Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12592 ggr
Imitra
2

luktar illa från baken

Hej, det är såhär att då och då så luktar min ena hona extremt illa från baken..

Och då är det inte direkt så att jag går och sniffar henne i rumpan, utan det känns till och med om man bara snusar henne på ryggen lite..

Det är inte jämt, det kan försvinna en vecka för att sen komma tillbaka i några dagar..

Är det normalt att dom luktar såhär??

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

LaSadie
0

Är katten kastrerad?

Heffipeffi
0

Det låter som det kan vara analsäckarna.

Imitra
0

japp kastrerad är hon..

Vad gör man åt analsäckarna, något man kan göra själv?

Madamej.blogg.se

Quincy
0

Jag har läst att man kan själv klämma ut sekret ur analsäckarna (luktar när de blir täppta) men att d är nog säkrast att gå till veterinären så att man inte gör illa katten. Sen så är det väl bra att besöka veterinären ifall de är inflammerade?

Heffipeffi
0

Om analsäckarna är fulla brukar det gå ganska lätt att tömma dem. Om du tänker dig en klocka, så sätter du tummen och pekfingret på tjugo i fyra. Tryck inåt-uppåt-utåt. Men var fförsiktig och ta inte i för hårt. Är de riktigt fulla brukar man int behöva ta i.
Akta ansiktet, så du inte får en dusch ;-) och ta på engångshandskat om du har, för vätskan som kommer ut luktar mkt illa och biter sig fast i huden annars.

Imitra
0

#5. Ska pröva det , om hon tillåter Flört

Madamej.blogg.se

Heffipeffi
0

Risken finns att hon blir lite sur på dig, så du får vara snabb ;-)

Imitra
0

Vilken fajt vi hade nyss.. *puh*

efter ca en kvarts försökande , fick jag ut lite av vätskan. hon var jääätteuppsvälld på ena körteln..

Men det var allt jag fick tömma, hon blev fullkomligt tokig..

Nu är det svullet och mörkrött, men det är väl för att jag varit där och pillat antar jag..

Madamej.blogg.se

Imitra
1

hon blöder lite såg jag nu.. har som en uppsvullen liten "säck" blod

Madamej.blogg.se

Quincy
0

Om hon blöder så tycker jag att det låter som en inflammation? För det ska inte komma ut blod från analsäckarna även om man har tömt. Jag räknas inte som en erfaren kattägare men jag skulle nog kontakta veterinären om jag var du.

Heffipeffi
0

Men det brukar inte vara blod även om det är inflammerat. Tror mer på att du kanske var lite hårdhänt. Det har säkert lagt sig i morgon.