Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1770 ggr
Engla
0

Berätta!

Hallå! Vilken bra kattsida detta är! Wow! Någon som vill berätta lite om sin/sina katt/katter och var ni köpte er/era katt/katter? Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

lucithecat
0

hej

får hålla med om att detta är en bra sida Skrattande 

Jag för min del har 3 små ulltussar =)

1 hona och 2 hanar, alla kastrerade.  honan och en hane köpte jag av kks, sen gick det ett litet tag innan jag fick min 3:e katt. Min bästa kompis katta skulle ha ungar och hennes pojkvän ville inte ha fler katter så jag sa att jag kan ta en ialla fall så det blev någon ifrån hennes katt eftersom det var hennes första och skulle bli den enda kullen. det blev bara 1 unge, de andra 3 dog, så det var nog förutbestämt att jag skulle ha mitt lilla monster hehe.

för att se bilder på alla 3 gå till mitt fotoalbum =)

Skrattande

kristinah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej Engla. Mina kattor har jag egentligen fått fast jag säger att jag adopterat dem. Jomsan tog jag hand om av min son som hotade med att skicka henne till katthimlen. Hon är 1år och 3 månader så alldeles för ung för att dö.

Joppe är 10 veckor gammal och honom hämtade från grannen dörren mittemot där jag bor. Deras katta fick tre kattungar i april och hade svårt att bli av med dem. Först sade jag nej men efter några dagars betänketid ringde jag på i alla fall och berättade att jag gärna tog hand om den ena frassen som då fick heta Joppe.

Nu har jag haft dessa kattor tillsammans ca 3 veckor men man skulle kunna tro att det är mor och son, dom busar, busar och åter busar men sedan kan man se Jomsan sitta och putsa Joppe och då blir jag alldeles varm om hjärtat.

På bilden ligger dom på min ännu obäddade säng och myser.

Engla
0

kristinah!
Vilka små charmtroll!Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jenka
0

Det börja med att jag tjata på mamma att få skaffa katt igen. Vet inte vad som fick henne att till slut säga ja. Så hitta två katthonor som en behövde göra sig av med pga hon hamnat på sjukhus och troligen inte skulle komma hem. Iaf så har jag nu två små katter :).. Saga och Putte - båda honor ;)

kristinah
0

Vilka slöhögar…söta sådana. gillar deras liggställning. gulliga till 1000

Pia
0

Och jag säger tack för fint omdöme om sajten…:)

Själv föder jag ju upp britter (brittiskt korthår) och de kommer lite varstans ifrån…;) har även ett par gamla perser och en huskatt (halvperser). I åldrarna mellan 1,5 år - 15 år. Alla med sina speciella personligheter:)

Jenka
0

#5 Tackar. Ja ibland kan dom lägga sig i konstiga ställningar som inte ens ser bekvät ut :P

Här gömmer sig Saga under Putte ;)

Destany
0

Mina små charmtroll fick jag på helt olika sätt..

Puma min hona på ca 2 år följde med några kompisar hem när de spelat basket för ca 1,5 år sen. Jag hade pratat om katt innan men jag kände att det var lite tidigt för jag hade flyttat hemifrån bara en månad innan till en ny by men det var jätte kallt ute o ingen kunde ta hand om henne för den ena är allergisk o den andra hade en stor hankatt o ville inte ha henne..Så om jag inte tog henne skulle hon hamna ute i kylan igen o det klarade inte mitt hjärta.. Hon var ynklig o liten o det var nästan natt så jag lånade Kattsand o mat till henne o tog in henne till mig o där har hon stannat o vi har ett speciellt förhållande idag…

Zorro 1år skaffade jag av en som min kompis mamma kände. Puma började känna sig ensam för jag var nästan aldrig hemma, jag jobbade mycket så jag bestämde mig efter mycket velade fram o tillbaxjag sa ok jag tittar på kattungarna o fullkomligt smällte när jag såg zorro han var så fin.. jag fick hem honom när han var 8 veckor o vi har haft många motgångar pga av hans bitande o jobbiga beteende men nu har han lugnat sig rätt mycket…

jag trodde inte att det var möjligt att älska dem så mycket som jag gör… jag trodde jag var en hund människa men där ser man så fel jag hade…

Zorro den gråe o puma den spräcklige på bilden

emsems
0

hade först en katt för flera år sedan, en superfin norsk skogskatt-blandning. hon var vit och creme. fick tyvärr tas bort pga min brors allergi och att hon spydde väldigt mycket.

sedan flyttade jag hemifrån och skaffade en katt, penny, nu 3 år, blandning. ett väldigt speciellt utseende. funderar på att någon gång para henne, då många älskar hennes stora ögon och nätta kropp. köpte henne från min sambos väns mamma.

köpte förra sommaren en till katt, Hulken, en svart-vit kille som jag såg på annons. en puckad men otroligt söt katt. blev tyvärr igår påkörd och överlevde inte.

ska imorgon titta på en ny kisse. får se vad det blir.

Pia
0

Några fler som vill berätta?

Morrhoppa
0

Jag vill berätta!!

Vi tar mammas katt först, Stella. Våran gammla katt dog av åldersdiabetes (tror jag :S ) och vi skulle inte ha en ny. Det gick ett halvår sedan skulle vi det i alla fall ^^. Mamma såg en annons med Sigrid och Staffan till salu, halvårsgammla kattungar med norsk skogskatt i sig. Vi åkte och tittade på dem, vi skulle ha Sigrid. Oturligt nog råkade jag trampa henne på svansen när vi kom dit (jag var bara sju år, pinsamt). Hon var korthårig och mamma tyckte hon var ful (det gick över väldigt snabbt!!) Vi tog i alla fall hem henne.

Tre veckor senare ringde det i telefonen. "Hej det är vi som har mamman."  De skulle flytta och kunde inte ha henne kvar och frågade om vi ville ha henne. Det ville vi gärna och Stella är allt annat än ful, långhårig och trefärgad. Dock gömde hon sig i väggen i tre dagar och var borta tre dagar innan hon accepterade sitt nya hem. Idag är hon nitton år och Tissarnas tisse så att säga, en dam mjed bestämda åsikter.

Molly min katt fick jag i tolvårspresent av min mamma då min mosters hittekatt (som jag älskade), en annan av deras katter som jag tyckte om och vår hund dog under en och samma sommar.

Hennes son Pussel har en färggrannare historia. Mamma skulle åka ner till veterinären och sterilisera Molly (utan min vetskap!! jag ville att hon skulle få en kull ungar innan.) Tji fick mamma när hon kommer till veterinären och han säger: "Åh en sån vavker katt, ska du inte ta en kull ungar på henne först? De blir ju trefärgade." Det är sant! Min mamma smälte och så fick Molly fem ungar varav tre svartvita ;) Pussel kom med svansen först och redan när jag höll honom första gången blöt och pipandes i min hand visste jag att denna katt skulle bo kvar.

Bilden är på Pussel och Molly på mitt stökiga golv :P

emsems
0

mina nuvarande katter heter Penny och Polly. Penny fick jag av min sambos mamma, då som fått en kull helt oväntat. hon är 2 år och en riktig tjur-katt. allt är på hennes villkor.

hon har nyligt fått en kompis, Polly. Henne köpte vi av en dam som annonserat på blocket.se. Nu är dom bästa vänner!

TessanK
0

jag har haft katt jätte länge.. och många!! min älskade katt Simba dom den 12/12-05! han va den sista och han va baar min!! jag hade haft honom i 11-12 år.. saknar han som bara den.. vi ha nog aldrig köpt en katt.. vi ha bara haft bonakatter.. och dom ha alltid kommit till oss.. =) jag älskar katter!!

Men nu ha jag en iller istället.. inget kommer någonsin kunna ersätta mn katt simba!! han va fan mitt allt!! han visst när jag va ledsen och kom alltid och la sig hos mig då.. älskade honom.. haha =) han va så stor med.. min pappa vill köpa mainkon katter eller vad dom heter.. typ den största katt rasen (katter som vi människor kan ha, inte tigrar osv ;P) men när vi mätte simba så va han lika lång, hög och bred som en :D

saknar han!!

Pia
0

Välkommen till Katter, TessanK!

Men vad härlig han ser ut, Simba! Det verkar ju sannerligen som om du skall ha katt igen, förstås:)

Pia
0

Trevlig frågeställning tycker jag. Fler som vill berätta?

PollyBoffin
0

Jag hade en katt, Gizmo (på avataren och i mitt fotogalleri), en svart huskatt som jag skaffade för över 2 år sedan. Jag var tyvärr tvungen att ta bort honom i december eftersom han hade genetiskt betingade beteendestörningar (säg det tre gånger fort!), han brukade attackera oprovocerat och bita tills blodet rann, men annars var han helt underbar (mattes plupp)!

På långfredag hämtar jag mina nya katter, en orientaltjej och en siameskille! Jag har saknat kattsällskap så det ska bli kul att få lite katt omkring sig igen!Skrattande

[tintilar]
0

Jag har tre missar, som troligen bara är två nu. Våran hane har varit borta länge så han kommer nog ej tillbaka. Hittade väl ett nytt hem som passade honom bättre. :)

Tyke är sambons första kisse. Fick honom då han blev sist kvar i kullen. En sån där stor kattkille som man kan göra vad som helst med. Kastade man honom genom lägenheten ner i sängen så började han spinna. Drog man honom i svansen la han sig genast ner för att mysa osv. :) Sammetsgrå med vit i ansiktet och på tassarna+magen. Så vacker så.

Tindra, samma föräldrar som tyke, men ett halvår yngre. Ser identiskt likadan ut fast mycket, mycket mindre. Samma teckning och färg. De var de enda som blev så och båda blev kvar till sist. En väldigt osäker katt till en början, rädd och vill inte vara utomhus. När hon var ca 2 år i våras -06 flyttade vi till hus och hon blev utekatt. Vågade sin inte in första tiden alls, men var utanför. Har efter att ha blivit utemisse blivit en helt annan katt, kelig, glad, social, modig och jättefin. :) Verkligen lyckat för henne. Sover gärna på husses mage om nätterna. Husse som inte alls var förtjust i henne förr, men som sagt, hon är en helt annan katt idag.

Mira, min aldeles egna lilla docka. Min systers Birmahona fick bebisar med en Norsk skogkatt. Två vita brunmaskade och en brunspräcklig. Den bruna var ett helt annat temperament än de andra. Inte rädd för någonting, klättrade alltid högst och hördes alltid mest. Så hon flyttade hem till oss. :) En riktig tuffing men med en tendens att vara lite fin i kanten som en reminder om hennes lite ädlare sida.

Pia
0

Kan inte låta bli att tycka att det är alldeles underbart hur mycket man vill prata om och berätta om sina pälsklingar…:)