Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3184 ggr
[ingvarisbjorn]
0

Katten äter hö och slickar på tyg

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Våra två jourkatter har gått väldigt bra att ha i samma rum som vår kanin, men nu har vi stött på ett problem… Den ena katten "stjäl" hö från kaninens bur!

Vi upptäckte igår att Picasso busade runt med ett hö-strå och lät honom hållas, men efter en stund var strået borta och han satt och slickade sig förnöjt om nosen. Jag tänkte precis skriva ett inlägg här och höra vad som kunde hända om en katt fick i sig hö, men svaret kom genom en fin spya i hallen precis när jag skulle publicera inlägget.

Nu har vi varit supernoga med att ta bort allt hö som råkat trilla utanför buren, men imorse när jag klev upp satt han och pillade ut hö själv, med tassen genom gallret! Tolkar det som att det är dags att börja odla kattgräs här hemma eller vad tror ni…? Flört

Han har också varit på och slickat lite på en del tyger, speciellt goda är frotté och sådant där blankt material som äldre badshorts är gjorda av… Jag undrar om han det är något han har brist på i kroppen kanske. Eller beror det på något annat?

Jourhemmet
0

Katten behövde få upp en hårboll och det funkade ju bra med hö Skrattande

Josefa
0

Precis. Ge den lite ampellilja eller kattgräs att tugga på.

Just hö eller åkerfräken är strävt och gott om man vill ha upp en spya.

[ingvarisbjorn]
0

#1 & #2 Ni två är ju guldgruvor av kunskap! Men det tar ju några dagar innan kattgräs växer till sig, ska jag låta honom sno till sig hö så länge ifall han behöver få upp mer hår? De fäller något fruktansvärt nu, så jag kan tänka mig att det blir lite hårbollar. Höet är för övrigt av fin kvalitet Flört

Jourhemmet
0

Hö är inte farligt alls. Kolla om du inte hittar ampelliljor i någon affär som har blommor. Dom är mycket uppskattade och helt ofarliga.

Linnslins
0

Vi köpte ampellilja till vår katt och han älskar den! Det är verkligen kanon! :D Så fort han fick den så började han äta på den :P

Så jag kan också rekommendera det =)

[ingvarisbjorn]
0

Det fanns olika sorters ampellilja, en med vita linjer mitt i bladen, en med vitt i kanten av bladet (irish) och en helgrön(mandarin). Är någon av dem bättre/sämre?

EvaSe
0

Eftersom du ändå har hö hemma, så låt katten äta av det. Mina katter tuggar glatt åt sig av det vissna fjolårsgräset nu när snön börjar försvinna.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Jourhemmet
0

Den som är till höger på din första bild ska du köpa, storfavorit. Den till vänster på första bilden funkar också men inte dom andra.

JossanH
0

Hehe hemma hos mina föräldrar bor en kanin i en kompostgallerhage inomhus nu under vintern. Han har sitt hö i en plastbalja. Nu har ena katten upptäckt tjusningen med hö! Står inte hölådan i närheten så sträcker han in tassen och drar åt sig hela lådan och plockar ut massor med hö som han tuggar lite på, men mest för skojs tror jag :)

Inget kul för mina föräldrar att städa men himla kul för katten :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Josefa
0

TS, en klick vaselin i munner hjälper också hårbollarna att komma ut. Fast på det andra hållet. Vaselin brukar katterna också glatt tugga i sig.