är absolut nödvändigt

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Bromma zoomarknad (sthlm) har ju en webbshop och dom har porta 21. Sedan vet jag förstås inte om dom levererar i hela sverige

[esereth]
0

#1 Tack för svar.

#2 Precis, har inte tagit reda på det än heller.

IceJossan
0

Jag tipsade idag en djuraffär om att ta hem Porta 21. De lät nyfikna och skulle nog kolla upp saken. Förhoppningsvis tar det hem det :)

Cindy
0

Bromma Zoo levererar till hela Sverige till fast fraktkostnad 79:- (oavsett hur mycket eller lite man beställer för). www.zoo.se

Jag har precis gått över på Porta 21 på mina katter, de är helt tokiga i Sensiblen och jag är mer än nöjd med innehållet. Bromma Zoo är först i Sverige att ta in fodret, men sedan några veckor tillbaka har en av Sveriges största zoogrossister (Imazo) tagit in fodret, så i princip varenda liten butik borde kunna ta in Porta 21 iaf på beställning.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

#5 Du som jobbar där… Kan man få en liten provpåse för att se om kissarna gillar maten? Eller måste man köpa en hel påse och testa?

Jourhemmet
0

Kostar 29.90:- för 500 g så det är inte dyrt.

[esereth]
0

Tackar för alla svar.

Jag är ju helt klart sugen på att beställa från Bromma zoo. Min gubbe blir lite knas på mig att jag bara köper foder efter foder som bara står.

Men men, jag vill ju det bästa för min kisse och foder går att ge bort till mindre kräsna katter.

Cindy
0

#6 Vi har tyvärr inte smakprover på våra foder (skulle krävas massor av dyrt lagerutrymme som skulle tvinga upp priserna), men däremot en smakgaranti.

Det innebär att man alltid har rätt att lämna tillbaka ett foder man inte är nöjd med, bara man har påsen (med minst 1/3 kvar) och kvittot med sig.

#8 Prova på, det är som sagt bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd! Tillbakalämnade foder skänker vi dessutom till Kattstallet.

Vänliga hälsningar
Cindy