Dålig och bra mat?
Jag är lite nyfiken på det här med katter, en del säger att de får tarmvred om man helt plötsligt byter mat och en del säger att de klarar väldigt mycket då de har en stark mage.
Har även sett att räkor ska vara dåligt för katter, varför är det så? (om det stämmer)
Vad kan man ge en katt och vad är farligt eller dåligt för en katt och varför?
Kött vet jag är det bästa men utöver det.
Till saken hör är att jag och min pojkvän ska flytta ihop och vi ska få ta mammas ena katt "på prov" för att se om vi har tid, ork samt pengar för att hålla en katt som då kommer bo i lägenhet och då vill vi såklart ha det solklart vad man ger och inte.
Jag har en katt hemma som får torrfoder och fått det i alla år (samma foder) och han är 14år och har världens finaste päls, hull och är hur pigg som helst, han är verkligen en kattunge i temperamentet.
Min pojkväns katt får Friskies torrfoder (som jag tycker är som godis av någon anledning), lite blötmat och räkor då och då och när en släkting är på besök kan katten få flera dl med räkor på en gång vilket jag är starkt emot då jag tycker det är för mycket.
Torrfoder med bra fettinnehåll samt kött har jag hört ska vara bra (?) även om blötmat ska vara det bästa just för köttinnehållet.
Oj, nu känns det som om inlägget blev lite fumligt men som sagt:
Vilken mat är bra och vilken är dåligt och varför?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Först och främst, Friskis är mycket dålig mat då den innehåller alldeles för mycket spannmål. Blötmat är den mest naturliga födan för en katt då den innehåller nästan enbart proteiner och 80% vatten som är väldigt bra för att förebygga urinsten.
Samt att 1 räka tillgodoser katten med magnesium hela dagen, så räkor skulle jag icke ge min katt.
Precis som föregående talare säger så är friskies under all kritik med tanke på den höga halten magnesium och spannmål.
Mina 5 katter äte endast blötmat och råa ben. Funkar utmärkt tycker jag!
Läs på om kattmaten, finns många trådar. :-)
Lycka till!
#1 Ja, visst är det de? Jag har alltid känt att torrfoder med färgade bitar är som godis, vet inte varför jag känner att det är godis men bara känner så.
Har du hört något om hur det är med räkor?

#1 Blötmat är bra men mest naturligt? Blötmat är tillagat, rå mat är mest naturligt.
Friskies hade jag inte gett (och inte många andra sorters torrfoder heller) pga det höga spannmålsinnehållet.
Jag ger min katt färskfoder (som tyvärr innehåller en del korn) och råa kycklingvingar. När min katt fick enbart torrfoder så var han alltid lite för smal, ville alltid ha påfyllning av mat fast han hade massor, fällde ganska mycket men hade väldigt len och blank päls. Nu vill han också ha påfyllning ofta men skillnaden är att nu ber han om mer när han redan ätit upp det han fått, han fäller inte alls lika mycket som innan (mindre än hälften) och har fortarande mjuk och blank päls.
Skynda långsamt så går det fortare.
#2 Okej, vad händer om katten får för mycket magnesium?
Låter ju inte bra om en räka räcker och så får vissa katter 2-4dl =S.
#4 Tack för ditt svar!
Min katt är 14år och har alltid fått torrfoder (faktiskt aldrig blötmat) och han har alltid haft ett bra hull, aldrig varit smal och ändå springer han väldigt mycket varje dag och då menar jag väldigt mycket! Och vi har aldrig haft fällningsproblem med honom, pojkvännens katt däremot som får både blöt och torr (friskies då) fäller som ett tåg tuffar på och är dessutom tjock men dock inte farligt tjock utan mer rund, visserligen är denna katt också van med att man gör allt åt den (lyfter upp på soffan t.ex) och gör ingenting i onödan precis =P.
Om katten får för mycket magnesium så riskerar den att få urinsten. Och Friskies samt Kitekat vet jag är riktiga magnesiumbomber när det gäller deras torrfoder. Vad jag har läst, så ska ett okej foder inte innehålla mer än 0,9%magnesium. Men jag skulle verkligen råda dig till att tipsa din pojkvän om att byta foder, då Friskies är direkt hälsofarligt.
Hade en katt här hemma som fick Friskies i hela sitt liv typ, och runt 10-11 år så fick han urinsten som han dessvärre inte klarade sig från fastän han fick medicin…
Att din pojkväns katt fäller mycket kan bero på fel foder, katter behöver ett foder med högt köttinnehåll, och är det mycket spannmålsprodukter i så kan det resultera i bland annat pälsproblem (mjäll, matt päls, mycket fällning)
Våra katter här hemma får nuförtiden Mjau, både torrfoder och blötmat, och dem har inte några problem, och har inte haft heller, då dem har ätit Mjau i flera år nu.
#6 Min katt får Mjau torrfoder och har fungerat super på det i alla dessa år.
Okej, så kombinationen av detta magnesiumrika torrfoder och räkor någon gång i veckan är med andra ord väldigt farligt för hans hälsa!?
Hans päls är, enligt mig, otroligt matt. Den känns torr och direkt livlös och jag finner inte ens i närheten samma glans som min katt om man jämför. Han har noll glans.
Jag har tipsat om foderbyte och rekomenderat det vi har bland annat då det fungerar super både för min katt och för min farfars katter. Men då han påpekat detta hemma hos han har han blivit mött av en stött mamma som sedan frågar om han tycker hon missköter katten och inte ger han rätt och bilr rent ut sagt otroligt nedstämd och försöker nästan lägga skuld på hans "anklagande".
Sen tycker de att det är dyrt att köpa en 15kg säck för 300 eller om det är 400kr som räcker otroligt länge istället för att köpa både blötmat och torrfoder flera gånger per månad.
Det blir enormt mycket dyrare med smököp än ett stort.
Ja, det är farligt för hans hälsa. Och om han har dålig pälskvalitet så är det också ett tecken på dåligt foder.
Och ja, det blir ju billigare att köpa stora säckar, om man köper ett foder av bra kvalitet, för då behöver man ju inte ge katten mat lika ofta, då den innehåller mer näring och vitaminer och sånt än skräpmat. Att vi kör på just Mjau, som är det bästa man kan hitta i en vanlig matbutik, är just för att vi har lite halvdålig ekonomi och inte har möjlighet att spara ihop, eller på en gång köpa stora säckar av ett riktigt kvalitetsfoder.
När han nämner det här med kattmaten, hur går han då till väga? Har han försökta att nämna det på ett sätt som inte gör så att hon känner sig skyldig? För även om dem bara byter till Mjau och inte Royal Canin eller något annat dyrt märke, så skulle ju även det hjälpa katten.
#8 Tack för bra svar!
Han går väldigt sakta in på ämnet eftersom han vet att hon reagerar otroligt starkt även på minsta lilla.
Jag kommer inte ihåg hur han säger men han går lugn och sakta in på ämnet. Det var ungefär 6 månader sedan (om inte längre) som han gick in på maten.
Jag själv tycker det är lite konstigt att de inte reagerar när katten har så dålig pälskvalité =S
Jo, det tycker jag också, att det är konstigt =/ Kan han inte helt enkelt köpa hem en säck Mjau, som han blandar i kattens mat, och succesivt övergår mer och mer till Mjau? För då borde ju katten få bättre päls, och mamman kanske då inser att han tidigare inte fick så bra mat… Det vore ju synd om det ska gå så långt så att katten får unrinsten innan hon inser det, för ett veterinärsbesök är ju dyrare än mat, speciellt om det slutar med att man måste köpa mediciner.
Har hört att man inte ska ge räkor för det är för salt.. Njurarna tar skada. Stämmer det?
Jag ger mina katter Orijen och är jätte nöjd med det. Gav mina katter mjau torrfoder i ca 1 år, fungerade bra till en början men sedan smalna dom av en aning så då bytte jag till Orijen. Men jag har sett att Mjau har torrfoder med räka, är det ett farligt foder då?
#12 Nej, det tror jag inte. Det är färska räkor man ska vara försiktig med.
#10 Han var nyligen i bråk med en annan katt och fått skador som inte var så trevliga - slutsumman hamnade på 1100kr tror jag det var de nämnde och de tyckte de var dyrt och då gjorde de bara en liten undersökning och de fick med smärtstillande hem.
Jag ska tipsa killen om det, kan vara en bra grej men troligen kommer mamman att bli galen när han kommer hem med en ny mat och göra en jätte grej av det =/.
Med urinsten måste de operera då eller hur gör de?
#11 Bra fråga! Hoppas bra svar kommer med =D