Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 835 ggr
[Ida-Ida]
0

Intervjupersoner

Hej allihop!

Jag heter Ida och studerar till journalist i Jönköping. Som sista uppgift gör vi ett slutprojekt, i det här fallet en artikelserie eller som en temabilaga till en tidning.

Min ska handla dels om förmänskligande av djur, dels om när djuret är som en "familjemedlem eller mer", i princip.

Jag letar därför efter persoenr, som kan tänka sig att prata lite med mig och eventuellt göra en intervju om vi tycker att allting känns bra och så.

Det jag gärna skulle vilja hitta någon till är:

- En person/par där djuret/katten är som ett barn och behandlas som om den vore en människa/barn. Kanske har du/den personen valt att skaffa katt i stället för barn? Eller också kanske du/den personen inte kunde få barn och lät katten få den rollen?

- Sorgen efter en katt som blev som om en familjemedlem dött (vet att det känns så för de flesta). Kanske har du/den personen en fin gravplats på en djurkyrkogård. Du kanske anlitade en begravningsbyrå?

- Har du lagt ner oerhört mycket pengar på veterinärvård för att det kändes så självklart att även ditt djur skulle få chansen att leva så länge som möjligt? Hur gick det sen?

Jag vet att det kan låta klyschigt, och kanske ganska vanligt, men döm mig inte på förhand. Jag är inte ute efter att göra någon dömande artikel. Du kommer att få prata med mig i förväg om vad det är jag vill göra och du kommer att få läsa texten och diskutera med mig om hur den blir.

Du/den personen får gärna finnas i närheten av Jönköping, Linköping eller Stockholm.

Hör gärna av dig till mig om du kan hjälpa till på något sätt; här, via personligt meddelande eller via mejl (ida.wenstrom@telia.com)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

PumpkinQueen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det känns som att artiklarna kommer att bli rätt vinklade, när du har sånna starka idéer från början om hur de personer som du intervjuar ska vara.

De flesta som skriver i detta forum är rätt överens om att man inte bör förmänskliga sina djur, eftersom det inte är något som djuret mår bra av.

Du kanske skulle skriva ett skönlitterärt verk istället, där du kan hitta på lite tokroliga personer som inte skaffat barn (som "normala människor"!) utan istället skämmer bort sina katter, låter dem äta vid matbordet, klär dem i dockkläder och kör runt dem i barnvagn på stan. Det kan nog bli en försäljningssuccé! Skrattande

[Ida-Ida]
0

Jag ska ha med andra personer också, men det här är sådana personer som jag letar efter.

Det behöver inte vara bokstavligt talat, och de andra två punkterna känns kanske lite mer allmängiltiga än den första (det är jag också mycket väl medveten om)

Men jag tänkte att det inte skadar att skicka ut en förfrågan :)