Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3766 ggr
Heffipeffi
0

Litter Kwitter

Finns det nån som har lyckats lära sin katt att göra både nr 1 och 2 på toaletten, ned hjälp av litter kwitter? Finns många trådar om litter kwitter på olika forum, men jar har inte lyckats hitta ngn som har lyckats fullt ut.

Imitra
0

Varför vill du göra det?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Det är katter inte människor!

Heffipeffi
0

Av rena bekvämlighetsskäl ;-) Slippa sand på golvet, slippa problemet med vad man ska göra av använd sand.

Imitra
0

#3. Ja jag säger bara; skyll dig själv  när katten för nog och börjar pissa på golvet.

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

#3 Oj det var stora problem du hade.

Heffipeffi
0

#4 Nej, det vill jag inte att den ska göra. Det är just därför jag frågar.
Sen ska vi ju inte glömma att sanden inte är speciellt hälsosam för katten att andas in i längden.Därför skulle det vara bra med ett alternativ som är både miljövänligta, hälsosammare för katten, samt slippa sanden på golvet.

#5 Nej, det är inga stora problem. Då skulle jag inte haft katter i 25 år, men finns det bättre alternativ som fungerar både för katterna och mig, så är det ju bara bra.

Heffipeffi
0

"dublett"

Imitra
0

#6. Katter är ursprungligen ökendjur. Sanden är inget problem för dom

Madamej.blogg.se

Imitra
0

#6. Katter är ursprungligen ökendjur. Sanden är inget problem för dom

Madamej.blogg.se

Heffipeffi
0

Det är alldeles riktigt. Det naturliga för katterna är att göra sina behov i sand eller lös jord. Men det är skillnad på "vanlig utesand" och den sanden vi köper som Kattsand.  Det finns studier som gjort som visar att katterna kan få problem med lungorna pga att de andas in de mikroskopiskt små partiklarna som "dammet" utgörs av. Det finns katter som blivit friska från sin astma när ägaren bytt strö till ngt annat, så det går inte att jämföra ökensanden med den sanden vi köper i affären.

Imitra
0

#10. Varför inte byta till ett bättre strö som inte dammar då. Finns ju såna med. eller pellets.

Madamej.blogg.se

Heffipeffi
0

Vill man ha ett strö som är som sand, finns tyvärr inget alternativ som inte dammar. Pellets eller kristaller är inte naturligt för katter ;-)
men fungerar för vissa ändå. Dock inte för mina katter, som tycker att det är ok att kissa i, men inte att bajsa i.

Jag anse inte att det är naturligt med litter kwitter, men var nyfiken på om det ändå är ngn som lyckats med det. Jag läser att många provat, men har aldrig läst om ngn som lyckats. De gånger jag läst att en katt använder människotoaletten har de oftast börjat av sig själva, utan att de blivit tränade.
De som förespråkar litter kwitter menar att katten inte har ngt behov av att gräva ner kisset/bajset om det inte luktar ngt. Hur det är med den saken, låter jag var osagt.

Ewepewe
0

Nu gällde väl inte tråden om dammallergi? Varför börjar alla trådar handla om något annat jämt?

Vi har lärt vår katt att gå på toaletten med hjälp av Litter Kwitter. Hon gör både nr 1 och 2.

Hon är riktigt duktig och vi har aldrig sett några problem med det. Det gick bra att öva upp bengal-honan. Men sen är det såklart inte alla som lyckas, men jag känner en till person som fått det till att fungera. är det en kattunge? Är nog lättast att lära upp då de är små, vår katt var 1 år drygt då vi började och det gick ju!

Har skrivit tidigare i någon tråd om det och att det har gått bra, du har nog inte bara hittat den tråden :) Minns ej vad den heter.

Sen om man ska gå in på vad som är normalt för en katt eller inte, det blir för tjatigt. Om det ursprungligen är en ökenkatt så varför ska den då vara inomhus? :)

Vart går gränsen egentligen för vad som är naturligt/onaturligt för en huskatt som ofta jämförs med ursprungskatten? (gör en annan tråd för det om det ska diskuteras igen på det här forumet)

Allt vi människor gör, avlar fram konstiga raser så att de får biverkningar, köper träd byggda i onaturligt material, ger dem fisk (katter i det vilda fångar inte fisk har jag hört) osv osv…