Färskfoder och torrfoder till ungkatt?!
Hej!
Har två frågor angående foder.
Köpte idag Klass färskfoder till hundarna. Tog fel sort, och fick med hem "köttmix", som är ett kompletteringsfoder. My bad.
Dock fick katterna, två grabbar ca 6 månader gamla smaka - oj så populärt det var!
Fråga 1:
Är det ok att katterna får äta lite färskfoder emellanåt, eller är det för näringsrikt? Tanken är givetvis att jag ska köpa rätt sort till hundarna nästa gång, "klass normal". Köpte bara några "korvar för att testa".
INNEHÅLL:
"En specialblandning av vom, muskelputs och inälvsmat av nöt (lunga, strupe, lever, hjärta och njure)".
Näringsvärde våtvikt: Protein 13%, fett 11%.
Omsättbar energi 590kJ/100g.
Fråga 2:
Kattgrabbarna kastreras på onsdag. Därmed blir de alltså kastrerade ungkatter - vilken typ av torrfoder ska jag välja till dem då? De äter mest "burkmat" men har torrfoder som komplement - eftersom de ofta är sugna/hungriga och jag inte har möjlighet att mata 24/7
. Har tidigare köpt "kitten" av olika märken, men ska jag fortsätta med det när de är kastrerade?
Mvh Tessan
Dina katter kan äta Klass köttkross en gång per dag hur länge som helst men du måste kolla så att det inte råkar finnas en blå gummiring i den, cirka 12 mm i diameter. Gäller också mixen för hundar. Åtminstone en gång i veckan blandar jag i ganska många krossade kalciumtabletter i köttkrosset.
Om du ser en blå gummiring så ring till Miljökontoret i den stad där krosset tillverkas, glömt vilken men står på Klasshemsidan.
Det finns kattungematt som är från 4 mån- ett år. Vissa går direkt över till torrfoder som är för kastrerade katter. Mina katter har alltid fri tillgång på torrfoder och får blötmat flera gånger om dagen.
Det måste förstås vara väldigt noga med om en sex månader gammal kattunge får spannmålsbemängd kattmat som det står rätt ålder på. Kattmammor som får jaga är ju väldigt noga med vad de fångar åt sina kattungar beroende på hur gamla de är.
allvarligt talat. Väg katterna för att se att de går upp i vikt tills de blir kanske två år men de ska förstås inte bli överviktiga. Sex månader gamla katter klarar sig nog på frukost, mat på sen eftermidag och senare på kvällen och då kan man strunta helt i torrmaten. Ge dem gärna barf.
Kompletterar du med hjärta och balanserar fosforhalten med benmjöl eller finkrossat äggskal, så får du riktigt bra kattmat.