Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3528 ggr
Helleh
0

Kräktes upp medicinen, vad gör jag nu?

Lakrits kräktes upp sin kortisontablett igår & enbart den.. Vet inte om det kan ha varit så att hon inte ätit något eller om det bara var tabletten magen reagerade på, men den är ju lättsmält? Jag vågade dock inte ge henne en ny utan väntade på att hon skulle äta lite blötmat först, men jag somnade, så jag vet inte om hon åt. Skålarna var rensade imorse, men jag är säker på att det är lillebrorsan som varit i farten..

Hon fick på sig strumpan efter kräket, för att förhindra att hon smet undan & kliade sig. Dock vaknade jag inatt av att hon slickade på strumpan & det var ett hemskt ljud :( Blev rädd att hon skulle slicka upp nån tråd som skulle slinka ner i magen & skära sönder, så jag befriade henne från den. Veterinären har stängt idag, så jag frågar er erfarna & kunniga istället, Hur gör jag om hon kräks upp tabletten igen? Ska jag vänta nån min med tabletten så jag ser att hon ätit av blötmaten vid middag eller försöka baka in den i blötmat & få henne att svälja?

Jourhemmet
0

Gillar hon köttfärs? Baka i såna fall in tabletten i lite lite köttfärs.

Imasy
0

Kan du mosa ner tabletten till ett pulver och sedan blanda ut den med något som hon tycker är gott?

När jag har medicinerat sådana där som är helt omöjliga har jag tagit bort maten för denne ett tag, och sedan serverat en matsked med något gott, tex tonfisk, burkmat etc vad nu katten gillar, och där har jag blandat i medicinen. Katten har då varit så hungrig att den ätit upp allt på en gång.

Josefa
0

Om du kan ge henne tabletten i munnen direkt, så vänta tills hon ätit en del av maten, så att hon har mat i magen när hon får tabletten. Då reagerar förhoppningvis inte magen med kräkning.

Helleh
0

Lakrits är dessvärre kräsen. Hon kan smaka lite grann av något, som köttfärs, salladsblad, smör etc, men det enda hon visat tydlig att hon velat ha mer av, är ett hundgodis vi fick smakprov på i djuraffären i somras. Det är långa platta torkade kalkongodisar, som jag bröt av & som någon upptäckt att även deras katt älskade. Dessvärre är de inte mjuka & jag har alltid oturen att de är slut de gånger jag varit in på djuraffären :(

Jag bakade in tabletthalvan i margarin igår (dumt, skulle tagit smör) & hon spottade ut den några gånger & körde in klon i långfingertoppen till slut, så då visste jag att den börjat smälta ;)

Hon fick dock lite smör att mumsa i sig för eftersmakens skull. Känns frustrerande att det inte går lika lätt med kortisonet som med p-pillret :(

Hon kräktes inte upp den, tack & lov, så det blir nog inkladdat i smör hädanefter, fast jag kanske ska kladda in en rejäl klick.

:)

IceJossan
0

Krossa tabletten och blanda med lite smör. Sätt sig på knä på golvet med kisse mellan benen (fötterna ihop så hon inte backar in under dig). Luta dig fram och håll ett med stadigt tag med vänster hand upp hennes huvud mot dig. Var beredd med smörkladdet på höger pekfinger. Öppna munnen genom att sticka in vänster pekfinger och tumme i hennes mungipor och kleta snabbt in kladdet i gommen!

Efter lite träning går det väldigt snabbt såhär :)

Om du inte lyckas få in kladdet i munnen så kan du kladda det alldeles på hennes mungipor.

Imasy
0

Tar hon det flytande i spruta annars? Tänkte om du löser upp tabletten i en spruta med någon droppe vatten och bara sprutar in det?

line84
0

Jag lägger tabletter i leverpastej.. :) Det brukar slinka ner!

Helleh
0

#5 Tack :) Ska prova det om det inte funkar som jag gör :)

Med p-piller tar jag & håller henne i nackskinnet, då sätter hon sig ner, sen tar jag höger handen, lyfter upp hakan lite & tar pillret mellan pekfinger & tumme & för mot munnen. Det händer att hon inte öppnar frivilligt, så då släpper jag nackskinnet & öppnar munnen lite, hon gapar, jag stoppar in pillret & stänger munnen & smeker halsen & låter henne öppna munnen snabbt, så hon fibblar med tungan, sen stänger jag munnen igen & smeker över halsen & så har hon svalt. Jag ger henne alltid p-piller enskilt i min dotters hall, med toadörr & rumsdörr stängda & låter henne inte gå förren jag sett att hon inte lyckats spotta ut pillret. Så får hon massa beröm förstås :)

Tyvärr smakar nog kortisonen fruktansvärt vidrigt, iom att det smälter ganska fort & den vill hon inte svälja (kanske inte ens gårm kanske klibbar sig fast), så där får jag trixa mer med att låta henne gapa lite & fibbla med tungan, därav att hon lyckas spotta ut tabletten ^^

Igår gick det dock bättre, men iom att den smälter så fort & hon försöker spotta ut den, så stoppar jag in den mellan tänderna på sidan av munnen. Reaktionen blir då att hon tuggar lite, så slutligen har den smält & hon tuggat den, så den inte går att spotta ut, utan hon blir tvungen att tugga & svälja det sista. Därav att hon igår fick smör att slicka i sig, för att få bort smaken. :)

Ska iaf se till att hon har lite mat i magen innan hon äter, eller att hon får tex smör i samband med kortisonet, för det verkade iaf få kortisonet att stanna kvar i magen :)

Jag är så himla glad över att hon mår bättre, för så här kelig, tuff & pratig har hon inte varit sen innan "lillebrorsan" flyttade hem till oss i somras då hon just fyllt 1 år  :)