Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 15947 ggr
Quincy
5

Kan jag smitta min katt??

Jag har gått och blivit sjuk (feber, hosta), kan jag smitta min katt?? Hon hoppade upp på mig när jag sov och nosade mitt ansikte…

Hon är dubbelvaccinerad

Bunn
0

Jag tror inte du behöver vara orolig för att du ska smitta din katt!

IceJossan
0

Förkyldningar smittar inte mellan människa och djur, så du kan vara lugn :)

EddaM
0

Bara när det gäller grisar o människor kan förkyldningar smitta.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

mysanfbg
0

Mellan människor och råttor smittar förkylningar:P (har själv haft tamråttor)

Quincy
0

#4 oj, jag undrar vilka djur det är som kan smittas av virus/bakterier från människan (och vice versa). Man har ju hört om fågelinfluensa och sjukdomar från grisar som kan smittas mellan djur och människor. Men jag har inte hört så mycket om just katter…

Hoppas verkligen att katten klarar sig, det kryllar säkert med bakterier i lägenheten nu eftersom hela familjen har gått och blivit sjuk nu!

mysanfbg
0

#5 Det undrar jag också:P Min pojkvän sa att förkylningar t ex inte smittar mellan människa och några djur, men eftersom jag vet att det kan det mellan råtta och människa så blir man ju lite fundersam.. Har varit förkyld ett tag nu jag med så jag hoppas katterna slipper det :P

MiroSputnik
0

Det finns ju ett antal virus som är sk. zoonoser, alltså som smittar mellan djur och människa.

Vad jag vet smittar inte vanliga förkylningar, men t ex. svininfluensa har ju hittats hos både hund och katt tidigare. frågan är ju bara varifrån djuret fått det…

Men du behöver inte oroa dig om det rör sig om vanliga förkylningsbakterier. Men förkylning hos människa kan ju bero på olika orsaker (bakterier eller virus) så i enstaka fall kan det nog smitta mellan människa och djur.

Vinterkräksjuka smittar inte heller till katt, och tur är väl det…

AgnetaB
1

Jag pratade med en veterinär i Tyskland om det o hon sa att katt kunde bli smittad av människa. Undrar om det hette calicievirus el något sådant .

marsvin har jag hört kan bli sjuka av oss.

Cheapo
0

#8 Om det är calici-virus du menar så är det den s.k. vinterkräksjukan Glad

AgnetaB
0

#9  ja jag kommer ej ihåg riktigt vad hon sa det hette.  katterna förlorade i vikt o såg kletiga ut i ögonen blandannat.

EddaM
0

Katter har sin egna kräksjuka har jag för mig. Mina fick det ca en vecka efter den senaste utställningen. De mådde illa i en dag o sedan piggade de på sig förutan Kungen som fick en maginflammation av det  hela o nu måste äta medicin. Den lilla stackaren.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Quincy
0

Ok, sen igår har min katt faktiskt varit lite hängig… inte lika matglad längre, så det kanske har smittats?

Ska i alla fall avvakta lite och eventuellt ringa till vetrinären och höra vad h*n tror.

Babzana
1

Har aldrig varit med om att någon katt skulle ha smittats av människans förkylning eller influensa. Däremot känns det väldigt bra att ha katterna bredvid i soffan framför TV:n när man ligger där snorig och febrig….:)

AgnetaB
0

#12 skriv här vad vet sa om de kan bli smittade.

AgnetaB
0

#9 calicivirus läste jag stod som kattsnuva nu?

Cheapo
0

#15 Det calici-virus som jag syftade på är för människor, vilket är vinterkräksjukan. Men så fanns det tydligen ett calici-virus för katter och det var tydligen något helt annat än vårat calici-virus Flört

AgnetaB
0

Ja  står felint calicivirus är kattsnuva. Jag undrar ju då om den tyska

veterinären som sa något om calicivirus kunde smitta katt ifrån människa.

Menar hon att katter kan få kattsnuva ifrån oss?

Ska höra med min veterinär någon gång.

Destany
0

Jag är rätt ofta förkyld o jag har iallafall aldrig smittat mina 3 katter och 2 av dem e väldigt fysiska mot mig.. den tredje kan oxå vara det när jag e sjuk. så jag tror inte det e nån fara med att smitta katten..

Quincy
0

Hm nu är det så att jag ringde aldrig till veterinären för min lilla misse blev faktiskt pigg och sprallig igen efter två och en halv dag.

Men det jag kan notera är att hon var inte slemmig, nös inte och kräktes inte. Hon var bara väldigt hängig (ville inte riktigt leka utan mest sova) och tappade aptiten. Så hon kanske inte var så bra i magen helst enkelt. Hennes avföring var lite löst nämligen. Men nu är den normal igen.