Ni med kattavel
Har alltid funderat över hur i all sin dar det fungerar att ha fertila hanar tillsammans med fertila honor? Blir det int ett massa jamande och urinmarkeringar och stress? Håller ni honor och hanar åtskillda?
Nyfiken i en strut.
Jo, det kan vara superjobbigt att hålla fertila hanar speciellt med honor! Hur varje person gör är nog olika. Jag har en hane som börjar bli fertil och en hona som just börja löpa och de får vara åtskilda när hon löper. Han strilar inte och skriker inte (än så länge!) och skulle han börja göra det så har jag ett rum att göra i ordning till "kattrum" för en kortare tid innan han kastreras.
En del hanar markerar inte alls, andra går inte att ha inomhus och dessa bor ofta i hankattshus eller hankattsrum. En del raser är mer strilbenägna än andra (typ bengal) och där tror jag det är mer en regel än undantag att hankatterna inte går att ha inomhus.
Så visst är det krångligt många gånger!

Jag har en väldig tur att min hane är en snäll kille o han markerar inte eller sjunger. Men han försöker para de andra katterna ibland oavsett kön el om de är kastrater. Då mina två fertila honor här hemma är hans syster och mamma så får de p-piller. Hans mamma skall kastreras snart o hans syster är bara 7mån men när det är dags för henne att få kattungar nästa vinter kommer jag få ha dem åtskilda så det inte händer någon olycka o sedan kommer hon få åka till "sin" hane. Men börjar min hane markera eller visa att han är stressad så kommer jag kastrera honom.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z