Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6412 ggr
[marthiiina]
0

Tips på färg hjälp

Har två nyfödda kattungar, bondkatter. Har ingen bild ännu då jag inte vill störa dem för mycket. Men jag skulle vilja ha hjälp med att lista ut färg/teckning. Om det finns ngn av er som har en länk till en bra sida t.ex.

Kan iaf beskriva den jag är fundersam över. Han är så vitt jag kan se svart över rygg och nacke. Men har ljusa markeringar (silvriga/vita) runt nos ögon och kant på haka. Har även vita halvstrumpor bak och vita tassar fram. Tycker mig även se en ljus markering på båda sidor av buken. Ungefär som (om ngn av er har koll på kaninfärger) en zobel färgad kanin.

Systern är bruntigré (svart tigre) Precis som modern med undantag av vita tår. Pappa är kolsvart med vita strumpor bak och vita tassar samt hakklapp och lite runt nos/mun/hak kanten.

Moderns kullsyster är svart tabby(bruntabby)

faderns mor är brunskölpadd

Tacksam för hjälp :)

[marthiiina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på modern inte den bästa med det är iaf ngt.

[marthiiina]
0

Ännu en kommer en på fadern oxå.

[marthiiina]
0

han är inte direkt lätt att fånga på kort men ja.

[marthiiina]
0

Vill bara tillägga att planerna med ungarna är väl gjorda. med kommade vacc chip och redan bestämmda hem. Så ingen blir upprörd i onödan :)

Josefa
0

Låter som om ungarna är"frostade".  Kan bero på att mamman har haft en infektion när hon varit dräktig. Det vita/silvriga kommer isf att försvinna med tiden.

IceJossan
0

Jag är inte så haj på färgförändringar hos kattungar, hur man ser skillnaden på smoke och frostning på småfisar. Smokefärgade katter är  alldeles silverfärgade i botten av pälsen, och ser lätt lite dammiga ut. Ljusare markeringar runt ögon och grått mönster på kroppen.

På bilder ser du exempel på smokefärgade vuxna katter.

Men som sagt kan jag inte säga hur det är med småkissar, om det kanske är frostning dina små har.

LaSadie
0

Om det är katten som är på tredje bilden på är den svart med vitt n 09. Som #5 säger så kan katterna vara frostade som försvinner efter ett tag. Om katten är smoke (alltså silver på solid katt) så är hårbotten vit. Fina katter och bra att ni vaccinerar och chippar dom :)

edit: ändrade vem som skrivit vad :)

MonicaLagerquist
0

Frostade katter är ljusa längst ut på hårstråna och mörka in mot kroppen smokekatter är mörka längst ut och vita längst in mot kroppen.

Stolt ägare till tre La permer

[marthiiina]
0

Han är väldigt svart längst ut på håren men visar en jljusare tendens inmot huden. Där verkar färgen lite mer blå(grå/vit) i tonen. Tackar så mycket för svaren, lägger upp en bild på honom om ngra dagar så blir det kanske lite lättare.. Mvh

IceJossan
0

Ta gärna en bild på när du särar på pälsen med fingrarna också!

Raggedydoll
0

Marthina, kan komma förbi någon dag och kika om du vill :)

Mvh Simone

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

[marthiiina]
0

simone, okej, ja gör det du. Du är så välkommen så. Mvh

EddaM
0

Han kanske är svartsilver mönstrad? Nåja det är svårt att lista ut vilken färg har genom en beskrivning meeeen när bilden kommer så kan vi säkert hjälpa till lite mer =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[marthiiina]
0

Bilderna är långt ifrån bra. den på hela honom är suddig och väldigt ljus. Han är  mycket mörkare men är inte så hajj på kameran och vill inte störa hur mycket som helst. han har börjat visa mycket mönster för tigrering men är fortarande väldigt svart i huvudsak och markeringarna är inte vita (eller ja förutom hakklapp och strumpor då).

[marthiiina]
0

bild 2

IceJossan
0

Aha, han är ju bruntabby med vitt! :)

Han kommer att se ut ungefär såhär när han är vuxen.

[marthiiina]
0

okej. Ja endast tiden kommer visa. Lägger upp en ny bild (så vida jag kommer ihåg) när han öppnar sina ögon och är lite större och ser hur färgen ser ut då ^^

IceJossan
0

Yes :) En stilig bruntabbypojk blir det iaf :) Längar efter fler bilder när han blivit lite större och sötare :)

[marthiiina]
0

Du tror inte att han kan bli svart silver tabby då? Med tanke på att pappa är mest troligt smoke om jag förstår rätt( har kollat på hans päls och han är mycket ljusare i botten än vad han är ytterst). Jaja, hur som helst så lär det ju visa sig ^^ Han är iaf super söt och låter urmysigt när han kurrar(vilket han redan gör till iaf min förvåning).

IceJossan
0

En silverkatt är silverljus i hårbotten, som du skriver om pappan. Är lillen det?

Jag tycker han ser ut att vara bruntabby på korten, men nu när du säger det så kan ögat bli lurat av kamerablixten, färgen blir lite orättvis, att han kan vara svartsilvertabby.

[marthiiina]
0

jag är lite osäker men tycker han verkar det. Ska försöka lägga fler bilder som är lite mer rättvisa i förhållande till verkligen heten. försöka anpassa ljus och kontrast så det ser mer riktigt ut. tackar alla för era svar. Ska som sagt bli spännande och se.

Tänkte även tillägga att syskonet tyvär har gått bort. Gick bort igår tyävrr. Hon var redan från början svagare och trotts att hon hade ätit och var fin i hull så gick hon bort. Vet ju att sådant tyvärr händer ibland speciellt när det är en förstagångs födare till moder. men det är ändock väldigt tråkigt. Men lillgrabben kämpar på desto mer och är pigg och livlig. Ökar stadigt i vikt och låter alla höra när han blir missnöjd. mamma katt tar så väl hand om honom, pysslar och grejjar. Så gosiga så.

IceJossan
0

Okej, ta gärna ett foto på när du särar på pälsen så man ser ner i hårbotten. Och försök få till fokus, så att bilden inte blir suddig, det är jättesvårt att se när bilden inte är skarp.

Stackars liten :( Ja, alla klarar sig ju inte, det är inte mycket att göra åt :/ Skönt att grabben mår bra i alla fall.

[marthiiina]
0

Ny bild. han har beiga tendenser i ansiktet men i övrigt är han fortfarande lika svart förutom de helt vita ränderna som bilr tydligare och tydligare. Svart att få bra bilder då modern gärna vill vara mitt i bild…

IceJossan
0

Hmm, jade den var lite klurig. Det beiga i ansiktet tyder påbruntabby - han kan vara en mycket mörk bruntabby. Annars svartsmoke/väldigt mörk svartsilvertabby om han är vit i underullen, men då borde han inte vara beige i ansiktet.

Sära på pälsen med fingrarna och ta ett kort så får vi se hur han ser ut i underullen!

[marthiiina]
0

jag har försökt men får inte bilderna att bli tydliga. Han är rätt livlig å e han inte de så kommer modern å e i vägen :P eller så blir bilden för ljus /mörk. Men kommer fortsätta försöka:P

IceJossan
0

Okej :P Ta med blixt (han dör inte av ett par kamerablixtar Glad ) och ta på samma avstånd som på sista bilden.

[marthiiina]
0

nya bilder.

1

[marthiiina]
0

2

[marthiiina]
0

3

[marthiiina]
0

4

[marthiiina]
0

5

[marthiiina]
0

6

EddaM
0

Svart tabby med vitt är han =) Och väldans söt ?

S*Luddhuvet´z

[marthiiina]
0

7

[marthiiina]
0

8

nu får det räcka med bilder. Jobbigt att man inte kan lägga fler i samma inlägg :P

[marthiiina]
0

#33 okej. Ja jag önskar jag kunde fånga när han kråmar sig när man ktilar honom på magen lr när han tuttar på sina tasssar när han blir tvättat men framför allt när han gäspar. Tusse<3 har dock inte kommit på ngt bra namn ännu :P

IceJossan
0

#33 Fast det heter ju bruntabby på svenska, iaf på huskatter ;)

EddaM
0

Jao men det finns ju svart tabby med o jag tycker att han passar in på detta. Men nåja bruntabby med vitt kanske är det bästa att kalla honom. =)

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

Okej, mja men det är väl det korrekta namnet så att säga, eftersom svart är själva färgen - men man säger ju bruntabby ändå. Eller kanske man säger svarttabby på utställningar? Som färg på huskatt är det ju bruntabby det heter, jag har aldrig hört eller läst någonting annat.

EddaM
0

Har en Skogis kille som står som bruntabby men på utställning blir han ganska ofta kallad svarttabby men det e mest utav utlänska domare så…. =) Det är ju samma ems kod n22 så det är ju lite förvirrande ibalnd minst sagt, ja hela alltet med färger =)

S*Luddhuvet´z

[marthiiina]
0

Jahapp. Men söt är han i vilket fall. Och mörk som bara den. Kan lägga upp ngn bild när han blir lite äldre och springer runt få se hur han ser ut i färgen då :)

Raggedydoll
0

Brun tabby är samma sak som svarttabby?

Brun kan bli mörk och se svart ut och på vissa raser tex. ragdoll existerar inte färgen svart, därför är det brun, men däremot kan den bruna se svart ut för att den är mörk.

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

EddaM
0

Och när det gäller skogisar så får de inte vara bruna utan mönster så det är lite olika för olika raser =)

S*Luddhuvet´z

[marthiiina]
0

Nu är parveln 3 veckor. Är nu själv säker på bruntabby. Tack alla för er hjälp :)

IceJossan
0

#44 Precis :) Men oj vad mörk han blir! Oftast brukar de ha mycket tydligare mönster på kroppen, så det är lite halvovanligt med så väldigt mörk tabby :)

[marthiiina]
0

#45 Jo det var väll det som fick mig att tvivla i början. Men det går inte att ta miste på hans ansikte nu. Han blir iaf hur stilig som helst^^

IceJossan
0

Haha, så söt! Ute på äventyr :D

[marthiiina]
0

Haha ja och mycket till hans moders missnöje. ;D

Raggedydoll
0

Grattis till de nya kattungarna :D

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

[marthiiina]
0

Ville bara visa hur ståltlig Parvel har blivit. Han flyttar till sitt nya hem om en vecka.