Här kan man läsa lite om hundens och rävens dvärgbandmaskar. Dessa två ska inte blandas ihop.

Å andra sidan finns den hos gnagare också !
Medarbeterare på Kost
Var det inte den där masken som sorkar bar på som rävar, katter och hundar bland annat kan äta? Jag antar att eftersom vi bor ovanpå Ica och även om vi har en gräsmatta och buskar så tror jag inte att det bor några sorkar här mitt i stan upp i luften? Hoppas jag i alla fall inte. Då ska man väl inte behöva oroa sig antar jag. Nu bor jag inte i Uddevalla men ändå. Man blir ju lite orolig. Både för sin egen skull och för katternas.
#2 Rävens dvärgbandmask har smågnagare som mellanvärdar och räv samt sällan hund och katt som huvudvärdar. Har man otur när man äter råa bär skogen kan man få i sig ägg från denna dvärgbandmask och blir då en mellanvärd. Men läs på länken som jag lagt in i # 1.
Jo man bör hålla inne sin katt också om man vill vara på den säkra sidan. Alltså även om man har rastgård bör man väl se upp så inte katten äter sork.

Vi som faktiskt har fritt utegående katter, hur ser vi om de skulle drabbas? :O
Det finns inte några symptom om katten blir smittad.

Faktum är att just parasiter via mellanvärdar totalt kan ändra funktion och storlek totalt på ett sätt som saknar motstycke. Jag tror t.o.m att de kan vara så olika att de biologiskt räknas som olika arter. De kan gå fron att vara väldigt stora till mikroskopiskt små beroende på värddjur ock gå från allt från vattenlevande insekter till riktigt stora djur och även växter. Dvärgbandmask kan dessutom gå från en mellanvärd till en annan värd av samma art. Det gäller t.ex mellan människor…
Medarbeterare på Kost

#8 :O!!!
# 8 Jag förstår inte vad du skriver om. var åtminstone noga med att skilja på rävens och hundens dvärgbandmask. Det som du skriver om från vattenlevande insekter … till växter ter sig för mig som svammel. Vare sig rävens eller hundens dvärgbandmask smittar mellan människor om man ska tro vad SVA m fl skriver på sina hemsidor.
Nu har jag talat med expertisen. Rävens dvärgbandmask smittar aldrig från människa till människa. För att bli smittad måste man få i sig ägg och ägg följer med avföringen från huvudvärddjur som huvudsakligen är räv och mer sällan hund och katt. Människa är aldrig huvudvärddjur.
Man kan inte se på vare sig rävar, hundar eller katter om de är infekterade med rävens dvärgbandmask. Rävens dvärgbandmask ger inga symtom på huvudvärddjuren utan bara på mellanvärdarna, dvs sork och ibland människa.
Katter kan alltså vara ute precis som förut. Man kan förstås maska av dem någon gång ibland men samtidigt vara medveten om att allt kan utveckla resistens mot motmedel. För dem som har utekatter gäller som förr att man ska iaktta god handhygien speciellt när man gör ren kattlådorna och hålla det allmänt rent på deras liggplatser.

Det jag skrev om den spridningen gäller inte dvärgmandmask, men det finns den typen av parasiter… jo faktiskt 
Att just dvärgbandmask inte smittar mellan människor är kanske sant. Vet inte hur den sprids vidare från mellanvärden människa ?
Jag trodde det var via avföring, och i så fall skulle den så klart kunna spridas mellan människor.
Men både rävens och hundens dvärgbandmask kan smitta katter, även om smitta från rävbandmask till hund och katt är mycket ovanligt… men det förekommer alltså.
Smittad av hunddvärgbandmask kan en människa bli bara genom att klappa hunden som är smittad.
Så här skriver Nordulv… Ulv = hunddjur.
Medarbeterare på Kost
Nu bor jag inte i uddevalla, men funderar på då jag har en utekatt om det finns något vaccin mott dvärgbandmask som man kan ge? eller är det avmasking som hjälper mot dvärgbandmasken?
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Det finns att köpa avmaskningsmedel på apoteket mot bla dvärgbandmasken.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z