Allergiastma
I måndags fick jag domen, var hos astmasköterskan o där konstaterade hon att jag har allergiastma. Mina lungor var sämre än de varit innan och eftersom jag blir dålig om jag inte tar min medicin så sa hon att jag har astma..Hon frågade hur gamla mina katter var precis som om hon önskade att de snart skulle dö typ.. Jag mår bra i övrigt o det känns bra att jag kan behålla katterna.. fick kattförbud efter dessa 3 men som det känns nu så vete tusan om jag kommer hålla det hehe.
Åh så tråkigt. Det är ju verkligen inget man vill bli utsatt för. Jag misstänker själv min astma har blivit värre på grund av katterna. Men jag kan ändå leva med det så länge jag tar min medicin och jag tycker faktiskt det är värt det.
Får hoppas att dina katter lever lääänge nu då! =)
Vet inte om du redan tänkt på det, men ett tips om man är allergisk kan vara att inte låta katterna vara i sovrummet (om man nu har flera rum och inte bor i ett etta)…så får man andas "kattfri" luft på nätterna och återhämta sig lite.
Hoppas du får mediciner som fungerar bra för dig!
Har du fått astmamedicin som du ska ta varje dag, gör det! De är mycket bra och man mår bättre när man tagit dem en tid. Det är lätt att tycka att man klarar sig utan, men man måste fortsätta ta dem.
Astma är inget att leka med. Jag har två katter, och det blir inte fler. Bara att inse att hälsan går först. Jag är istället jätteglad att jag kan ha katter överhuvudtaget! Tål inte huskatter och inte NFO, andra raser har jag inte testat. Trodde inte att jag kunde ha katter med, men nu har jag mina MCO och är överlycklig för dom!
Men visst, det är ju du som bestämmer och din hälsa, men var på det klara sen, att om du skaffar en katt till, så kan det bli droppen som rinner över, då kanske du måste göra dig av med alla katter.
Jag har astma/allergi, sedan 27 år, så jag har ett hum om vad jag talar om. 

Usch, vad tråkigt. Men är det katterna som utlöser din allergiastma då? Eller är det nått annat allergen? Iallafall, det är ju bara du som kan avgöra hur det känns att bo ihop med katterna. Önskar dig lycka till! 
Skaffa en dammsugare med hepa-filter! Det kan hjälpa dig :) Den är påslös och släpper inte igenom några partiklar alls, så allt katthår dammsugs upp och stannar i behållaren :) Det funkar väldigt bra för oss då sambon är allergisk :) Om du nu såklart inte har det redan ;)
Hälsningar Astrid :)

tack för era svar =)
Ja det e katterna för det e dem jag e allergisk mot. Mina katter är rätt unga så de lär leva länge till (hoppas jag) Mina katter får inte vara i sovrummet längre o jag sover hela natten det har jag inte gjort sen jag skaffade dem och det e 7 år sen..
Jag vet att hälsan e viktig men jag anser att jag e så pass bra så jag kan behålla dem. ska inte skaffa en katt till ska inte leka med ödet o dessutom 3 katter e lagom ;)
Jag äter allergitablett varje morgon o tar pulmicort morgon o kväll o den håller mig frisk..
Så trist. Min sambo har allergiastma och blev sämre och sämre (utan att vi visste vad det var). Han fick komma till vårdcentralen, fick astmamedicin och nu lever han med våra katter utan problem.
Optimalt är ju så klart att man inte har katterna i sovrummet och att ofta städa med vatten och hepafilter osv.
Jag tycker inte man automatiskt behöver göra sig av med katterna för att man blir allergisk, men man måste så klart känna sig när gränsen går.