Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 844 ggr
Imasy
0

RC´s prisskillnader

RC har tydligen höjt sitt pris på fodret ytterligare en gång, och jag gjorde lite jämförelse mellan olika butiker i olika länder.

Då kollade jag vad en 10 kg´s säck Persian kostade.

Foderbilen ville ha 709 sek för den. 

Kollade vad zooplus.de (tysk webbshop) tar för den, och där kostade den 60,75 euro (539 sek). Kunde dock inte hitta några möjligheter för frakt till Sverige därifrån. 

Däremot kunde man på zooplus engelska webbshop handa RC till Sverige, och då skulle det kosta 66,74 euro inkl frakt (592 sek). Ca 550 sek utan frakt.

hemfoder.se ska ha 689 kr för en 10 kg´s persian. (Ska inte alla butiker ta samma pris åtminstånde i Sverige?) 

Hittade två engelska webbshopper också (swellpets och valupets) och där kostar fodret 45 pund, dvs ca 485 sek.

Jag antar att uppfödarrabatten gäller även där, och då blir det ju ännu billigare. 

Men vart ligger logiken i att det är billigare att "importera" fodret själv från England/UK, än att köpa den själv i butik här i landet?? Och hur kan det skilja så i pris?

Cindy
0

Royal Canin har i och med senaste höjningen även tagit bort sina rekommenderade utpriser. Tidigare har de flesta hållt sig till rekpriserna, men nu kommer vi att få se vitt skilda priser i alla fall i Sverige. Jag tycker det är trist att de höjer priserna när innehållet inte förbättrats, och svenska kronan är stärkt. Tror att de kommer förlora många kunder till billigare (och bättre) foder den närmaste tiden. Sjuhundra för en 10 kg-säck är pinsamt!

Vänliga hälsningar
Cindy

Yoda
0

RC är väl redan ett av de absolut dyraste fodren på marknaden? Nåja, någonstans måste de ju få in pengar till all sin marknadsföring Tyst

Även om det finns ett rekommenderat utpris kan butiker sätta det pris de själva känner för. Foderbilen lägger väl ofta några kronor över tror jag, bland nnat för att kunna ha så lång fraktpriser (nu spekulerar jag hej vilt).

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

LindaKarlstrom
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1. Jag betalar nästan 500 kr för 3,5 kg, jämfört med det tycker jag inte att 700 kr är mycket för 10 kg faktiskt :) Men jag håller med, det är trist att dom höjer priset utan att fröbättra innehållet.

Denna kommentar har tagits bort.
Cindy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Med tanke på att det finns ett foder med 80% kyckling till mycket bättre pris, så har jag svårt att acceptera att Royal med sin mycket lägre kötthalt ska vara så dyrt.

Jag förstod att de var tvugna att höja priserna när kronan var svag, det gällde hela branchen. Men nu när andra justerar sina priser nedåt, så höjer Royal.

Kvalitet behöver inte vara dyrt! Porta 21 Sensible (80% kyckling och spannmålsfritt) kostar 429:- för 10kg eller 799:- för 23kg. Porta 21 Adult kostar 389:- för 10kg eller 699:- för 23kg.

Vänliga hälsningar
Cindy