Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5988 ggr
Malonne
0

Sövda katter - hjälp!

Hej!

Är lite stressad just nu, för min två hankatter (en är snart 3 och den andra är ca 7 månader) ska till vet imorgon, och de ska  sövas! Den stora killen, Boris, brukar klara allt jättebra (han ska öronmärkas) så honom är jag inte jätteorolig för, han klarade sövningen jättebra när han kastrerades. Men den lille ungen Benedictus är jag lite orolig för, för jag vet inte hur han kommer reagera på alltsammans! Han ska kastreras och öronmärkas. Vad ska jag tänka på efter, när båda ligger hemma på en filt på golvet och är helt utslagna?

Jag vet att de inte ska äta nåt några timmar innan sövningen, och efter att vi varit hos vet ska dem ligga ner så att de kan andas ordentligt. Ska man stänga ögonen på dem? Så de inte blir torra, menar jag?

Och en sak till.. Jag har bara en transportbur för katter, och en som mina marsvin har haft. Spelar det någon roll om en av katterna har den buren som mina marsvin använt? Eller kan jag liksom bara bära en av katterna på en filt i famnen?

Tack!

/Malin

From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.

Imasy
0

När jag har kommit hem med nersövda katter har jag sett till att de kan vara i ett rum. Ser till att det är lite dämpad belysning och lugn och ro.

Jag brukar sitta och blinka ögonen på dem med jämna mellanrum tills de vaknar till.

Men när de vaknar till mår de pyton, och mina har oftast försökt ta sig till lådan det första de gör. Nu går ju inte det så bra då de ser ut som första klassens fyllo på hal is, så oftast hinner de aldrig fram till lådan och kissar ner sig. Och då brukar jag ha en låda bredvid så de inte behöver ta sig till ordinarie lådplats.

Mina har varit väldigt envisa att de vill gå ur den låda jag har bäddat åt dem för att de ska få ligga varmt och bekämt medans de vaknar upp. Istället har de stupat mitt på kalla golvet så då har jag fått bära tillbaka dem flera gånger.

Ett tips kan ju vara att ta bort mattor som finns i närheten, för de kan mycket troligt bli nerspydda/kissade.

Imasy
0

Förresten, varför chippar du inte den andre, så slipper han sövas? Ang buren, så ser jag inget hinder att marsvin har åkt i den, förutsatt att buren är tillräckligt stor.

En nersövd lealös katt blir ganska så stor, och de måste ju också kunna ligga ordentligt utsträckta eller hur man ska förklara det för att de ska få ha luftvägarna fria.

Malonne
0

Tack för tipsen.

De får nog ligga i köket alltså. Ska fixa preliminär låda.

Men man kan inte bara stänga ögonen på dem? Jag börjar storgråta om jag ser dem ligga med ögonen öppna, det ser för hemskt ut!

/Malin

Imasy
0

Nej, de ligger med öppna ögon och det ser ganska äckligt ut ;) Därför får du "blinka" ögonen på dem. Men det kan ju veterinären visa hur du gör annars om du inte gjort det tidigare.

Malonne
0

2# Jo, alltså ang chippning. Jag som matte ville gärna att vi skulle chippa den store. Men jag i en liten by och det är inte nära till veterinärstationen, så om han springer bort till någon eller någon hittar honom, skulle de då göra sig besväret att åka ända till veterinärstationen bara för att kolla om han är chippad? Om de ens tror att han är chippad, jag menar, tatueringen syns ju, en chippad katt skulle nog tas för en omärkt hemlös katt, tror jag.

/Malin

Malonne
0

Buren som marsvinen använt är för en mindre hund, så storleken är det inget fel på.

/Malin

Imasy
0

Ja nej då är det kanske smartare med tatuering som syns.

Men buren du har använt till marsvinen, den ser väl ut som en vanlig transportbur som man har till katter va? Då ska den väl fungera :)

Btw, rekomendationerna är att katter ska fasta 12 timmar innan operation/sövning, inte ett par timmar. Men vatten år de ha hela tiden :)

Malonne
0

Asså, den ser typ ut som en såndär bur för små bortskämda chihuahuor har i filmer, typ :P Om du fattar vad jag menar.

Jaa, vi ska till vet kl 10 på förmiddagen imorgon. Så jag låter katterna ta sig en nattmacka nu och sen ställer jag bort matskålarna.

Men fil och så kan man ge dem?

Mina katter brukar sköta det där med att dricka vatten själva. I duschen. xD

/Malin

Imasy
0

Jag hade låtit bli filen också. Dumt att chansa. Du får skämma bort dem imorgon istället när de vaknat till liv :)

Malonne
0

OK. :)

/Malin

[Anunnaki]
0

Imasy har gett dig goda råd. Ögonen behöver du inte bry dig om för katterna brukar få en salva i ögonen när de drogats ner.

När du kommer hem med katterna ska du kolla så att de inte har kissat på sig. Du får räkna med att byta det som de ligger på flera gånger. De har säkert kissat på sig såvida de inte blir kvar hos vet i flera timmar.

Bädda med några stora frottéhandukar på golvet i badrummet för det blir garanterat både spy och kiss. Ibland går det att hjälpa katten att sitta och kissa i sin låda genom att stödja den.

Ge dem absolut inget att äta, inte ens fil, under tolv timmar före sövning.

Det går säkert bra hos veten och när ni kommer hem.

Malonne
0

Tack för alla bra tips :)

Nu ska det nog gå bra..

/Malin

chilisalsa
0

Väldigt informativ tråd för mig som ska till vet för kastrering på måndag….

Speciellt det om föda inför sövning.

Det sade  min Vet inge om. Men det är väl som allt för ofta att det man frågar om blir aktuellt, och frågas det inte så är det en en slapp handduk som dinglag som är svaret.

*här slog jag nog knut på mig själv*

Skrattande

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

Hur har det gått?

En annan sk jag brukar göra, är att lägga en filt över katten. Vet inte om det är en overkill, men jag tycker själv det känns bättre när de ligger på ett "kallt" golv. Tycker de tappar värmen lite när de är sövda.

Malonne
0

Jepp, de gick (och går) jättebra. Skäms över att jag tvivlade på mina duktiga katter:P

Fick en bra vet med som informera o tog bra hand om kissarna.

Ingen av dem har kissat på sig/kräkts/bitit ihjäl vet.

Tack för alla tips! :)

/Malin

[Anunnaki]
0

Just det, Imasy, en filt eller tjock handduk över katten tills den vaknar och på vägen hem från vet en riktigt varm filt över katten nu på vintern.

Destany
0

vad skönt att det gick bra =) e det nåt nytt att de inte stänger ögonen på katterna för puma var nedsövd när jag fick hem henne o hon hade ögonen stängda.. jag svepte en stor filt om henne o la henne i min säng rätt dumt för hon vaknade till liv mitt i natten o ramlade ner från sängen.. fast nu var det några år sen…

Malonne
0

Boris o Benne fick uppvaknande nånting, så de vaknade på vägen hem från vet. Efter 15 minuter gick de omkring o vinglade.

/Malin

camecat
0

Oj. Jag trodde inte man fick med sig katter som inte har vaknat nu förtiden.

De gånger jag har varit iväg de senaste åren har de, när jag äääntligen får hämta:), varit vakna och vinglat jättelite när vi kommit hem. Det har varit skönt att slippa se dom vingla omkring och inte fattat något samtidig som man tyckt synd om dom då dom är mevetna om den otäcka bilresan hem direkt efter att ha opererats.

Lämnat vid 8 på morgonen och hämtat mellan 11. - 14 beroende på..

[Liinda]
0

Jag förstår faktiskt inte heller varför dom släpper iväg djur som inte vaknat. Det är ju en risk och dom kan behöva mer uppvakningsmedel. Det är alltid risk med sövda djur och dom behöver vara under observation av personal ifall något händer.

Malonne
0

Men katterna var ju i princip vakna när vi hade dem i bilen.

#19 Det var ju "bara" kastrering, liksom inte hjärnkirurgi direkt ;) Och vi fick ju med katterna hem direkt efter också..

/Malin

chilisalsa
0

Var till vetten igår kväll och kastrerade killen och lite annat. Tog en timme ungefär. Efter att han fått uppvakningssprutan så satt han upp i buren och hade pigga/alerta ögon innan vi lämnade för hemfärd. Kissade naturligtvis i buren, kanske redan innan han vaknat. Men han har inte spytt något på ett drygt dygn iaf, och har haft ok aptit idag. Han var naturligtvis vinglig när vi kommit hem, men han hade bra balans redan 2.5 timme efter vi lämnat vetten och spatserade utan problem på handfatskanten med kontroll !

Han kissar bra men det gör förmodligen lite ont att bajsa. Han har klämt ur sig en smal korv en gång. Kommer väl göra ont några dagar får man förmoda, märks rätt tydligt. Får skämma bort han med mycket god mat och mycket kärlek !

Medarbeterare på Kost