urinsten igen - börja BARFa?
Hej!
Skrev det här på barf.ifokus också, men tänkte att många här säkert har bra svar med :)
Nu har Zlatan fått urinsten för andra gången och jag känner mig totalt uppgiven. Förra gången åt han Hills och jag tyckte att han drack bra, men tydligen inte. Sedan dess har han fått orijens torrfoder och mjaus blötmat, och han dricker massor - har ställt fram flera vattenskålar och jag tror att han dricker ungefär 2 dl om dagen. Men tydligen var det inte tillräckligt för nu har han fått urinsten igen…
Min fundering är då om jag borde börja BARFa istället. Kan det hjälpa mot urinstensproblemen? Det tar emot att ge honom "kastratmaten", vilket vetrinären rekommenderar, som dels innehåller massa spannmål och dels tillverkas av djur som inte har haft särskilt trevliga liv.
Jag tycker att det verkar svårt med BARF, och kan inte så mycket om det trots att jag läst på en del. Hur fungerar det? Kan man ge enbart korvar från tex jipotimas eller måste man blanda och mixa själv? Finns det andra ställen som säljer färdiga korvar? Känns väldigt konstigt att handla och mixa själv med tanke på att jag själv inte äter kött, men jag vill göra det som är bäst för Zlatan.
Han är dessutom lite väl rund - är BARF bättre för vikten?
Många frågor och funderingar, vore mycket tacksam för tips och svar :)

Vad är det för "kastratmat" veterinären rekommenderar? Har katten urinsten/kristaller i urinen borde den väl äta foder som motverkar detta.
Självklart får han medicinfoder nu, så att stenen ska försvinna. Men jag tänkte på efter att stenen är borta. Då brukar man bli rekommenderad att ge typ Hills kastratmat, men den innehåller väldigt lite kött och väldigt mycket spannmål vilket jag förstått inte är så bra för katten, så jag skulle vilja hitta ett bättre alternativ.

Okej :) Min pojkvän har en katt som har problem med kristaller i urinen och som har ätit Hills s/d om jag minns rätt, och ska nu börja med c/d, tror jag det är. Båda fodren är iaf för att få motverka bildningen av kristaller. Jag vet inte om det är en viss period han ska äta specialfodret eller om han alltid borde få det.
Jag ger hellre Hills om det fungerar bra mot återfall även om det inte är det bästa i köttinnehållet, men kan man använda Barf med bra resultat så är ju det fantastiskt mycket bättre. :) Egentligen skulle man behöva råd av en veterinär vad som funkar att ge, men de rekommenderar ju alltid sina egna foder. :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Vad gäller veterinärer så har dem tyvärr inte någon näringslära över huvud taget. Vad gäller fodret dem säljer så är det faktiskt tillverkarna om står för all information och veterinärerna följer tyvärr deras rekommendationer. Att torrfoder innhåller en massa spannmål visar även på att tillverkarna inte har näringslära/bryr sig om att katter inte ska ha det. Utan drygar ut fodret för att det annars blir för dyrt att framställa är beklagligt.
Vad gäller urinsten, så är det bevisat att katter behöver mycket vätska för att urinen inte ska bli koncentrerad och ligga för länge i blåsan. Så logiskt är det då blötmat man bör ge och inte torrfoder. En katt dricker inte mycket vätska naturligt, utan får huvudsakligen vatten från bytesdjur. Så mitt råd är att ge vanlig mjukmat/Barf (Mjau, Icas, som inte innehåller spannmål då) och hälla i extra vätska så kissen får i sig mer än den så att säga behöver. Tror det är 0,6 dl/kilo kroppsvätska dem ska ha per dag. Min veterinär är inriktad på katter och hon rekommenderar mjukmat till alla urinrelaterade sjukdommar. Sällan veterinärfodret (torrfoder) som är för de besvären. Men vill du ge s/d eller c/d så se till att i så fall bara ge av mjukmaten.
Mitt tips till dig är att du läser allt du kommer över om just urinsten, kristaller,Idiopatisk Cystit och sen bildar dig en egen uppfattning.
Lycka till.

#4 Jo jag vet att mjukmat är rekommenderas till urinstenskatter. Vi provade både torrfodret och mjukmaten av specialfodret som ska ges, men katten gillar inte alls den mjukmaten och vill inte äta den. Däremot funkar torrfodret och katten har inte haft några problem alls sen dess. :) Jag vill också byta till nåt bättre foder sen, men vill samtidigt inte riskera att katten får tillbaka problemen.
#5 Du behöver inte ge s/d eller c/d. Utan mjukmat som Mjau konserv, Mjau tetra, Icas konserver, portionspåsar, pussi konserv samt en del av deras portionspåsar (som inte innhåller spannmål) och Bozita mjukmat som finns på djuraffärer. Sen ha i extra vätska. Mer än så behöver det inte vara. Men byter du till torrfoder av bra kvalité så lär problemen komma tillbaka då man ska undvika torrfoder. Så när katten inte längre har problem skulle jag övergå till mjukmaten jag föreslagit.

#6 Okej, grejen är att katten ätit mycket mjukmat förut också men fick ändå kristaller. Men jag ska tänka på det, det kanske funkar bra med endast mjukmat. :) Ska kolla med veterinären om det är en viss tid katten behöver specialfodret. Jag hade velat testa färskfoder, det hade säkert vart super, men tyvärr finns det inget för katt som är helfoder i dagsläget.
#7 Menar du Barf? För det finns jippotamas korvar i vissa butiker. Och då ska det räcka med att ge vingar, hjärtan som komplement. Kanske något mer, är inte helt hemma på det. Då får katten i sig ben och a-vitamin. Man kan även ha på benmjöl också. Men jag har inte koll på hur mycket det ska ges om man ger jippotamas korvar. Där är färdig malet färskt kött. Är frysta har jag för mig. Så det behöver inte vara allt för jobbigt. Barf i fokus kan du få råd och tips på.
Att bara ge blötmat fungerar utmärkt. Det blir dem också mätta på. Kan vara så att katten fått det tidigare om han fått både blöt och torr då.
Hoppas katten slipper urinstenarma snart.
Som jag har förstått efter svar på min tråd så kan man inte ge bara jipotimas kattkorv, man måste komplettera med kött och lever också, och ben i form av tex kycklingvingar. Håller på att läsa på för fullt och ska fråga veterinären också sedan när vi ska på återbesök. Fick även tipset att använda pH-stickor för att hålla koll på urinen och om det finns risk för att stenarna kommer tillbaks, så kan man styra pH genom att lägga till/ta bort saker ur kosten. Finns massa bra information på barf.ifokus :)

Jo det är färskfoder/fryst barf färdigblandat som jag tänkte på. Som ni sagt så finns det inte helfoder av det till katt, utan man måste lägga till vissa saker. Jag är lite lat och vill dessutom vara säker på att man inte lägger till för mycket eller för lite av något, så därför hade det vart perfekt med ett färdigtblandat färskfoder/barf. :)
Men ja blötmat är ju bättre än torrfoder iaf, gäller bara att få katten att vilja äta kycklingvingar för tänderna. Eller börja borsta tänderna kanske… :)