Släppa ut katt?
Jag ska ta över min kusins katt om någon månad, då hennes allergi har blivit värre. Nu är det så, att under hans första 1,5 år så bodde de i ett radhus där han kunde vara ute och springa fritt. Sen flyttade de till fjärde våningen i en lägenhet och då fick han inte gå ut mer. Han är ganska tjurig, ibland kan man inte klappa honom utan att han sätter både klor och tänder i en. Jag bor på första (inte bottenplan utan en våning upp) i en lägenhet. Utanför är rena rama naturen. Kör inte alls mycket bilar, det är långt till närmsta väg och han kan springa fritt. Tror ni det funkar att släppa ut honom för att se om han kan bli lite gladare? Man vet ju inte om det beror på att han saknar att få gå ut.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej jag skulle inte släppa ut honom om jag bodde i en lägenhet(Inte ens om jag bodde i villa) Man kan sysselsätta katten inomhus så att den inte behöver riskera livet utomhus. Ni har ingen balkong som ni kan näta in så att han kan få vara ute där ?Annars är ju koppelpromenader en bra grej.
Stolt ägare till tre La permer
Vore jag du så skulle jag nog selträna katten istället, eller näta in balkongen om du har någon.
För jag tycker inte alls om iden med utekatter, även om det är lite trafik så finns det fortfarande trafik och han kan bli påkörd, antingen av någon som bor i närheten, eller av någon på förbiresa. Sedan med tanke på att det kan finnas människor som omedvetet, eller medvetet stänger in honom någonstans, samt andra djur som han kan råka i ordentligt bråk med.
Vi har haft lite samma problem. Innan jag och min sambo flyttade ihop så var hennes katt en utekatt. Han fick springa ut och in på eftermiddagarna och kvällarna när hon var hemma.
När vi flyttade ihop så flyttade hon bara knappa 100 meter så det fungerade inte att ha honom ute längre eftersom han sprang tillbaka till sitt gamla hem…
Han verkade inte riktigt trivas med att bara vara inne och stora klösmöbler fungerade inte för att aktivera honom då han vägrar klättra upp i dem :P
Men när vi nätade in balkongen så blev han faktiskt lite gladare och nu har han även fått en kompis att leka med här hemma. Jag tror att det muntrar upp honom lite i alla fall.
Så om du inte vill släppa ut honom så kan det göra honom gladare om han får en kompis eller får chans att vara på en balkong till exempel.
Om du bestämmer dig för att släppa ut honom så se till att han verkligen känner sig hemma hos dig först. Låt det ta några veckor, och vänta gärna för länge med att släppa ut honom. Jag vet inte om det fungerar att ta ut honom i selpromenader till en början, så han får bekanta sig med området.
Annars kanske det är så att han verkar ledsen för att han har lite att göra när han är inne. Och det är ju lite lättare att lösa. Det finns ju stora klösmöbler och en mängd med leksaker att köpa och göra själv beroende på hur mycket pengar man kan lägga ner på det. =)
Tack för svaren! Jag hade tänkt skaffa ytterligare en katt inom en tid så att Smulle (som min kusins katt heter) kan få en liten kattkompis. Tyvärr så har jag ingen balkong, men jag hoppas det ska gå bra ändå. Kan alltid testa selpromenader, men jag är inte säker på att han kommer gilla det. men testa går ju!
#4 Innan du tar ut katten på första promenaden så kan det vara bra att ha seltränat katten inomhus först. Det hade inte vi gjort när vi tog ut vår katt första gången i sele… Vad ska man säga… Katastrof!! :P
Han blev helt galen och sprattlade och försökte ta sig loss. Det blev farligt för honom själv till slut..