Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2726 ggr
Rafflan
1

Katt + bebis?

Vissa verkar ogilla att ha katter nära spädbarn, vissa som får barn kanske t.o.m säljer sin katt för att dem inte vill ha den nära barnet, och detta verkar drabba främst katter. Hundar verkar gå bra.

Vad beror det på? Vad är så "farligt" med katter?

[ingvarisbjorn]
1

Skulle gissa att det är för att katter kan komma nära bebisen på ett annat sätt ä nen hund, hoppa upp i sängen, i vagnen etc. I regel rör sig ju katter tystare också, och de kan ju hoppa upp där de inte bör vara utan att man hör.

Annars är det ju tyvärr så att katter ofta ses som lömska, men det beror ju mest på gamla dumma myter och bristfällig kunskap om katters kroppspråk.

Maria
1

Ja, man har ju aldrig hört om någon katt som dödat ett barn, i alla fall inte jag.

Kanske är det klorna man är rädd förObestämd

/Maria

[Norrbysa]
1

För något år sedan (minns inte exakt) så var det en katt som hade ihjäl ett spädbarn eftersom den lade sig och sov på bäbisen så att den kvävdes. :-(

Rafflan
1

#1 några ideer om vad för myter det gäller? för det måste ju vara gamla myter som lever vidare :P

#2 sök på google på "katt spädbarn" hittar du en hemsk historia där en bebis låg i sin vagn och sov, och föräldern gick iväg en kortis, när hon kom tillbaka låg en katt på barnets huvud och ungen var död, dock var fråga om det var katten som kvävde barnet eller om barnet dog av annan orsak, dem skulle undersöká det men jag hittade inte om dem hittade orsaken till barnets död…

Men många trådar och frågor som "jag ska ha barn, hur ska jag göra med katten? kan man behålla den?" och jag undrar bara varför man inte ska kunna ha små barn och katt liksom :S

Maria
1

#3 Aj, då…Gråter

Men det handlade ju alla fall inte om våld som det brukar vara när det gäller hundar.

/Maria

MonicaLagerquist
1

#3 Det blev aldrig helt klarlagt om det var katten som dödat barnet eller om barnet dog av något annat.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
1

I det fallet var det väl tom snack om att barnet redan var dött när det lades i vagnen, men att det skylldes på katten.

Maria
1

Kanske plötslig spädbarnsdödObestämd

/Maria

Imasy
1

Ja var det inte något fall i Sundsvalls trakten med bebisen och katten? Jag fattade det som att föräldrarna sa att det KUNDE vara en möjlighet att katten var skyldig, och att det var med tidningarna som drev på att det VAR katten som dödat bebisen.

Till båda mina så har jag haft dörren stängd till sovrummet när vi/bebis sov, just för att det inte skulle hända olyckor. Jag har aldrig kännt mig orolig att katterna ska döda/skada barnen allvarligt, men det är väl lätt att det blir rivskador eller att de kanske råkar landa på bebisen om de hoppar ner i sängen.

[Sniff]
1

Katten i barnvagnen var en hemsk historia. Var det inte så att katten hade lagt sig på en filt eller något som låg över vagnen och därför inte såg barnet? Och låg över ansiktet på det. Stackars föräldrar, vad hemskt det måste vara att hitta sitt barn dött… Gråter

Rafflan
1

#10 jo barnet hade haft en filt på sig :(

[Sniff]
1

#11 Usch. Min brorsa fick ofta sällskap av grannens katt i vagnen när han var liten… Obestämd