Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5994 ggr
[TracyTatro]
0

Min Cosmos hårar något fruktansvärt.

Jag har en Hel vit renrasig Norsk skogkatt som hårar något förskräckligt! Jag bor i en lägenhet som rymmer för två och en Norsk skogkatt som heter Cosmos.

Cosmos är innekatt och cirka 3år gammal. Jag städar varje dag och har tillomed köpt en borste som jag fått tips om som tar bort övrig päls på katten som inte behövs.

Borstar även katten med vanlig katt borste. Men mitt arbete verkar inte göra något större intryck. Mina kläder är håriga och jag får lov att rolla dem 24/7. Jag brukar sätta på katten sele och släppa ut honom på balkongen som vi har på tredje våningen i fem minuter och tar en rejäl genomgång med hans päls med borsten, men när han kommer in igen är det lika dant, jag behöver bara nudda katten i 2 sek sen är min tröja som badad i limm och katthår.

Snälla vad kan jag göra för att få dö på katthåren som flyger och far omkring mig? Jag har funderat på om man kan klippa katten korthårig men min vän säger att det kanske inte är så sättvist.

Några schyssta tips? Mvh Tracy

IceJossan
0

Vad äter han för mat? Det kan spela roll.

Har du gett honom ägg med vitan? Det orsakar fruktansvärt håravfall.

MonicaLagerquist
0

Bada honom så släpper det en massa hår.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[TracyTatro]
0

#1 Han äter bara bra torrfoder som heter PRO PLAN. Nej vi har aldrig gett honom ägg med vitan. Jag tror inte det är något fel jag tror bara han hårar något fruktansvärt.

2# Vi badade honom som liten men ju större han blev ju starkare var han och ju svårare fick vi att bada honom. Har funderat på att köpa torrshampo men egentligen har jag lust att bada honom som förr, men då vet jag inte hur det ska gå till?

Mvh Tracy

[TracyTatro]
0

#1 Han äter bara bra torrfoder som heter PRO PLAN. Nej vi har aldrig gett honom ägg med vitan. Jag tror inte det är något fel jag tror bara han hårar något fruktansvärt.

2# Vi badade honom som liten men ju större han blev ju starkare var han och ju svårare fick vi att bada honom. Har funderat på att köpa torrshampo men egentligen har jag lust att bada honom som förr, men då vet jag inte hur det ska gå till?

Mvh Tracy

sahar08
0

Pro plan är ett mycket bra torrfoder just för katter som hårar :)

En del katter hårar helt enkelt väldigt mycket o man kan inte göra något åt det.

Jag antar att du har furminator borsten vilket e bra. Försök borsta 2 gånger i veckan och se om det gör någon skillnad. När jag borstat klart mina katter så drar jag över deras päls med en fuktig handduk för att få bort alla lösa strån.

EddaM
0

Vinter! Heter det största problemet när det gäller katter som hårar just nu. Allt blir eletriskt och då hårar katter mer. Har själv både skogisar och en nästan helt vit huskatt. Det finns en spray som heter Hair Food som ett företag som heter Gibbon. Den är jätte bra o ger pälsen "mat" som gör att den lever upp igen och de slutar fälla. Men ett bad av katten skadar inte då man får bort alla döda hår. Man kan lämna in katten för ett bad med om man inte klarar det själv. Och det brukar kosta runt 300kr.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MonicaLagerquist
0

Vilken av PRO PLAN maten är det han äter?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

sahar08
0

#6 Hairfood finns den på zoo eller köper du den hos veterinären?

Den lät intressant :)

EddaM
0

Hair food köper du i zoo affären. Det är alltså en spay som man har i pälsen =) När en katt har dålig pälskondition så måste man ge dem bra näring, både genom mat och genom denna sprayen =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

sahar08
0

Åh jag måste prova den :) tack för tipset!

[TracyTatro]
0

#6 Låter intressant, jag ska absolut köpa Hair Food på zoo affären! :D

Mvh Tracy

Linnea
0

Vad innehåller det fodret? Hittar inte på nätet..

Skynda långsamt så går det fortare.

[TracyTatro]
0

Cosmos torrfoder? Ska kolla vad det står på påsen…

PRO LAN

Housecat in home cats

Hairball cintrol. Proven to help reduce litter box odour by 20%.

De e svårt för mig att skriva exakt vad det innehåller eftersom att det står mins 1.000 ingredienser blanad på svenska och Norska.

Linnea
0

Vad står det först i innehållsföreteckningen? Typ dom fyra första grejerna.

[TracyTatro]
0

Kykling 20% Majsglutenmjöl, torkat Fjäderfäprotein, Majs, betmassa?

Linnea
0

Att kyckling står först är ju bra men sen.. majsmjöl, torkat fjäderfåprotein (snacka om processat), majs igen och betmassa..

Helst ska de 3-4 första grejerna vara kött i olika former, fast allra helst ska det ju vara enbart kött men man måste ju gå lite enligt plånboken..

Man kan ju ge ett lite sämre torrfoder och komplettera med ex råa kycklingvingar och lite sånt så blir det lite bättre..

Mjau ska vara det bästa torr/blötfodret i vanlig matbutik och bättre än många dyra foder.

När man köper foder ska man inte stirra sig blind på märket, priset, förpackningen eller hur bra reklamen är. Det kan skilja väldigt mycket i kvalitet (läs köttmängd) och ett billigare foder kan vara mycket bättre än ett dyrt. Många dietfoder mm består nästan bara av spannmål och katter blir (som vi fast värre) feta av kolhydrater och/eller får dålig päls/njursten/urinsten/slöa osv. Alla katter får inte problem men det finns människor som kan leva på skräpmat utan att bli feta (typ jag) men det innebär inte att det är bra mat..