Bästa billigare kattmaten?
Finns det bra kattmat i vanliga matvarubutiker? Som är näringsmässigt korrekta och högt näringsinnehåll?
Vet att Eukanuba, Hills, Raoyal Canin etc ofta rekommenderas av uppfödare. Finns det ngt foder som motsvarar det fast billigare? Är verkligen dyrast alltid bäst?
Näringsmässigt korrekt foder hittar du inte i mataffären. Jag tycker att man får ta sig råd att köpa ett bra foder eller inte ha djur.

Visst finns det bättre foder än djuraffärernas.Jag handlar Mjau stora burkar på 980 gram på Grangården En platta med 12 burkar kostar 179 kronor.Dyrast är inte alltid bäst.Man får läsa på innehållsförteckningen helt enkelt.
Stolt ägare till tre La permer
Hon menar nog torrfoder 

#1 Typiskt.

Mjau torrfoder ska ju enligt tester vara ganska likvärdig med Royal Canin.
Iams är billigt men bra. Deras Multi Cat finns i 15kg-säck för bara 599kr. Porta 21 är nytt i Sverige och har fina ingredienser och bra pris. Kolla på www.zoo.se
Vänliga hälsningar
Cindy

TS frågade efter den Bästa billigaste kattmaten eller hur?
Den bästa är blötmaten.
Mjau säger jag eller så gör man som jag och köper kött och sånt i affären och ger istället för torrfoder och mjukmat. Då måste man dock se till att katten får i sig tillräckligt med taurin bland annat och det hittar man lättast i hjärta. Är du nyfiken så kolla in på barfIfokus. Annars rekommenderar jag Mjau om du inte vill krångla.

Det är ju väldigt olika med hur katter mår på olika foder. Mjau torrfoder ska inte vara dåligt i torrfodervärlden, mina katter har ätit det i flera år men deras pälsar är lite småraggiga. Just nu kör jag IAMs, men allra mest får de blötmat eller blötmat med IAMs-torrfoder i för att fylla ut. Jag får se hur katterna mår på detta.

Mina katter blev dåliga av alla märkesfoder så jag bytade till mjau torrfoder och deras pälsar e fina o blanka o de e fulla av liv o mår bra =)
Jag var rätt nöjd med IAMS (multicat) förutom det faktum att en av tre katter var normalviktiga, en var på gränsen till tjock, en var fet och en var underviktig. Annars var pälsen bra och de verkade pigga och åt inga överdrivna mängder.
Nu har jag snöat in på Mjau, Boozita och Barf och äntligen börjar kissarna bli lite mer normalviktiga allihopa. Den tjockaste på nästan 9 kilo har man börjat se i ansiktet att det händer saker. Ska fixa batterier i vågen och se om det stämmer det vi ser. :) Därför är jag verkligen supernöjd med den mat de får nu.
Ja ska man ha den billigaste bästa maten så blir det nog blötmat.
Jag kör dock med torrfoder
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Torrfoder kostar mig ca 2-4 kr per katt och dag, blötmat skulle kosta 8-12 kr per katt och dag.
Nu ger jag både torrfoder (Porta 21) och blötmat (Bozita), så kostnaden är lite högre än när jag bara ger torrisar.
Vänliga hälsningar
Cindy
#14. Ja jag kanske räknar fel.. Kör på eukanuba, köper 10 kg för 700 kronor..
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag har fyra katter och de äter ungefär 5 dl torrfoder/dag. Jag vet inte hur mycket det kan bli i gram men en 15 kilos säck brukar räcka ungefär två månader. Det blir ungefär 9 kr/dag.
Skulle jag ge enbart Mjau så ger jag ungefär en burk/dag och det blir cirka 12 kr/dag.
Ger jag kött och sånt så blir det nog ungefär lika mycket som Mjau. Nu har jag inte räknat på det men de behöver inte så mycket mat när de äter rent kött, ägg och annat köttigt.
I vilket fall som helst så har jag fyra katter så det blir ju ganska mycket pengar oavsett vad man ger. Torrfodret är kanske billigt men i och med att två behöver gå ner i vikt och en behöver gå upp i vikt så skulle jag behöva köpa två olika sorters mat och då blir det dyrare.

Mjau ska ju som några här sagt ha bra värden :)
Mjau torrfoder kanske är det bästa av dom sämsta ja.
Jag har hört något om att Mjau torrfoder ligger i samma klass som Royal Canin ungefär men har ärligt inte kollat upp det själv. Mina katter avskyr dock Mjau torrfoder. Fisk äter de inte så det har jag inte testat men kyckling går ibland… Jag har det hemma ifall att annan mat tar slut men det är inget foder som är poppis direkt. Inte här i alla fall.

RC sämsta foder ligger i klass med Mjaus torrfoder.
Här är testresultaten från 2010:
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11352.ece/BINARY/484638.pdf
Jag har en gång räknat lite på vad olika alterntiv av vad man ger katten att äta kostar. Läs här
Mina katter får omväxlande fläskkött, kycklinghjärta, kycklingmage och köttkross samt lite köttfärs då och då. De som vill ha får också kycklingvingar ibland plus någon äggula till dem som så vill. I köttkrosset blandar jag någon gång i veckan Kalcipos. I morse blev 11 katter mätta på ett paket köttkross plus en fläskkotlett. Så mycket billigare går det nog inte att komma, 15 kr totalt för en måltid till 11 katter.
Jag brukar passa på att köpa mycket när ICA har specialpris på fläskkött av olika slag och sedan fryser jag det så att jag kan ta så lite som en skiva åt gången.
Kolla gärna min matlogg som pdf-fil.