Hjälp, kastrerade katter blir inte överviktiga
Jag behöver er hjälp för det har dykt upp några som skriver kommentarer på min blogg att katter blir överviktiga om man kastrerar dem. Det är ju så oerhört viktigt att det bara föds kattungar som verkligen är planerade, ja till och med har ett hem som väntar innan kattan får bli dräktig.
Så snälla ni, läs på min blogg och skriv om att det bara är en dum myt att katter blir överviktiga om de kastreras.
Min blogg hittar ni här
Det är inte en myt, de kan bli överviktiga lättare. Man måste bara hålla i tanken att de behöver ca 30% mindre mat när de blivit kastrerade.
Alla katter har lättare att gå upp i vikt när de kastreras, fråga en veterinär så får du se.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visst….
däremot blir de inte överviktiga FÖR ATT de kastreras…
De får en förändrad hormonbalans som i sin tur påverkar ämnesomsättningen. Fel mat gör att de lättare överäter dessutom.
Men det är alltid ägaren som gör katten fet, om den i övrigt är frisk och inte medicineras med något fettbildande preparat !
Medarbeterare på Kost
Jag har lagt mig i lite. Heter Fia bland dina kommentarer.
Jag dissade den där undersökningen någon länkade till… Jag tror inte riktigt att den känns helt okej rakt genom.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag förstår inte problemet i bloggen. Det verkar ju som att killen som påstår att katter blir tjocka i samband med kastrering endast menar att det inte bara är på grund av att katten rör på sig mindre som den går upp i vikt efter kastreringen, utan att det även beror på den förändrade ämnesomsättningen och en tendens att äta mer. Det stämmer väl för all del? Både kost och motion påverkar ju vikten. Och när katten efter kastreringen får mer fritid (eftersom den inte behöver gå runt och leta pojkvänner/flickvänner längre) så får den mer tid till att äta. Vissa katter verkar dessutom äta mer när de är uttråkade.
Det är viktigt som kattägare att förstå, att man kan behöva ändra kosten för katten efter kastreringen. Så att man inte utsätter den för risken att bli tjock.
Självklart blir inte katter tjocka av själva kastreringen, lika lite som att människokvinnor blir tjocka av p-piller. Man blir tjock för att man får i sig mer energi än vad man gör av med. Sen påverkar hormonbalansen i kroppen uppenbarligen aptiten. Därför kan det vara vettigt att gå över till en kost som gör en mätt på mindre mängd mat (alltså en kolhydratsfattig kost). Det gäller både människor och katter.
Jag vet inte vad det är för källor han kommer dragandes med men de känns lite oseriösa. Finns det någon som har någon bra länk med någon bra källa som jag kan läsa och tolka? Tydligen så verkar vad som helst hjälpa för att han ska bli nöjd. Allt man läser är sanning om det är en forskning eller nått vilket jag inte är helt med på att det faktiskt är. Det är fruktansvärt viktigt att veta vem som begärt forskningen.
Exempelvis så om det är något av de större märkena som eukanuba (stavas det så?) som begärt forskningen så kommer antagligen resultatet vara till deras fördel. Sånt måste man ju också tänka på när man läser forskningsresultat.
Så finns det nån som har nå bra så kan det vara bra att slänga fram det.