Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6744 ggr
[Malin]
0

Irriterande diskussion!

Texten försvann när jag skulle göra ett tillägg

Tråden handlade i alla fall om katten som ett så kallat skadedjur och att folk gnäller för att de är allergiska. Orkar inte skriva om alltihop!

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så är katten ett skadedjur.Den hör inte till vår fauna och kan ställa till mycket skada i vår natur.

Stolt ägare till tre La permer

[Malin]
0

#1 Det var mer än jag visste men jag tycker ändå inte att den ska klassas som ett skadedjur likt råttor etc. och det var ju så hon menade på då.

[Maine]
0

"Skadedjur är de djur som förorsakar olägenhet för människor eller medför risk för olägenhet, till exempel råttor och insekter av olika slag."

Kopierat från www.hedemora.se

Du kanske skulle ha googlat själv, innan du skrev svaret? Flört

[Malin]
0

Uhm, nu lyckades jag plocka bort hela texten när jag skulle lägga till en sak i första inlägget.. kan man få tillbaka den på något vänster?

[Emma--]
0

Skadedjur kanske låter illa, men tyvärr har väl katter blivit mer eller mindre skadedjur. 
Det skapar stora problem i sverige, större än vad man tror. Det finns ju för det första massor av hemlösa katter. Men sen verkar ju även en stor del av alla kattägare anse att katter ska springa fritt. Det blir många katter. Och eftersom dom inte hör till våran fauna så kan det skapa problem mot andra djur, t.ex fåglar.
Och varför ska inte folk få gnälla för att dom är allergiska? Det kan skapa jättestora problem för dom att leva ett normalt liv. Att få försvara sig mot andras katter. Och det gäller ju för oss andra också, vi måste försvara oss från andras katter. 

Det är ett problem idag.

[Malin]
0

#5 Jag förstår det men för oss som sköter våra katter på ett bra sätt tycker jag mer att det kändes som ett påhopp!

Ang. gnällandet skrev jag det tidigare att jag också är allergisk, mot pollen, och vad kan jag göra åt det? Ingenting men jag måste acceptera det i alla fall. Hon kan ju undvika katter åtminstone.

[Emma--]
0

#6 Och vilka är "oss som sköter våra katter"? Jag tar inte åt mig av att katter är skadedjur, eller att råttor är skadedjur. Jag har 5 älskade råttpojkar här hemma. Och två katter som är innekatter med kontrollerad utevistelse.

Men har man utekatt får man ju inse vilka problem dom skapar. Och bor man i tätbebyggt område t.ex så borde man inse att det kan bli dåligt för andra människor. Och vart man än bor så kommer katterna fånga och döda byten.

Och det är väl en viss skillnad på pollen som är överallt än att behöva skydda sig mot andras husdjur? Hon kan försöka undvika katter så gott det går, men det är inte alltid så lätt heller.
Och katter går dit dom vill. Och dom hemlösa katterna kan ju ingen ta ansvar över, det förstår jag, men det är egentligen en ganska liten del av alla katter som finns i sverige. 

Här ute är sandlådorna inte så trevliga t.ex. Och katter som skvätter på husen. Och snart är sommaren här igen och då lär man höra slagsmål hela tiden.

Det är bara att inse att det är inte problemfritt.

MonicaLagerquist
0

Eller katter som smiter in när man har dörren öppen på sommaren.Det är inte alltid man ser att grannens katt smiter in.Inte skoj vare sig ,man är allergisk eller inte.Vi hade tidigare väldiga problem med att grannens katt smet in i vårt garage.Inte kul.Tänk om katten smiter in när vi ska resa bort och kommer hem efter två veckor och hittar en död katt i garaget.

Jina
0

Katter är goa, men… grannars utekatter ser jag tyvärr lite som skadedjur. Kan bara tänka mig hur de som inte gillar katter från början ser på det hela…

shadow777
0

Det är inte katternas fel att de inte har något hem, utan
människans. Folk som skaffar sig sommarkatter och sedan
lämnar dem vind för våg när hösten kommer.
Människor som anser att det är bättre att släppa ut dem än
att ha kattlådor inne.
Människor som inte kastrerar sina katter utan låter dem
springa omkring och "skvätter på husen och ställer med
slagsmål på somrarna" (gäller inte det mera på senvintern?)

Grannen berättade att hans katter tar 3 möss, råttor/dag och
undrade hur de skulle ha det utan katterna.

Jag ställer mig på katternas sida, till 100%. Tar bara människan
sitt ansvar för sina katter så ska de inte behöva betraktas som
skadedjur.

Josefa
2

Hur det än är med att katterna stör Sveriges fauna, så är människan ett etter värre problem för naturen än vad katterna någonsin kan bli.

Rafflan
0

Håller lite med TS

+ att det är BRA att katter tar små djur som råttor, duvor, osv i mindre "städer" (i dom områden där det är säker att ha dem utomhus)

Och även på gårdar, inte trevligt att ha råttor i foderkärran, och möss i selkammaren, usch, nej tack vet jag katter som kan ta bort dessa äckliga djur.
En katt bajsar inte i pelletset, den biter inte sönder tyg och läder saker. Iaf inte dem jag stött på ;)

Och för att förtydliga, jag gillar tam råttor och möss men dem är renare och friskare än dem vilda djuren + att jag slipper ha dem i djurens mat och att dem biter sönder utrusningen ;)

Sen finns det kanske vissa katter som bajsar i pelletset och av annan anledningen inte funkar på det sättet "jag vill"

Men katter bidrar till minskat antal skadedjur i bostäder och gårdar, dme vilda djuren får tyvärr hålla sig i skogarna.

Och folk är allergisk mot allt idag, det går inte att skydda sig, endel är så pälsdjurs allergiska att står jag bakom dem i kön i kassan och har katt hemma kan dem få en allvarligt allergi attack, så alla ni som tycker man ska tänka på allergiker, duschar ni och ser till att ha totalt djur lukts/päls fria kläder när ni lämnar ert hus?

oh-la
0

#12, det sista du skriver hade varit okej om det rört sig om hundar, som ändå rör sig under  någon form av kontrollerad utevistelse med husse och matte, men när en allergiker inte ens kan freda sig i sitt eget hem har det gått för långt. min granne hittade en helt främmande katt i sin 2 månader gamla dotters säng, en annan granne, där jag bodde innan, var allergisk och kunde inte ens ha öppen sin dörr eftersom frigående katter spatserade in hos henne varpå hon fick ringa sina barn som fick komma hem till henne och sanera hennes lägenhet eftersom hon inte kunde vara i sitt eget hem. och när kattägare viftar bort det, som om allergiker inte ens ska få ha en enda frizoon, sitt eget hem, tycker jag faktiskt att man har gått lite väl långt i sitt resonemang.

och ang. att katter inte bajsar i pelletsen eller biter sönder tyg och läder… nej, men de skiter i barnens sandlådor och pissar sönder min sambos mammas balkong… men det kanske inte räknas som skadegörelse?

Rafflan
0

#13 vad jag vet har aldrig mina utekatter gått in till någon annan(har bra kontackt med grannarna så dem hade nog sagt till om det hänt), vi har dock haft inne 1 främmande katt hos oss en gång, och vår granne har haft in 1 främmande katt hos dem, men var ingen jordens undergång, den hos oss hade sönder 2 blomkrukor och den hos grannen åt av deras kattmat.

Men känns inte som om det hör till vanligheterna att man har problem i samhället med olika djur. En kvinna hittade ju en huggorm i sin blomkruka, en älg trampade sönder en persons rosen rabatt, en lös hund smett in på en gård och bett en unge/kanin/marsvin/annan hund, det är liksom så mycket "sånt som händer", du ska bara veta hur mycket problem det är med hundar, och ändå har man dem kopplade!

Det är lika mycket problem med hundar i samhället som katter, dock är problemet riktat åt annat håll.

Jag tror inte det är vanligt att folk är så allergiska att dem måste fly sitt hem efter att ett pälsdjur vart inne (kunde ju lika gärna vart en råtta), eller att man inte kan stå bakom dem i kön i kassan.

Och viktigast av allt, löser man 1 problem hittar folk nåt annat att klaga på, tex låser vi in katterna är det fritt fram för råttorna att flytta in för dem har ju ingen naturlig fiende då, och då lägger man ut råttgift, sen kommer en hund eller katt lös och får i sig råttgift. Eller så börjar man tjata om nåt annat problem, människan blir aldrig nöjd, finns allt saker som är fel ;)

Cheapo
0

#12 Det du skrev angående allergier: Ja, jag försöker i största mån göra det. Dushar kan jag inte göra varje dag då jag har känslig hud. Men jag har alltid mina kläder instängda in min garderob, och rollar alltid av dom innan jag går ut (och jag vet ju att det är omöjligt att ha helt lukt/pälsfria kläder när man lever ihop med ett djur. Går ju inte att ha 100% rena kläder..). Har även en vän som är så pass allergisk som du ger exempel på, därför är jag extra noga med mina kläder m.m när jag ska träffa henne! Men förstår om inte alla orkar göra detta, men själv tycker jag inte det är särskilt "fräscht", eller vad man ska kalla det, att ha en massa katthår på sina kläder Glad

Rafflan
0

#15 även om man inte ser hår så kan ju hår, lukt och andra allergi framkallande saker finnas där ;)

Cheapo
0

#16 Ja, det sa jag ju, att man inte kan bli 100% fri Glad

Cheapo
0
Josefa
0

Ja, och jag hatar alla människor som röker utanför det egna hemmet. Alla människor som inte duschar och byter kläder efter att de rökt borde buras in. De luktar asvidrigt.

Maria
0

#19 Precis som du har den inställningen så borde ju alla som ogillar katter även få uttrycka sin ilska.

/Maria

oh-la
0

#14, katter är det vanligaste allergenet i sverige, så det är inte bara att sopa under mattan och säga att de inte kan vara så himla många.

för dessa människor är det trotts allt en katastrof om det kommer in en katt i deras egna hem. jag tycker verkligen att det är fruktansvärt respektlöst av kattägare att bara rycka på axlarna åt dessa människor som inte ens får freda sig i sina egna hem. är man så allergisk måste man ju för guds skull i alla fall få kunna vara hemma utan att få problem.

viktoria91
0

#12 Tänker faktiskt inte alls på dem som är ellergiska! Jag knatar in i matvaruaffären med min lortiga ridoverall, med katt, ponny, hund, får och ibland höns "partiklar" på. Även hö och spån på den.

Rafflan
0

#21 jag rycker inte på axlarna, men det är så ovanligt att man är så allergisk att om en katt legat i ens säng kan man inte själv ta sängkläderna och kasta i tvätten och sen tvätta händerna och kanske damsuga sitt hus. Sån allvalrig allergi verkar ovanlig.

Min egen kille är allergisk, han kan tex inte klia min golden och sen klia sig i ögonen, eller gosa ner näsan i min huskatts päls. Men han kan ta i saker som djuren legat på och tex slänga dem i tvätten. Och ändå ska han enligt allergi läkaren ha allvarlig allergi mot katter och normal allvarlig allergi mot hundar (mot min golden och huskatt)

[Maine]
0

#22  Det måste jag i alla fall tycka är väldigt nonchalant. Just stall/ridkläder är ofta bannlysta på offentliga platser. Det är en väldigt stark lukt på dem.

Har man katthår så luktar inte kläderna, inte vad jag vet, men hundhår kan däremot kännas.

viktoria91
0

#24 Precis som jag tycker dte är nochalant att röka på allmäna platser och rökning skadar omgivningen mer än själva rökaren. Inte vill jag få KOL och dö i det pga någon annan. När det kommer en lag som förbjuder ALL rökning på allmän plats då slutar jag ha mina stallkläder på allmän plats.

[Maine]
0

#25  Att stå och röka bredvid andra som inte röker, det är lika nonchalant.

Men varför inte bidra till ett mer allergivänligt samhälle då? Det låter lite barnsligt faktiskt. "om andra röker så kan jag också förpesta för andra" Så varför vara som andra, som inte vet bättre?

Är det inte otillåtet med rökning i offentliga/allmänna lokaler idag? Hade för mig det..

Och det var det jag menade i #22 med. Offentliga lokaler ska det stå, inte offentliga platser.

[Emma--]
0

Jag har alltid funderat över argumentet att det finns massor av andra saker folk är allergisk mot. Som om det ska göra det bättre att låta sina katter springa runt fritt där dom faktiskt kan orsaka problem för allergiska människor bland annat. Som att det gör att det är okej att andra ska behöva stå ut och skydda sig mot andras husdjur.

Och det kanske är sällan folk dör på plats om en katt kommer in i huset, men det finns dom som är så pass allergiska.
Och man kan ju vara "normalt" allergisk ganska länge och även kunna ha egna djur till att helt plötsligt få en allergisk chock där det faktiskt blir allvarligt.

Josefa
0

Hur vanligt är det att människor dör av en allergisk chock orsakad av katter?

Tycker det är konstigt att man över huvud taget vågar ha fönster eller dörr öppen, om man är så allergisk att man måste kalla på någon som sanerar ens hus om en katt tagit sig en sväng inom dörren. Då borde man väl också reagera om en katt bara gick förbi det öppna fönstret.

[Maine]
0

#28  Är det någon som behövt sanera sitt hus? Obestämd

Josefa
0

Enligt #13

[Maine]
0

#30 Okej.. Missade det inlägget. Men man ska ju faktiskt kunna ha öppna dörrar och fönster utan att riskera att få ovälkomna gäster. Att jämföra en katt som går utanför ett fönster med katthår i en säng eller nån annanstans i sitt hus, nja.. Men man ska aldrig förringa andras allergier.. Ofta så är ickeallergiker totalt oförstående om hur allvarligt en del kan reagera. En allergichock kan bli förödande.

Även om allergier med dödlig utgång är sällsynta, så kan de inträffa.

[Emma--]
0

Jag har en i min släkt som skulle behöva sanera sitt hus om det hände. Hon höll på att dö en gång när en hund kom för nära. Hon är dock tack och lov inte fullt lika allergisk mot katter, men fortfarande rejält så risken finns även där. 

Jag har en annan kompis som fick bli inlagd på sjukhus i några veckor efter en allergisk chock. Så ja det händer.

Silvestris
0

Det vågar man antagligen inte om man är väldigt kattallergisk och det finns lösa katter i området. Det kan inte vara ett trevligt boende alls att hela tiden behöva tänka på att hålla andras djur borta från ens eget hem.

Själv hade jag besvärligt med grannens katt förut. Hon sprang in till mig så fort hon fick chansen. Verkligen skitkul när man hade en kattmamma och en kattpappa med kattungar som utan tvekan hade slagits för att döda grannkatten om de hade fått tag i henne.

PumpkinQueen
0

Jag tycker inte att katter är skadedjur -så länge man tar sitt ansvar som ägare. Det är inte ansvarsfullt att släppa ut ett husdjur i det fria utan att själv ha uppsikt och kontroll över det. Hade man släppt ut hundar så som vissa släpper ut sina katter, så hade hundarna ställt till en massa oreda och troligtvis räknats som skadedjur av många.

Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll om folk är allergiska eller inte, det är fortfarande inte okej att mina husdjur springer in hos någon annan. Jag hade ju inte velat att grannens ungar sprang in i mitt hem hur som helst. Tänk om man haft grannar som födde upp fågelspindlar, jag hade blivit galen om jag hittat sånna hemma i min säng -trots att jag inte är allergisk.

Sen är ju allmänna utrymmen till för alla, men man kan inte vänta sig att de ska vara fria från människor som luktar häst eller rök. Om man tycker att det är SÅ störande får man helt enkelt hålla sig hemma, för världen anpassar sig inte efter en själv. Och luften är ju fri för var och en att smutsa ner (…samma människor som klagar på rökare kör ofta omkring i stora bilar som smutsar ner luften för alla…) Däremot kan man faktiskt kräva att slippa att folk röker/tar in pälsdjur/luktar illa/kör bil i ens eget hem, för där bestämmer man ju själv.

[Maine]
0

#34  Vad menar du med allmänna utrymmen? Det finns lokaler som ska vara parfymfria och rökfria.

Josefa
0

Fast man kan inte kräva att grannen inte ska röka på sin balkong eller nedanför ens fönster, och inte heller kan man förbjuda att grannen kör med sin avgasstinkande bil så avgaserna dras in i ens eget hem.

oh-la
0

#36, nej, men det är väl en ganska stor skillnad mot att grannen promenerar in i ditt hem, sätter sig på din säng, tänder sin cigg, fimpar på din kudde och promenerar hem igen. problemen är ju inte katter som går ute, utan katter som promenerar in i grannarnas hem och ställer till med oreda. har man valt att inte ha katt ska man inte heller behöva leva med att andras katter som promenerar in i deras hem. grannen nedanför mig nu som hittade en främmande katt i sin 2 månader gamla dotters säng vara riktigt uppskakad, för man vet ju inte vad katten skulle ha kunnat gjort om dottern legat där!

jag tycker faktiskt att det är noncharlant och otrevligt att kattägare rycker på axlarna när folk blir arga för att de hittar katter i sina hem som inte är deras. är det konstigt att katter har så dålig status och på många ställen är så illa omtyckta?

[Maine]
0

#36  Fast där tror jag att det finns vissa regler, eller är jag helt fel ute? Tomgångskörning är ju max 1-3 min.

Maria
0

Våra närmsta grannar är allergiska och jag vet att mina katter gladeligen skulle gå in och lägga sig i deras sängar om tillfälla fanns. Så jag har givetvis mina katter inne hos oss och i vår trädgård.

Nu är inte detta främsta skälet utan det är för att jag är rädd om mina katter.

/Maria

Rafflan
0

#39 och folk som har ute katter är inte rädda om sina katter då?

Josefa
0

Jag kan ju tala om att det luktar f*n så mycket mer i min lägenhet om grannen står på sin balkong och röker, än om grannens katt hade kommit in och lagt sig i min säng.

Folk går alltså ut och röker för att det inte ska lukta cigarettrök i  deras eget hem. De ställer sig tom på det viset så röken inte dras in hos dem. Vart f*n tror de då att röken tar vägen? Jo det dras naturligtvis in genom  första bästa öppna dörr/fönster. Och jag ska väl inte inte behöva utsättas för andras självvalda olater i mitt eget hem isf. Eller framställa mig själv som någon gnällkärring som klagar på cigarettrök.

Rafflan
0

#41 ja röklukt är ju nåt som stör MÅNGA människor, och allergiker/astmatiker har ju ofta jobbigt med röken, dock är det nog inte så många som tycker en katt luktar illa ;)

[Malin]
0

#41 Sant, sant! Här har vi en tant ovanför som inte orkar gå ut men problemet är att hennes jävla cigarettrök går rätt in i vårt kök på grund av fläkten. Det gillas inte!

Rafflan
0

#43 fy, i köket där man lagar mat och så, usch :S

[Malin]
0

#44 Jaa, det är allt annat än trevligt!

oh-la
0

#41, jag tror jag högg innan hjärnan var riktigt med på noterna ;) ber om ursäkt.

Maria
0

#40 Nej, jag tycker inte man är rädd om sina katter om man låter dem springa ute själva.

Det finns inget annat husdjur vi behandlar på det sättet än katter.

/Maria

Rafflan
0

#47 beror väl på om katten lämnar gården eller ej…

folk har ju sina höns går löst, endel har sina hundar löst när dem är inomhus, i stallet har vi haft 1 gris och 1 ponny som gick in och ut som dem ville ur sina hagar. Dessa djur lämnade dock aldrig gården så då var det ju lungt, och inte alltid en katt lämnar gården heller…

MonicaLagerquist
0

Det som jag är mest rädd för är att om en katt kommer in i ett hus och hudsägarna inte märker det sen reser man bort och kommer hem efter 2 veckor.

PumpkinQueen
0

#35: Med allmänna utrymmen menar jag det som inte är privata utrymmen. Hemmet (till exempel) är privat, och där bestämmer den som bor. Allmänna utrymmen tillhör oss alla, och där får vi försöka samsas. Sjävklart bör man alltid försöka följa de regler och bestämmelser som finns.

Det här kanske är OT, men ni som ondgör er över rökning på balkongen: Om man är så känslig att man inte står ut med att grannen röker på sin balkong så får man kanske överväga att flytta ut på landet till ett eget hus? Att bo i lägenhet innebär att man får stå ut med att ha folk omkring sig som lever sina liv. Detta innebär att folk röker på sina balkonger, att barn skriker på nätterna och tjoar på dagarna, att folk grillar korv på gården eller tillagar curryrätter som luktar i hela trapphuset, att någon har en högljudd fest, att hissarna alltid är upptagna av gamla tanter med rollator, att tonåringarna kör moped rakt under min balkong mitt i natten, och en massa andra saker. Detta är helt normalt. Alla skulle nog må bättre om vi försökte acceptera varandra istället för att bli arga.

Josefa
0

Precis. Och att en och annan okänd katt slinker in.

PumpkinQueen
0

#48: Hur kan man se till att katten inte lämnar gården? Eller, hur kan man veta att den inte gör det?

Amorell
0

Det här problemet är ganska intressant. Jag har i mitt föräldrahem en gammal hankatt, det är ett litet samhälle så alla vet där att den katten tillhör vår familj. Om någon skulle flytta in i grannskapet med allergi så skulle de ju självklart få informera oss om att vår kattsnöling inte kan gå in hos dem, då får man väll sammarbeta för störtsta möjliga trevnad för alla.
Kanske ekonomisk hjälp för kattskrämmare på deras gård. Eller hjälpas åt att lära katten vart den får gå.

Det är självklart att utegående katter är ett problem för starkt allergiska individer. Men om man, som i vårt fall, har en gammelkatt med invant beteende till okontrollerad utevistelse kan det bli svårt att kanske helt begränsa vart den går, men däremot kan man göra sitt bästa för att hjälpa till. Visa att man är villig att mötas halva vägen.

När jag går ute och kanske ställer mig nära folk i busskurer eller sådant frågar jag ofta innan ifall någon av dessa är allergiker, för jag är väl medveten om att mina kläder aldrig kan bli 100% rena.

Sådan hänsyn skulle jag vara väldigt glad om även rökare kunde visa, att fråga först om man har problem med röken eller liknande. Och att tänka på var man ställer sig och röker, exempelvis är väl balkonger sällan ett bra alternativ.

~ Ysmn

PumpkinQueen
0

#51: Varför ska man acceptera att katter slinker in i ens bostad? Finns det några andra husdjur som man ska acceptera? Hur är det med ormar? Spindlar? Hundar?

Josefa
0

Varför ska man då acceptera att rökarnas cigarettrök slinker in? Det stinker etter värre. Vad är det som säger att jag får mindre problem av röken än någon som inte vill ha katten/ormen/spindeln inne hos sig får av den?

[Emma--]
0

allt handlar om respekt mot andra. Något många rökare och djurägare har väldigt lite av.

Rafflan
0

#56 det är nog nått människor i allmänhet har väldigt dåligt av :(

oh-la
0

uscha vad jag tycker det är tråkigt med människor som saknar respekt för andra… tvinga på andra sitt eget levene och bara vifta bort det med ett "det är väl inte så farligt".

Rafflan
0

#58 men det är kanske så man tycker om sånt som drabbar en själv?

PumpkinQueen
0

#55: Som sagt, luften måste vi dela på. Jag gillar inte att folk kör bil, eftersom det är dåligt för miljön och pajar mina lungor men man får acceptera att alla inte tycker som man själv. Om någon äger en balkong har han eller hon rätt att röka där. På samma sätt har man rätt att ha sina husdjur i sin egen bostad, men inte i någon annans.

[Emma--]
0

#57 Jo tyvärr.

Josefa
0

Självklart får var och en röka på sin balkong. Problemet är att de inte behåller den stinkande röken på balkongen, utan den sprids in i andras privata hem.

PumpkinQueen
0

#62: Skaffa en fläkt?

Silvestris
0

Då får de vars katter går ute och slinker in hos mig räkna med en söndertrasad katt då. De ska inte klaga om deras katter får pisk när de smiter in i mitt hem, mina katters revir.

Skönt att ha det klargjort. Synd att jag antagligen juridiskt sett skulle vara skyldig att betala för eländet.

Josefa
0

Jag eller den som röker på balkongen?

Josefa
0

Om inte dina katter kan slinka ut, så kan knappast någon okänd katt slinka in heller.

Silvestris
0

I dagsläget lär det knappast hända, men i min tidigare lägenhet sprang grannkatten in till mig ett par gånger. Mina katter sprang aldrig ut, Mina katter vet att det inte är tillåtet.

Men det hade varit helt OK om jag hade låtit Murre spöa upp grannens katt ordentligt då? För skulle jag räkna med att grannens katt smiter in till mig måste väl grannen ha räknat med att få hem en trasig katt?

Rafflan
0

#67 att den smitter in till dig är nog inget grannen räknar med, sen kan du ju faktist låta dina katter visa att det är deras revir utan att den andra katten ska behöva bli sönder trasad, och fick den andra lära sig att det var dina katter revir kanske den höll sig undan?

Jag tycker att man ska låta djuren göra upp i den mån det går, tex kommer det in en nu katt/hund/häst till den bestående gruppen/huset så måste dem ju för göra upp vilka regler dem andra individerna har och det får dom göra utan att jag lägger mig i på den nivå där dem inte skadar varandra!
Om jag tex skaffar en ny katt och syrrans katt inte gillar att den nya är nära tycker jag att hennes katt har rätt att säga det utan att skada min katt.

[Maine]
0

#66  När jag har dörren öppen av någon anledning, så har jag katterna i ett rum, och de kan inte komma ut. Men däremot har jag fått påhälsning av grannkatten.. Så visst går det..Flört

Josefa
0

Men då är ju dina katter instängda, och kan inte strimla sönder inkräktaren.

Smiter en oönskad katt in hos en är det i regel inte så svårt att skjutsa ut den igen. Skulle katten förstöra något, så är ju ägaren självklart skyldig att ersätta det.

[Maine]
0

#70 Nej, varför skulle de strimla sönder någon? Det jag menade var att även om mina inte kan smita ut, så kan andra katter komma in.

Och nej, det är inte alltid så lätt att mota ut en katt som får panik.. Man vill ju inte skrämma slag på den. Men jag SKA inte behöva få ovälkommet besök. Jag vill kunna ha öppet utan att grannens katt kommer in.

Likaväl som jag inte vill ha något oönskat besök, vare sig av djur eller tvåbeningar.

Dagg
0

Jag skulle då aldrig vara låta mina katter gå ute utan kontrollerade utevistelser. Vad som helst kan ju hända med de små och går de in i fel hem, till exempel en katthatare eller till en person med en hund som "äter" katter kan det vara kört.

Sedan ska man ta ansvar över sitt djur och se till att djuret inte går dit djuret inte ska vara, vilket medför att släppa ut sin katt för vind och våg är oansvarigt och respektlöst både mot katten och mot andra.

Det är väldigt trist att endel kattägare inte vill ta ansvar över sitt djur och de skador de faktiskt kan ställa till.

Silvestris
0

Ha! Hanen jag hade då markerade sitt revir genom att slåss på liv och död. Han fick lov att omplaceras eftersom han efter en tid försökte jaga iväg min kastrat från hans revir. Han ville bara ha fertila honor och sina avkommor hemma.

Med den katten räknar jag med att någon blir skadad. De slagsmål han hamnade i (med min kastrat) slutade alltid med blodvite, som tur var så var det mitt blod som rann. Billigare med läkarvård än med veterinärvård.Flört

Hade jag låtit honom och hans trogna hona få visa vems revir det var hade grannkatten skadats. Det råder noll och ingen tvekan om det.

Rafflan
0

#73 var den okastrerad? :S

Silvestris
0

Avelshanar brukar vara det.Flört

Josefa
0

Menar du att du avlade på en sådan katt?

Silvestris
0

Nu är ju revirförsvar något fullt naturligt för en fertil hane (i synnerhet när han har avkommor på reviret) så jag förstår inte varför jag inte skulle avla på en hane som försvarar sitt revir.

Däremot hade han andra tendenser (som visade sig långt efter han hade parat) som ledde till att jag kastrerade honom.

Finns gott om kattmorsor som skulle skulle på liv och död om en främmande katt gjorde intrång när de har små kattungar också. Inget konstigt med det.

Rafflan
0

#77 att dina katter strimlar sönder någon som kommer in deras revir ser jag INTE som normalt beteende!

SaraC
0

Det är väl i sig lika trist både att få in rök om man har öppet som att få in andra djur (även om man säkert tycker olika beronde på hur man själv är). Bara för att vissa låter sina katter springa okontrollerat innebär inte det att det känns okej för mig att ställa mig och röka så det går in genom grannens öppna fönster. Bara för att grannen röker så att det kommer in genom mitt öppna fönster så innebär det inte att jag tycker det är okej att släppa mina djur okontrollerat.

På vissa ställen får man faktiskt inte röka på sin balkong, utan måste gå till särskilda bestämda ställen. Och på vissa ställen får man inte heller ha sina katter (husdjur) lösa på området. Här är det inte tillåtet att ha husdjuren lösa eller rasta dem på området, men det finns ändå folk som har katterna ute och även hundägare som låter hundarna gå lösa och/eller rastar dem på området. Likaså finns det säkert folk som röker där de inte får trots att det inte är tillåtet. Det är trist när folk inte kan respektera regler och det är trist när folk inte kan ta hänsyn till andra. Oavsett vad det gäller.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MonicaLagerquist
0

Det skulle mina hankatter också göra ffa om det fanns löphonor i reviret.Det är ett naturligt beteende.

Honkatter kan också bli rejält revirhävdande när de har ungar.

Omorose
0

Snacka om att förmänskliga katten. Om en främmande hankatt kommer in till en okastrerad hankatts hem så är det absolut inget konstigt att det blir fight. Ska vi förvänta oss att de två katterna ska ha en lång diskussion om vem som egentligen har rätt att vara där och sedan ska det hela avslutas med en kram och alla är vänner.

Vet av många uppfödare som har vääääääääääääääärlden underbaraste, lugnaste och tålmodiga fertila hankatter. Riktiga myskatter! Men slänger man ihop två tillsammans i samma rum så ryker dom ju ihop! Det är ett naturligt beteende! Allt beror ju på det hormonella tillståndet.

Jag skulle bli riktigt upprörd om det mot förmodan smet in en främmande katt i min lägenhet. Mina katter ska inte behöva uppleva den situationen och om någon av dom skulle bli skadade så skulle jag gå bärsärkagång. Jag vill inte ha något ovälkommet djur i mitt hem.

Sarah.

Silvestris
0

Så förklara då det normala beteendet när en fertil hane och en honkatt med ungar i hemmet råkar på en främmande katt. Hur går den normala kattproceduren till?

Du får gärna förklara varför fertila hankatter som går ute råkar i slagsmål i tid och otid. Är det onormala hela bunten?

Imasy
0

Det är väl inget konstigt i att en fertil hankatt försvarar sitt revir. Händer inte samma sak ute i naturen?

Och ska man gå lite OT och dra en parallell till oss människor så får man väl i vissa stater i USA ha vapen hemma för att försvara sitt hem och familj mot inkräktare tex?

Rafflan
0

Klart den försvarar sitt revis.

det har jag väl aldrig sagt emot?

Men ska den verkligen var så agressiv att den andra katten blir helt sönder strimlad? om den andra katten är kastrat lär den ju oftas hellre fly än slåss, ska den ändå bli strimlad? ska den kastrerade honan bli strimlad?

För det enda som sades var att den katten som kom in skulle bli rejält skadad och då undra jag varför? för då borde ju alla okastrerade hankatter nästan döda varenda katt dem mötar som inte är en fertil hona, och så tycker ju inte jag det verkar vara?

Dock kanske alla utekatter hos er är okastrerade hankatter som är riktigt stidslysna? det vet jag ju inget om…

Min kastrerade honkatt försvarade också sitt revir, men inge snack om att stimla någon där, lite bit, fajt och fräs sen var det oftast klart…

Imasy
0

Varför tror du hemlösa katter ser ut som de gör?

Och nu tror jag ju inte Silvestris menade bokstavligt talat att katten blir strimlad, utan att det kanske var ett annat ord för "rejält skadad" ?

Josefa
0

Vad jag ställer mig lite undrande till är: Om en okänd katt ska kunna komma in i ens hem, så borde rimligen katterna som bor i hemmet också kunna komma ut. Har man verkligen dörren vidöppen och obevakad om man har en hona med ungar där inne? Tvivlar starkt på att okända katter står och lurpassar på att någon ska öppna ytterdörren, för att sedan desperat kasta sig in genom dörren.

SaraC
0

Alla som inte vill ha andras katter inne har ju inte katt, eller husdjur alls, själva. Har man katt/djur själv kanske stänger in dem när man öppnar dörren om man inte vill att de ska kunna försvinna ut.

Rafflan
0

#85 har haft ute katt i 20 år, aldrig har någon katt kommit hem med allvarliga skador, och då har vi under större delen av dem 20 åren bott i områden där det finns mycket andra katter. Därför reagerar jag på att det ska bli allvalriga skador när 2 katter möts för er.

Alla mina har vart kastrerade, men dem har ändå försvarat det som varit deras revir, och dem fajter jag sett har oftast gått ganska snabbt och enkelt, därför jag undrar vad det är för katter ni har i avel om ni tycker det är normalt beteende?

Visst 2 okastrerade hanar med en fertil hona kan bli allvarligt, och en hona som vaktar sina ungar och den andra ändå av någon konstig anledning ser väldigt stor vinst i att komma nära ungarna, men annars bör inte katter normalt slåss. Dem slåss för det som är värt att slåss, inte för att det existerar andra djur av samma art där…

Silvestris
0

Min tidigare grannes katt gjorde just det. Hon låg och lurpassade och var snabb som attan när dörren öppnades. Det handlade inte om att dörren stod på vid gavel utan om en normal öppning/stängning när vi gick in eller ut ur lägenheten.

Mina katter smet aldrig ut. När man går ut vet man hur det ser ut innanför dörren dvs. man kan undvika att öppna när katterna sitter på tröskeln, men du har ju inte en jäkla suck om vad som finns på utsidan och i mitt fall en honkatt som väntade på att komma in. Gissningsvis sprang hon in hos mig för att hennes egen ägare sällan släppte in henne.

Vart ska en katt fly i en lägenhet? Den kan springa in under en soffa, upp i ett klätterträd osv. men hela tiden är den ju instängd. Det är inte bara att lägga benen på ryggen och springa så fort det går. En katt som blir attackerad inomhus är fångad. Det i sig ökar på stressen för inte bara den jagade utan även för den som jagar (som inte kan jaga iväg inkräktaren). Så konfronteras de med varandra, risken för slagsmål är större inomhus. Av flera olika skäl, men det är banne mig inget onormalt med en fertil hane eller en kattmamma som spöar upp inkräktare. 

Och strimlas… det är ett sätt att uttrycka sig. Inkräktaren skulle bli boten och klöst, antagligen rätt illa. Det vill inte jag ha på mitt ansvar när det är någon annans katt som har smitit in i mitt hem.

MonicaLagerquist
0

Min granne har en snäll kastrerad hankatt ute.Bara i år har han blivit biten och riven rejält två gånger.Hur många gånger det var förra året vill jag inte ens tänka på.Vi bor i ett villaområde och det finns inte så många fastboende katter här men det kommer väldigt många förbi.

Imasy
0

Jag har bara haft innekatter så för mina egna katters del har det inte varit någon fara. Har bott i lägenhet sedan jag flyttade hemifrån, och då på andra vningen som längst ner, så inga katter har tagit sig in heller.

Däremot har jag hjälpt en del hemlösa, och de kan ha riktigt elaka skador. Som så många andras utekatter med hem också kan få.

Rafflan
0

#89 ut samma väg som den kom in?

Ja jag har då sluppit slagsmål som lett till skador, har bara haft 1 katt inomhus hos mig som inte var vår och det gick också bra…

Tycker fortfarande era katter verkar väldigt agressiva mot inkräktare…? :/

#91 men är det inte såna som ibland bor i kolonier där det finns okastrerade honor + hanar? och sen tror jag många fajter har vart över mat och varm sovplats, och det är ju nödvändiga fajter för dem tyvärr, en hus katt har ju mat och varm plats och försvara då bara sitt revir och grannens katt anser då förhoppnigsnvis att dem också har mat och varm sov plats så det är inte värt att slåss med min katt för dem har inget att vinna på det ;)

Tycker hemskt synd om dem hemlösa katterna, dock har jag faktist aldrig sett en katt som verkat hemlös (mager och i dålgit skick)

SaraC
0

#88 Många av mina vänner/släktingar har/har alltid haft utekatter. De flesta har varit kastrerade. Ändå har de flesta ofta hamnat i slagsmål, flera gånger med allvarligare skador. De här personerna bor på helt olika platser, en del i små städer, andra mitt ute på landet, men mycket andra katter överallt.

Imasy
0

Fast är inte mat och sovplats en del av kattens revir, som den försvarar?

Silvestris
0

Med mina katter efter? Hur hade du tänkt att jag skulle lyckas driva kattjakten mot dörren, hinna öppna och sedan lyckas stänga dörren innan mina katter hinner ut? Jag är inte Stålmannen.

Rafflan
0

#94 min katt har sin mat och sovplats i mitt hus (sitt revir) min grannes katt har (förhoppnignsvis) sin matplats och sovplats i min grannes hus (den kattens revir)

Vad tjänar då min grannes katt på att slåss med min?

Den enda anledning djur slåss är för parning, mat/vatten och varm sovplats, det katten behöver för att överleva.
Och det är på 2 saker en katt bygger sina revir, ska finnas mat, vatten och sovplats. Det är vad katten behöver för att överleva och det är det katten kommer försvara.

Så min grannes katt tjänar inget på att komma och slåss med min katt om exakt det den redan har, men en hemlös katt tjänar på det.

Förstår du skillnaden?

#95 fånga den katten och bära ut den? eller sätt dina katter i ett rum och stäng dörren och öppna sen ytterdörren och mota ut katten. Sen efter en tid brukar man lära sig parera katter som vill smitta ut, borde väl vara samma sak med dem som vill in? Ev ge den ett sånt där hus man kan ge för hemlösa katter?

Jag syfta mest till en tidigare som hAde dörren öppen och en katt promenera in (hennes katter var lärda att inte gå ut)

MonicaLagerquist
0

#96 Problemet är ju att grannens katt vill utöka sitt revir.Att fånga in en katt som är på väg att slåss gör VÄLDIGT ont.(Jag vet eftersom att två av mina katter HATADE varandra och slogs på liv och död om de träffades)

Imasy
0

Nu kan ju förvisso katter ha ett väldigt stort revir, och en dominant katt kanske tycker att grannens tomt också är hans revir? En katt ser ju sällan gränsen mellan din tomt och min tomt.

Ang katter som slåss så är det inte direkt en barnlek att sära på två stycken som slåss. Jag hade själv en "hemlös" hemma hos mig som tog sig ut av misstag bland mina egna.

När jag såg det hade den katten och min egen redan börjat gå mot varandra för att "göra upp", och jag började gasta och vifta runt med arbmar och började springa emot dem i hopp om att de skulle bli rädda.

Men på bråkdelen av en sekund flög de ihop och de rullade runt i rummet som i en enda stor boll. Detta var i vardagsrummet så jag slet tag i alla kuddar och filtar, kläder mattor mm och kastade på dem för att få isär dem. Ocfter en sisådär 50 kastade saker kom de av sig lite och jag lyckades skrämma ut en av dem ur rummet.

Så att "bara fånga en" är betydligt lättare sagt än gjprt ;)

Silvestris
0

Jo, det är ju det jag har gjort. Fångat in katten och kastat ut den. Något som dock inte hade varit så jäkla "bara" om mina katter hade hunnit upptäcka katten. Då hade jag varit tvungen att avbryta en jakt och/eller ett slagsmål och det brukar leda till blodvite.

Jag anser det helt enkelt vara fullständigt oacceptabelt att andra anser sig ha rätt att sätta mig och mina katter i den situationen. För all del, deras egna katter också.

PumpkinQueen
0

#88: Tyvärr är det inte så att hankatter bara slåss för "det som är värt att slåss för" (alltså mat, varm sovplats, etc). Katter är ju inte rationellt tänkande människor, utan djur som styrs av sina instinkter. De kan inte tänka "vad tjänar jag på att slåss med den här katten när jag ju har min säng här och han har sin säng där?".

Instinkten säger åt dem att skaffa så stort revir som möjligt och para sig med så många honor som de bara kan. Därför slåss okastrerade katter för sitt revir, och de vill ständigt utöka reviret. Alltså kan de mycket väl gå in i någon annan katts hem och börja slå katten som bor där. Eller misshandla en katt som kommer in på deras eget revir. Detta är helt normalt beteende för en okastrerad hankatt.

Rafflan
0

#100 där har du fel, precis alla djur tänker så "vad tjänar jag på det här?" för djuren handlar hela livet om att leva och fortplanta sig, resten spelar ingen roll, därför är det endast för dessa saker dem slåss då det är det enda som betyder nåt.

PumpkinQueen
0

101#: Kan du på något vis bevisa att djuren resonerar sig fram till vad de tjänar på? Istället för att följa sina instinkter?

Det är ju just av fortplantningsskäl som katthanar utökar sina revir och slåss för dem. Ju större revir de har, desto fler honor kan ju finnas på reviret. Dessutom reagerar de precis som människor på testosteron, de blir aggressiva av det.

Rafflan
0

#102 etologisk studie? läs lit eom hur dem vilda djuren beteer sig? för deras instinkter är inte så långt ifrån våra tamdjurs ändå.
Hur djuren beteer sig i det vilda är min bakgrunds fakta, och detta kan du faktist även se på våra tamdjur.

Tex en lejon flock, en hane har sitt revir och sina honor, en annan hane kommer ditt, han provar slåss med den gamla hanen om revir och honorna, men den gamla är starkare så den nya går sin väg, fast kan återkomma senare när han är äldre, starkar och mer erfaren.

Han tänkter, han resonerar, han provar sin styrka men inser att han inte kan vinna denna fajt, så han går sin väg, men kan återvända senare när han är lika stor som den gamla hanen för att nytt försök. I det vilda kan även unga lejon hanar blida en flock ihop för överlevnade, dem är för svaga för att mäta sig med vuxna hanar ännu, men behöver hjälpen för att ta bytet, samma hanar kan sen slåss om en grupp honor. Men i dessa små hangruppar behöver dem inte slåss dem behöver hjälpen av varandra för att klara sig lättare

(tog lejon som exempel då det är ganska likt våra katter)

Så som sagt, dem slåss för mat, vatten, varm sovplats och parning.

Okastrerade hankatter ser sällan ett skäl att utöka sitt revir då dem inte har parnings behovet! Och oftast kommer dem in i området som unga hanar, och då kan dem äldre söätta dem på plats och lära dem gränserna.

Sen kan den okastrerade hanen gå in på ett kastrats revir för att bara betäcka en okastrerad hona, den kastrerade hanen ser ingen mening i denna fajt och låter därför det ske, dock ser inte den okastrerade nåt behöv i reviret, han behyöver bara honan.

Sen är det inte helt ovanligt att honor söker sig till hanarna heller.

Silvestris
0

Nej, djuren "tänker" inte. De resonerar inte med sig själva vad de ska och inte ska göra. Den mekanismen är genetiskt förprogrammerad=instinktiv. En hankatt vill reproducera sig och för det krävs att han har ett revir, han kommer försvara sitt revir mot alla inkräktare han "bedömer" att han är starkare än inkräktaren och han kommer utöka sitt revir om han är en resursstark hane. En svag hane kommer hålla fast vid det lilla revir han har, om han ens har något.

Därför kommer en fertil hankatt försöka jaga bort en inkräktare och om det inte går (tex. i ett hus med fyra väggar) kommer det leda till konfrontation. Det kommer hemskt sällan leda till att parterna bara ligger och tittar på varandra. För att det ska ske krävs att det är mycket jämbördiga rivaler.

Om en fertil hane är inne ostört på en kastrerad hanes revir är det tveksamt om man ens kan påstå att den kastrerade hane håller ett revir (om vi snackar utomhus). Det är mer troligt att han befinner sig på den fertila hanens revir, på nåder.

Josefa
0

Men det där stämmer ju inte alls. I en koloni med förvildade katter lever ju flera hankatter tillsammans. Och i regel så är en av de äldre honorna det högsta hönset. Visserligen är det en del bråk när honorna löper, men honorna parar sig med flera av hanarna. Eller med någon okastrerad tamkatt som bara tillfälligt har kommit förbi.

Helleh
0

Jag låter inte mina katter vara ute pga att jag hatar kattkiss & kattbajs i sandlådorna där barnen leker & det stinker som f-n på gårdarna & där ska man sitta & umgås med andra medans barnen ska leka i snusket, för att mina katter inte ska utsättas för hundar, andra katter eller människor som jagar bort dom från sandlådorna eller deras "tomter" i vårt bostadsområde, för att vi har en hårt trafikerad väg precis i närheten & dessutom pendeltågsstation & därmed spår precis bredvid & för att det är förbjudet att rasta sina hundar & katter inom bostadsområdet.

Ovan nämnda anledningar är dock inte i ordningsföljd…

Jag vet hur mycket katter kan förstöra för andra & vilka kostnader det kan medföra de drabbade & jag anser att kattägare ska ha ersättningsskyldigheter. Visserligen går många saker att dränka i ättika i många timmar & sedan tvätta, men allt gör inte det. det ska inte vara den drabbades ansvar att ersätta eller tvätta det annans katt orsakat.

En vän till mig utsattes av sin balkonggrannes katter en hel sommar. De kastades ut på balkongen, utan mat, vatten & låda, så de tog sig in hos henne. Hon var bortrest under större delen av sommaren sen & när hon kom hem hade hon kiss & bajs över hela balkongen. Katterna smet in hos henne & flämtade, så hon gav dom vatten & ringde mig, så jag bad henne gå & upplysa grannarna om vad som hänt. Det slutade med att kvinnan i familjen kom över & hjälpte till att städa upp, samt kasta det som var värst nersolkat & min vän blev med katt… familjen hade försökt hitta hem åt henne påstod de & ville bara ha systern kvar, så min vän krävde att få den andra. Hade det varit jag, så hdae jag inte hjälpt till att städa upp efter familjens katter & jag hade krävt ersättning samt anmält dom för djurplågeri, för man slänger inte ut djur utan vatten, mat, möjlighet till skugga eller toalettmöjligheter under stekheta sommardagar på en balkong i söderläge..

Jag jagar själv bort utekatter som kommer in mot sandlådan eller vinbärsbuskarna på vår gård, just för att det inte är deras toalett & för att de förhoppningsvis lär sig att just här är det ingen idé att smyga in. Om katterna hade halsband med adress eller telenummer, hade det varit så mycket enklare, genom att kontakta ägaren & upplysa denne om vad katten håller hus & sysslar med, samt anmäla till hyresbolaget…

För nån månad sen var brandkåren här på min baksida för att ta ner en stackars katt som tydligen suttit i en av träden under ett helt dygn i mellan 18 - 24 minusgrader, högt upp & som i princip bara rörde på öronen, tills brandmannen nästan lyckades ta tag i katten.

Det slutade med att den skräckslagna & stelfrusna katten skakades ner från en gren, landade i snön & sprang iväg. Vems katten var vet jag inte, men nåt sånt vill jag heller inte att min katt ska utsättas för..

Jag har nyligen anklagats för att vara självisk & ansvarslös som kattägare på denna sajt samt hittekatter, pga att jag har dålig ekonomi, inte försäkrat katterna & inte visste att de kan få tex allergier osv, men jag tycker jag tagit ansvar för mina katter genom att minimera skaderisk för dom genom att vara innekatter. Är man självisk & ansvarslös, så ser man till att låta sina katter vara ute i bostadsområden, nära tågspår, hårt trafikerade vägar, halsbandslösa & vägrar ersätta det katten förstört…

Utekatter kan jag anse är skadedjur…

Rafflan
0

#104 för det första, släpper du in en okänd katt och sen stänger dörren, já då är den instängd, men du får väl låta den gå ut samma väg som den kom in så den kan komma undan?

Och jag tror katter till viss mån rör sig på varandras revir, genomresa osv, men som jag sa, den kastrerade ville ha honan, den okastrerade ser inge värde i honan, då bryr han sig inte.

Jag tror inte dem är så stids luystna att så fort en annan katt oavsett kön eller kastrerning sätter sin tass på reviret ska dö, utan dem kan nog låta det passera om dem inte vinner nåt på att slåss.

#105 mend varför ska då 2 fertila hankatter slåss till "döden"? eller fertila hanar ha egna revir med egna honor? då är ju allt det som skirivt ovanför i tråden fel :S

Då har ju den okastrerade ingen "rätt" att slåss med alla katter som kommer in på hans revir i onödan?

Jag har tyvärr aldrig fått möjligheten att studera en vild grupp med katter…

Josefa
0

Det är det jag menar. Fertila hanar har inte egna flockar med honor, och de slåss inte för att ta död på varandra. Även om det är en hel del gruff i en flock under löpperioden, så slutar det i regel med att båda hanarna parar sig med honan.

Rafflan
0

#108 intressant, inte lust att berätta lite mer om tam katternas vilda flockar? :)

Silvestris
0

Och det gör man självklart om man hinner upptäcka katten före sina egna! Vad i det jag skriver förstår du inte? Jag har kastat ut katten innan något har hänt, men hade mina katter upptäckt katten hade det smällt omedelbart och inte fan öppnar jag dörren och riskerar att alla springer ut då. Separera katterna, blir biten och klöst för att kasta ut grannkatten är då det alternativ som kvarstår och som sagt… det är inte acceptabelt att jag ens ska behöva stå inför den situationen pga. någon annans "rätt" att ha sin katt lös ute.

Silvestris
0

Kolonier avspeglar inte ett "normalt" kattliv. Kolonier bildas när resurser tex. mat och fertila honor finns i överflöd). I normala fall lever tamkattshanar solitära liv. Honkatter lever med sin avkomma.

Hankatter som inte har fertila honor i överflöd kommer slåss för att dominera dem för sin egen reproduktions skull och jag vågar påstå att de flesta fertila hankatter i Sverige inte lever i kolonier och har ett överflöd av fertila honor.

Rafflan
0

#110 jag kan inte minnas att jag yttrat ett ord om huvida det är okey att lösa ute katter ställer till problem för andra?

Dock har jag snackat om att endel problem som uppstår med katter som kan uppstå pga andra orsaker, och sen blev det en diskussion ang hur katter reagerar emot varandra.

Jag kan bara utgå från hur mina tamkatter beter sig (kastrerade) och även hur dem vilda kattdjuren beter sig då ajg aldrig fått möjlighet att lära mig och studera okastrerade katters beteende i grupp.

Och jag förstår att det är jobbigt för dig att parera någon annas katt och att det blir problem när den kommer in, dock hindra inte det att jag tycker (min åsikt) att din avels hankatt låter väldigt agressiv. (inget du behöver försvara, men det var det som fick mig att börja diskutera kattens beteende)

PumpkinQueen
0

#112: Nej, djuren resonerar sig inte fram till sina beslut, de följer sina instinkter. För att kunna resonera krävs en mycket mer avancerad hjärna än vad de flesta djur har. Man måste kunna tänka i abstrakta begrepp och i flera olika tidsled.

Självklart är det så i djurvärlden att instinkten och/eller erfarenheten säger till en svag individ att inte ge sig på en starkare. Man kan dock inte jämföra lejon och katter rakt av, eftersom de är helt olika arter. Exempelvis är ju lejon utpräglade flockdjur, vilket inte katter är. Men det är inte bara fertila hankatter som slåss, det är rätt vanligt i djurvärlden att hanarna bråkar om honor. Prova att släppa ihop två okastrerade hingstar (hästar) i samma hage, de kommer troligtvis inte stå i var sitt hörn och tugga på sitt hö… Oskyldig

Det är helt naturligt att fertila hankatter slåss. Om du inte tror mig går det bra att läsa om det i böcker om kattbeteende. Eller fråga de som har okastrerade hankatter.

Sen kommer ett litet tips, hoppas att du inte tar illa upp: Om du inte kan skilja mellan de och dem, skriv "dom". Det blir mycket mindre fel än att använda "dem" i alla lägen. Det är mycket lättare att läsa en text som inte har fel användning av "dem". Om du är intresserad av att lära dig skillnaden mellan "de" och "dem" så pm:a mig gärna, jag har flera bra trick för att skilja dem åt.

Rafflan
0

#113 jag menar inte att dem bokstavligen står och pratar med sig själva, men den instinkt räknar ut vad dem tjänar på detta…

Hingstar som gått ihop sen dem var små kan oftast gå ihop så länge det inte finns ston i närheten. Och hingstar är ju flockdjur, 1 hingst på många ston.

Tyvärr har stavning aldrig vart min bästa grej, vilket säkert märks i fler trådar här, så tack för tipset ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.