Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 8437 ggr
Charlie2006
3/6/11, 10:26 PM

Toyger

Katt vet jag att jag kommer skaffa när jag flyttar hemifrån, om något år, och funderar på rasen toyger, och undrar om den kommit till sverige än och isåfall om någon vet någon uppfödare?. Annars är det väll import från usa som gäller?. Sen undrar jag om någon vet på ett ungefär vad en toyger ligger på i pris?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
IceJossan
3/6/11, 10:34 PM
#1

Varför skaffa en sådan, när det redan finns så många läckerbitar i Sverige? :P

Jag har tyvärr inget svar på dina frågor. Hoppas att någon annan vet mer!

Charlie2006
3/6/11, 10:40 PM
#2

#1 Tycker om deras utseende, och det är väll närmast tigern man kan komma ;). Det finns många fina raser men fastnade just för denna :). Men har inte bestämmt mig än vilken ras jag vill ha (har redan en ragdoll som ska med när jag flyttar, men vill ha en annan ras) men lutar åt en Toyger.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Imasy
3/6/11, 10:43 PM
#3

Toyger? Bild? :)

Charlie2006
3/6/11, 10:47 PM
#4

#3 Sök på google efter bild :), tror inte jag får kopiera och lägga in en bild jag inte har tillstånd till.

Det är en ras som efterliknar tigern i utseendet och har läst att denns gångstill är samma som tigerns. Korsning mellan bengal och andra korthåriga orientaler. Tycker ellerfall dom är väldigt vackra :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Imasy
3/6/11, 10:54 PM
#5

#4

Hittade ett par bilder på den. Men är den tillåten i Sverige? Tänkte på bengalerna där de måste vara i en viss generation från de vilda förfäderna för att ens få tas in i landet?

Charlie2006
3/6/11, 11:17 PM
#6

#5 Denna rasen härstamar inte från någon vildkatt, utan från olika raskatter, blandannat bengal och korthårig oriental, så tror inte det är några problem att ta in rasen i sverige.

Hittade nu 3 uppfödare i uk och någon i blandannat frankrike, nedeländerna m.m. Men i sverige finns det inte i vad det står.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
Vosjes
3/6/11, 11:23 PM
#7

Toygern är fullt laglig här i Sverige då den är fram avlad mellan Bengal katterna och tabby mönstrade huskatter.

En mycket intressant kattras som jag ser fram emot att följa avelsarbetet hos men tyvärr vet jag inte mycket om svenska uppfödare om det ens finns några.

Priset på en Toyger varierar såklart beroende på typ och utseende samt om den ska användas inom avel eller ej men det är mellan $500 - $1500 USD att importera katter från till exempel USA kostar oftast runt 2 000 - 3 000 SEK extra beroende på uppfödaren och land närmaste uppfödaren är i Nederländerna om jag minns rätt och det finns drygt 40 uppfödare av denna tjusiga ras världen över. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

UlrikaD
3/7/11, 12:18 AM
#8

Det finns en del uppfödare i europa. Lättare att ta in därifrån isåfall. Frankrike, Belgien, Holland och Italien har uppfödare bl.a.

Tycker det är en superfin katt också. Du kanske kan ta med dig två?Flört

annzoo
3/7/11, 9:38 AM
#9

#7 sedan får man väl inte glömma importreglerna. Är det tex rabiesspruta katten måste ha (+godkänt titratest) så är katten flera månader innan den kan tas in i sverige.

Vosjes
3/7/11, 3:07 PM
#10

Det priset jag tog med i min kommentar var från en uppfödare och då var rabies med mera inräknat.

Det beror på vilket land du tar djuret från och efter 2012 kommer de förmodligen ta bort titertestet på djuret att importera en HUND till sverige från till exempel frankrike är hunden 4 månader gammal så flera månader är den väl inte direkt.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

IceJossan
3/7/11, 3:51 PM
#11

Är det just utseendet du söker så finns det ju tigrerde bengaler också, och "perfekt" randiga huskatter.

Läs på mycket om rasens mentalitet och behov innan du börjar tänka på inport - du ska trivas med katten också, inte bara dess utseende ;) Bengaler är ju väldigt aktiva och kräver mycket av sin ägare, och orientaler likaså - hur är Toyger?

Lycka till i sökandet!

Jina
3/8/11, 9:47 PM
#12

#11 Vet du nån länk? Bara sett spotted och marble bengaler, aldrig hört talas om tigré.

IceJossan
3/8/11, 11:22 PM
#13

#12 Hmm, näe bara för att jag letar så hittar jag inget nu… Tigré finns inte, eller är iaf inte ett godkänt mönster hos bengalen, men däremot så finns det bengaler som är dåligt spottade och därmed randiga. Åtminstone nästan randiga. Det har jag hittat bilder på, men jag vet tyvärr inte hur/var jag hittade dem då :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: