Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3475 ggr
PumpkinQueen
0

Pälsvård

Mina små katter (ca 7 mån) har börjat byta päls nu, och fäller som tokiga! De har väldigt olika päls, hankatten har kort, sträv päls. Honan har börjat få rätt lång päls som är jättemjuk, "fluffig" och ofta elektrisk.

Finns det något man kan göra för att underlätta för dem nu när de fäller? Jag borstar dem på morgonen varje dag innan jag går till jobbet, men det känns som att det inte är så mycket som fastnar i borsten.

Någon som har några bra tips?

MonicaLagerquist
0

Bada dem och ge ett vettigt foder.

Stolt ägare till tre La permer

PumpkinQueen
0

#1: Något speciellt man ska tänka på när man badar dem? Jag har ingen erfarenhet av kattbad.

MonicaLagerquist
0

Klipp klorna på katten dagen innan du badar dem.

Katter vill ha lite varmare vatten än vad vi har när vi badar.

Späd schampot i varmt vatten så är  det enklare.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Kela med dem med gummihandske :)

Helleh
0

Jag har en luskam i plast som fanns med i en förpackning vi köpte när vi drabbades av löss här hemma för några år sen. Blev några förpackningar då vi med långt hår krävde mer medel ^^

Den är jättebra att få bort lös päls med på Lakrits & hon har ju som sagt fällt en hel del nu, men Kiwi fäller inte lika mycket, men han kammas han med.

Veterinären hade en exakt likadan i fredags, fast svart, när hon kollade Lakrits hud  :)

Tyvärr blir hennes päls oxå statisk, men jag är rätt statisk så här års jag med :/

PumpkinQueen
0

#3: Tack för tipsen, får se om jag vågar mig på det där med bad.

#4: Åh, diskhandske borde vara perfekt för mina små gummifetischister. Skrattande

#5: Det där statiska går nog över när vintern tar slut…Bra tips med luskam.

Helleh
0

Inte så roligt att gosa med katterna & så får de stötar  :(  De måste ju tro att de får bestraffning :(

Finns det inget man kan göra åt det? Typ spraybalsam eller nåt? För katten alltså ^^  Annars får man nog ladda ur sig i elementen & ha en hand på elementen medan man kammar med andra?

IceJossan
0

Hehe när jourkissen ligger tätt intill mig med tassarna mot mina ben så får jag stötar på benet när jag kliar henne på huvudet :P

PumpkinQueen
0

#7: Jag använder element-tricket…Men hon "laddar" pälsen väldigt snabbt, så rätt vad det är får hon en stöt i alla fall. Stackarn.

Jag har även försök att ha vaser med vatten framme, så att luften ska bli mindre torr. Det fungerar bara lite sisådär.

Har funderat på att skaffa sånna där papper som man stoppar i torktumlaren för att tvätten inte ska bli statisk, och torka av henne med sånt (om det inte står på förpackningen att de innehåller farliga saker). Det borde väl fungera?

IceJossan
0

Antistatbalsam ska finnas, det vet jag folk som rekomenderat, men det är inget jag provat.

blondifire
0

antistatbalsam funkar jättebra. finns i dom flesta djur affärer sen som sagt,duscha ibland, kolla över foder och kanske en furminator? funkar jättebra på mina under fällperiod.

S*Winsnes Wilda

[Norrbysa]
0

Antistatbalsam, luftrenare med jonisering och luftfuktare har jag och mina katter är mindre statiska men fortfarande lite. :-P

Helleh
0

#12 Luftfuktare man hade på elementen förr vet jag att pappa hade, men det blev nåt snack om att dessa inte var bra, om jag inte minns fel?

Ska nog ta & beställa sånna från nån katalog till hösten ;)