Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7160 ggr
TheUnknown
0

Löper hon?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kisse blir ett år 16 mars och jag undrar om hon börjat löpa eller vad det är med henne.

16 januari flyttade hon och jag ifrån mamma, den andra katten och vovven till eget. Jag har länge trött att hon känner sig ensam men nu börjar jag fudnera på om det är så att hon börjat löpa (också?). Ända sen jag flyttade har hon varit EXTRA pratglad, springer som jag vet itne vad kring i hela lägenheten, kraffsar på fönster, dörrar, garderobsdörrar osv osv. Hon går bärsärkargång här hemma. Vad kan det vara? Löper hon? Är hon ensam? Både och?

Bild, samma dag jag fick henne. <3

Anna

line84
1

Det låter som att hon löper ja! :) Skulle råda dig att kastrera henne och kanske skaffa en kattkopmpis!?

line84
0

Kattkompis*

Imitra
0

Du borde nog kastrera i vilket fall, de mår inte bra av att gå och tomlöpa :/

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

EddaM
0

Hon har ju sällskap av en annan katt. Tror att det är löp på G o att du kanske skall ta o kastrera henne. Sedan kanske hon behöver lite mer aktivering, lek med henne =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

line84
0

#4 Det har hon väl inte? Eller fattade jag helt fel?

"16 januari flyttade hon och jag ifrån mamma, den andra katten och vovven till eget."

TheUnknown
0

Hehe. Nej hon har ingen kattkompis. Hon hade en annan katt och en hund hemma hos mamma, men när jag flyttade till eget följde hon med mig då detta verkligen var "min katt" och tyrde sig till mig, de andra tyrde sig sjukt mycket till mamma, så kunde inte ta med mig dem… Även om jag hade velat. :( MEn träffar dem nästan dagligen ändå.

Men hur vet man om hon verkligen löper? Hon går ju inte omkring och "skriker" och "lyfter på rumpan" sådär förskräckligt som min andra hona hos mamam gör… :/

[Emma--]
0

Vissa löper inte lika extremt som andra, och hon har ju åldern inne så det är ju dags för kastrering hur som helst. 

Men sen är det ju bra med en kattkompis hur som helst, speciellt eftersom hon är van med det. Glad

TheUnknown
0

Okej. jo. Jag har gått runt och väntat på att hon ska börja löpa Haha. Var kostar en sterilisering? 1500 typ va?

Jo, jag har kikat på en kattunge i Lkpg, men inte fått något svar om den än. Får se. Men hur är det egentligen med att sätta ihop katter? Jag fick två vuxna katter, 1½ år typ, för ett tag sen o de o mammas katt gick inte ihop ens efter två månader. Det bästa är nästan att skaffa en kattunge då eller hur?

EddaM
0

Aha jag trodde du hade med dig hunden o den andra katten med hehe ja så går det när man läser fel =)

Nåja en kompis är att rekomendera då så hon får mer aktivering. De har så mycket glädje av varandra.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Emma--]
0

#8 Där jag bor kostar en kastrering mellan 700-1400 så det kan variera ganska mycket. 

Eftersom du har en sån ung katt skulle jag välja en kattunge. Det kommer antagligen fräsas ett tag.
Men sen vet man ju aldrig exakt hur det kommer att gå, men det är väl sällan katter verkligen kommer att vara fiender i alla fall.

TheUnknown
0

#9 haha jo men jag såg ju själv nu när jag kollade hur fel de lät. xD Förstår om folk fattade fel ^^ Inte lätt nrä det är svårt. Jo, jag har kollat lite på katter men jag v et inte varför, känner mig kräsen. Haha. Skulle vilja ha en långhårig skogis till men har inte dem pengarna. Men de är ju så underbara, älskar när min missa pratar med mig. :) Men kikar runt lite. ^^ Funderar å att ringa någon bondgård eller stall, dock blir de vetten direkt isåfall.

#10 för en hona??? Den första summan har jag hört åt hanarnaas håll, men honor är ju dyrare vet jag..

Nja kanske inte, men vill inte stressa en ny katt som kommer till ett nytt hem genom att jag har en surpuppa här hemma redan. Haha. Sen tycker jag om att vara med från början och se missarna växa upp till vackra honor/hanar :) Men ja, jag får se. Jag ska försöka fixa detta väldigt snart i alla fall.

[Sniff]
0

#11 Kolla på ett katthem, de har ju katter i alla former, storlekar och personligheterGlad

TheUnknown
0

#12 jo jag vet, jobbar faktiskt på ett då och då, ca en gång i veckan. Och katterna är så udnerbara, vill ta emd alla hem. Haha. ^^ Men jag tänkte så att om man ringer en bondgård eller så (vet katterna inte brukar må så bra där) så känner jag att jag gör även ytterligare en insats för kissarna. Men men ja, INGET bestämt. Jag tar första kissen som vill komma hem till mig och som jag trivs med och som trivs själv :)

[Emma--]
0

#11 Jo för en hona. Är det på djursjukhus brukar det bli dyrare men då kan det ju även vara bättre utrustning och bättre hur djuret sövs ner osv.

TheUnknown
0

okej.

Hur ofta löper en kisse? Jag minns inte, är så olika verkar det som. Stämmer de?

[Emma--]
0

Det är väldigt olika hur mycket dom löper. Det ska ju styras efter ljuset en aning men det verkar inte heller stämma helt. Under mörkaste delen av vintern verkar funka för vissa katter ;P haha
Mina ena katt tog knappt en veckas paus mellan sina löp när det blev som värst. Jag har alltid ångrat mig att jag inte kastrerade henne tidigare. 

Så gör det så fort som möjligt Glad

TheUnknown
0

#16 oj, vad ofta.Men vad är vanligt då? :S Katten hemma hos mamma har perioder. Har hon löpt en gång brukar hon löpa igen kanske två veckor senare o sen två veckor senare igen. Men sen tar de en stund.

[Emma--]
0

Jag vet inte, jag tror det är väldigt olika från katt till katt. Men det är nog vanligast att det är ett par veckors mellanrum mellan löpen. Sen som sagt så styrs det av ljuset så under vintern är det nog lugnare för många katter, och att det då sen blir mer under våren/sommaren.

Men när dom väl löper brukar det hålla i sig ungefär en vecka om jag inte minns helt galet.

Jourhemmet
0

Varför är ingen av katterna kastrerade. Är din mammas katt utekatt?

Imitra
0

Hemskt att din mammas katt måste gå och tomlöpa sådär. Säg åt henne att kastrera

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Maine]
0

Jag tycker inte att det låter som att katten löper, utan har beteendet pga omställning efter flytten. Har haft en katt som gjorde precis likadant efter en flytt. Det blev bättre med tiden, men hon flög upp på väggarna, skrek (inte löpskrik) och fick helt enkelt spatt emellanåt.

När min katt löpte, då rullade hon sig, hade ett vrål, som "kom från magen", sköt upp rumpan, gnuggade rumpan mot något, kissade ofta osv. Så nej, jag tycker inte att det låter som löp.

Jourhemmet
0

Skaffa henne en kompis, hon är ju van vid det. Om hon nu inte löper så ska du väl ändå kastrera henne.

IceJossan
0

Vissa katter som löper skriker, kurrar och blandar dessa läten i ett enda vrål ifrån magen. Ligger ner men skjuter rumpan i vädret och lägger svansen åt sidan samtidigt som de trampar med bakbenen.

Katter kan löpa olika hårt, men detta beteende är typiskt.

TheUnknown
0

#18 jo tack de vet jag :P Mammas kisse skriker som fan. haha.

#19 Självklart INTE!

#21 det stämde nästan in på min, men hon skriker inte, hon pratar bara väldigt mycket. Hon pratade mycket innan med, men har blivit mer nu.

#23 väldigt bra förklarat, och så vet jag katter gör när de löper, och min gör INTE så. Därför jag tror mer på att hon saknar någon att leka med. Men jag ville kolla med folk som kan mycket om katter här. :

IceJossan
0

#24 Då löper hon nog inte nej, utan har väl mest bara väldigt mycket att babbla om. Kanske saknar hon en kattkompis att umgås med, som du säger? Min jourkatt hr hemma ropar efter oss och våra egna katter när hon känner sig ensam.

TheUnknown
0

#25 jo det förstår jag…

Letar kisse nu men verkar inte hitta någon alls. Vill ha en kattunge av flera skäl och bland annat för att katten har TRE andra djur att gå ihop med, två katter och en hund. Och för jag har en ganska liten lägenhet så jag kan itne gärna stänga in dem i varsitt rum ifall de skulle bråka… :/

Jourhemmet
0

Nu skriver du att du redan har tre djur? och bor trångt. Då tycker jag att det är dumt att skaffa ett fjärde djur på liten yta. Varför åker du inte och kastrerar katten?

TheUnknown
0

Du har inte läst hela tråden antar jag? Eller det jag skrivit i första inlägget. Jag har en katt och en hund hemma hos min mamma som både tyr sig till henne, därför jag inte vill ta dem hit. Men är vakt åt dem ibland. Jag har BARA en katt.

Jag kan inte kastrera en katt som inte löper.

Tack för era svar. Jag är nöjd.

Katzuki
0

Hej.
Man kan kastrera en katt även om hon inte löper eller ens har löpt tidigare :)
Lycka till med jakten på en till sötnos!
/Sara

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

IceJossan
0

#28 Du har fått det med kastrering om bakfoten. Man kastrerar ogärna en katt som löper pga risken för ökad blödning. Man kastrerar istället innan eller efter löp, men innan första löpet är det allra bästa så att katten slipper genomgå det enormt stressande löpet.

Så kastrera nu innan hon börjar löpa :)

MonicaLagerquist
0

#28 Varför kan du inte låta kastrera en katt som inte löper?

Stolt ägare till tre La permer