tips kring bengaler
Jag blev alldeles kär i denna vackra ras, och har googlat lite om den… vet inte om jag är rätt person att skaffa raskatt…vad krävs egentligen av en?
Vad ger man sig in på med en bengal? De står på vissa håll att de är mer tama än vilda - betyder det att de river hemmet o klättrat i gardinerna eller
Vackra är dem ju så att det förslår, men det är ju inte en hållbar anledning ( anser jag) att skaffa en raskatt….man ska ju kunna lägga ner mer tid på dem också…
Annars är jag mer än nöjd med vår randige " huskatt"
, är bara lite nyfiken på er som har denna ras, vad ni gör med dem osv.
Det är väl en ras som kräver en hel del aktivering. Kanske t.o.m en aning mer än dom flesta katter.
Annars är det precis som alla andra katter, eller alla djur för den delen. Dom kräver en viss aktivering för att må bra.
Men eftersom du redan har katt så har du väl redan inrett ditt hem för att katten ska kunna få utlopp för sina behov?
Nu har jag inte träffat någon bengal personligen, men man har ju hört att dom är väldigt aktiva.

Jag har bara träffat Bengaler på utställningar som assistent och vissa är jätte trevliga medans andra inte så trevliga men de håller ju på att avla mycket på tempramentet.
Vackra ja det är de verkligen =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Vackra men högljudda 

En del kan säkert vara högljudda emedan andra mindre… precis som med andra katter. Däremot låter dom nog annorlunda… inte det där klassiska jamandet.
Medarbeterare på Kost
tycker de är fantastiskt fina o funderade på att köpa men blev avrådd av någon som gett bort sina då de var för mycket. Tom hans andra katter tyckte det.

jag har själv inte haft eller träffat någon bengal, men mina kompisar köpte två syskon, som dom senare lämnade tillbaka just för att dom var så tokiga och jobbiga. (och dom skaffade två ragdolls sedan istället, som dom nu har haft över ett år )
kan ju säkert variera, men vissa är ju tydligen riktigt pigga och busiga, så att du är beredd!

Jag har inte träffat några bengaler annat än på utställning (tittat på dem i bur) så jag kan dessvärre inte säga så mycket mer än att det är en aktiv kattras.
Jag har själv två siameser, som ju också är väldigt aktiva, och jag trivs jättebra med denna ras. Har haft huskatt i alla år innan, men de har varit alldeles för "slöa" för min smak.
Personligen så tycker jag att huskatt/Perser/Ragdoll/Turkisk van med flera är tråkiga, just på grund av att de inte är så vidare aktiva av sig.
Jag kan tänka mig att (utifrån det jag har läst) att bengalen och siamesen är rätt lik vad gällande temperament.
Om du gillar fart och fläkt, inte har något emot att de rasar grejer från hyllor/skåpar (alt plocka bort ALLT du är rädd om), står du ut med att ha en katt som nyfiket inspekterar allt du gör och som pratar med dig/skriker på dig, som gärna sitter och tittar på dig när du ligger i badet, gärna kryper under täcket och sover med dig i sängen ja då tycker jag att du ska fundera vidare, om detta inte lockar så avråder jag dig från att skaffa en aktiv kattras.
Att tänka på:
Dessa aktiva raser trivs sällan som ensamkatter, de trivs bäst med en likasinnad lekkamrat så man bör därför överväga att köpa två!
Lycka till!
MVH/Bunn
Har 5 bengaler med 5 olika personligheter och aktivitetsnivå. Bengalen är en aktiv ras och visst har jag fått tillbaka kattungar för att köparen inte var berädd på att kattungen var så aktiv.
Mina bengaler avgudar vatten, älskar att apportera saker och är nyfikna, hjälpsamma och påhittiga. De flesta bengaler är ingen "sitta i famnen och kela"-katt utan en katt som sitter brevid och blir klappad. De älskar att klättra och ligga högt och spana. Älskar att jaga varann och brottas.
Kastrerade hanar är de lugnaste och keligaste katterna. Fertila hanar låter mycket och mer regel än undantag att de revirmarkerar. Fertila honor löper i regel ofta vanligt med var annan/tredje vecka och kan då även revirmarkera.

En bengalägare jag pratade med sa att bengaler, framförallt honor, kan vara lite griniga mot andra katter, att rasen kan vara lämplig som ensamkatt om man aktverar den ordenligt.

Tusen tack för alla svar
Har en bengalhona och det stämmer in på henne, det som #9 säger. Hon trivs bäst som ensamkatt (vi hade en annan katt tillsammans med henne i början), men hon är så otroligt nyfiken, gosig, busig och underbar.
Men det där är säkert individuellt också givetvis. Som jag upplever det så är hon så smart och listig. Vi har även lärt henne att gå på toaletten som hon klarar utan problem.
mvh/EVelin