Avel ålder?
Hej jag är lite nyfiken angående avel men jag nudrar hur gammal katten ska vara för sin första kull, har hört att kring året gammal. Undrar även när det är försent att ta kull på en hona? har inte sett att det stått nånstans
MVH
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jag vill HCM scanna mina honor innan avel .Det vill man ju inte göra alt för tidigt.Så det innebär för min del att honorna är dryga året - 1½ ungefär.Jag skule vara tveksam till att ta kull på en hona som inte fått kull tidigare om hon är runt tre år.
Stolt ägare till tre La permer
Ska du ta kull?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

#1 Jag har hört att det även är beroende på vilken ras katten är, för vissa utvecklas långsammare än andra? Stämmer det? 

Ja en del raser tenderar till att bli könsmogna tidigt och en del sent.
Att en kat 4 katt löper vid fem sex månaders ålder är inte helt ovanligt och att en kat 1 katt väntar med löp till den är dryga året är inte heller ovanligt.Sen beror det även på årstiden.En unghona kan vänta in vårsolen eller komma igång av den även fast hon är lite ung.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Nej har inte katt =) men jag tycker att det är intresant med avel….
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

En Norsk Skogkatt kan man vänta lite längre på tycker jag då de har en långsam tillväxt. På mina flickor har de fyllt två år när de har sin första kull. Men skulle själv inte vänta längre än tre år, efter det (och de inte fått en kull) tycker jag att man ska kastrera honan.
#3 Kat 1 / Kat 4? :S

Katter delas upp efter hårlag.
Kategori 1 är långhårskatter. Perser och syskonrasen exotic.
Kategori 2 Semilånghår. Skogkatt,turkisk van, helig birma, ragdoll med flera.Halvlånghåriga raser.
Kategori 3 är korthårsraser.Bengal,burma,brittisk korthår,europè,cornish rex med flera.
Kategori 4 är siameser och orientaler. 
Kategori 5 används ibland och avser huskatter.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#7 Jaså :) Tack !