Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 952 ggr
PeppeLunis
0

Dålig vana!

Hej jag har en katt som heter Luna hon är ca ett halvår och jag har två frågor.

Fråga 1: Luna är rumsren eller var det i från början men nu har hon börjat kissa på våra täcken men bajsar i sin låda. Och det har blivit en dålig vana hur ska jag göraför att hon inte ska kissa på våra täcken och i lådan??

Fråga 2: Luna är en väldigt aktiv katt och hon har miljoner med leksaker och mycket plats att springa på. Jag leker med henne dagligen men hon blir på något sett väldigt hyper och välter ner saker och hoppar upp på väggar och går där hon inte ska. Vad ska jag göra åt detta.

Tacksam för svar :)!

[Emma--]
0

Är hon inte kastrerad så är det dags för det. Det kan vara pga det som hon kissar utanför lådan.

Till frågan nr 2 är det väl svårt att ge tips. Men en kattkompis kan ju ge mycket. Annars får man räkna med att saker inte får stå kvar där man vill ha dom. Och man får kattsäkra sitt hem lite.

LaSadie
0

På fråga ett så kan kastering hjälpa. Katter som löper kan markera, eller så kan hon fått uvi och då kan de kissa på fel ställen med.

Kanske skaffa en kompis som ger utlopp för sin energi

grejs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är hon kastrerad? Om inte så kan det vara så att hon börjar bli könsmogen och det är därför hon börjat kissa utanför lådan. När man kastrerar blir katten ibland lugnare och mer harmoniskt eftersom det slipper stressen vid löp. Nu är ju katten bara sex månader så det är inte så konstigt om hon är väldigt sprallig. :)

Destany
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

säger som de andra på fråga 1 kastrering kan hjälpa. Eftersom hon är ett halvår så e det bara normalt att hon har bus i tassarna. har för mig tonårsperioden börjar då,sen får man inte glömma att vissa katter har jätte mycket energi. Zigge är 2 år nu men beter sig som en 6 månaders katt busar varje vaken minut..så det e ju kattens personlighet och alla katter e ju olika precis som vi människor e olika.

pip89
0

kan vara att hon protesterar mot något, har ni börjat göra några ändringar hemma?flyttat på hennes favoritstol som hon älskar att sova på eller bytt kattsanden, kanske slängt kattleksaker som hon är förtjust i och brukar leka med?

jag minns förut när vi tog ut våran ena katt, men sen när det började bli vinter så började hon kissa vid dörren för att vi slutade gå promenader med henne, vi begrep inte vad det kunde vara i början, men till sist kom vi på det.Glad

Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.