Akut, hjälp!
Jo nu är det så här, jag har en hona på lite över ett och ett halvt år. För ca två tre veckor sedan så löpte hon under en veckas period. Hon råma och åla sig och vissa tydliga tecken på att hon löpte. Under den perioden så fick hon inte gå ut just för att hon inte skulle hitta någon hane elr vandra iväg långt åt helskotta och göra mig hypernervös.
Men nu är det så här, ii förrgår råma hon till igen fast inte lika intensivt. Jag trodde bara att hon fick riktigt bråttom ut för lådan är inte så populär att gå i då mina katter hellre går ut och gör sitt. Jag släppte iaf ut henne och hon råma till en gång till utanför. Då tvärslog det mig att det påminde ju om råmandet hon hade för sig när hon löpte :S Försökte kalla in henne igen men hon skutta glatt iväg och jag tänkte att det var nog bara ett "matte-jag-är-panik-skitnödig!"
Iom att det är vinter brukar bara katterna gå ut och vända, de gillar inte snön för fem öre men hon har inte kommit in än! :( Ingen har sett till henne i grannskapet och jag har varit och kollat på varenda ställe hon riskerar att bli instängd på. Hon är ingen superduktig jägare vad jag vet, det mesta hon kommit in och visat mig har varit näbbmöss och små små grodor och det kan hon ju inte äta och grodorna är ju inte framme nu en gång.
Så, har ni några tips på vad jag kan göra? Hon är inte chip elr öronmärkt än men hon har ett halsband på sig med sitt namn och mitt mobil nr plus en cylinder i halsbandet med namn, nummer och address.
Sen en fråga till, kan katter verkligen löpa så tätt som hon verkar ha gjort elr kan hon ha råmat ändå? :S
Sorry om det blev långt och flummigt men är lite smått panikslagen då jag varit ute och letat och ropat men ingen katt :(
Mvh

Allt från en gång om året till en gång varannan vecka med ett löp som håller på en vecka.
Stolt ägare till tre La permer
Oj, det är alltså väldigt individuellt? För det jag hört är två ggr om året och inge mer :S
Skrev om inlägget lite bättre en en ynka mening.

Ja katter brukar löpa ca en vecka, sen ha en mellanperiod utan löp på 3-15 dagar och löper sen igen. De kan ha en vilofas juni-augusti och oktober-februari, men en del katter har ingen viloperiod och löper då året om, det är väldigt individuellt.
Verkar vara dags att kastrera din katt?
Jo det är det verkligen vilket var på g men nu får jag vänta på att hon kommer hem igen och boka in en ny tid så får det ta bort ungarna på samma gång "/ Tack för infon :) Väldigt uppskattat då den infon jag fått inte riktigt stämde till 100% "/
Moderna katter verkar inte ha några "säkra perioder".Hoppas hon kommer tillrätta!

Tyvärr så är det nog så att din katt inte kommer att komma hem förens hon hittat en partner och parat en eller ett par dagar.Det finns en anledning till att man inte bör släppa ut okastrerade katter.
Löp två gånger per år gäller nog oftare hundar än katter.
Stolt ägare till tre La permer
En vän till mig, har en katt som när hon var fertil, löpte i princip för jämnan. Så det där med två gånger/ år är nog en sanning med midifikation.
min ena katt tog knappt en veckas paus när hon började löpa ordentligt. Då ångrade jag mig att jag inte kastrerade henne tidigare.
Nu var hon aldrig ute så det fanns aldrig någon risk för könssjukdomar och att hon skulle bli parad. Men att vara en fertil katt kan vara stressande.
Hoppas din katt inte går för långt och att hon hittar hem igen. Det är ju inte den lättaste årstiden just nu för en katt att vara ute.
och när och om hon kommer hem igen så släpp inte ut henne förrän hon är kastrerad och idmärkt. Det är väl den minsta saken man bör göra för sin katt om man nu ska ha den ute ensam.
Håller tummarna att hon kommer tillbaka snart.

Ut och ropa kvällstid, locka med mat, och sätt upp lappar utifall andra skulle se henne. Hon kan ha knallat rätt långt om det inte finns någon snygg hane i närheten, så leta och lappa även en bra bit bort.
Nu dök hon upp här hemma, hungrig som aldrig förr ^^ Vet. nästa. Tack för alla svar :)
Skönt att hon är hemma igen :)
Helt underbart är det. Mammas lilla flicka helt enkelt ^^ Så enormt speciell katt och pratgla som värsta papegojjan ^^ Återigen, tack för svaren, det var väldigt lugnande, i mina tankar gick det inge mysiga händelser :S
hade du tur hon kom tillbaks så fort.
Nu är hon helt knäpp ist :S Iom att hon troligtvis löper så får hon stanna inne, Tidigaste tiden jag fick vid veterinären var om en vecka, på Tisdag.
Hon fick nå fnatt och satt sig och kissa på täcket i sängen även fast pojkvännen låg under det :S Då blev han arg, hon får ju helt enkelt inte göra så så hon fick stanna i badrummet ett tag, hon fräste på honom aldrig förr och han blev rentav skrämd. Sen när han kikade in hos henne så hade hon skitigt i badkaret! :O Så här har hon aldrig hållt på tidigare och hon har tillgång till ren kattlåda och pga att de är ganska noga med att den är ren så är jag väldigt noga med att gräva ur den. Hon har pga sitt konstiga beteénde fått stanna i köket, ganska stor uta och oftast där hon brukar känna sig trygg. Släppte ut henne nu ett tag för att se om hon gett sig men gick raka vägen till ett par byxor som låg i soffan och tänkte sätta sig och pissa på dem. Raka vögen in till köket med henne blev det och då satte hon sig i lådan och kissa men det kom inte mycket. Satte mig och grävde ur båda lådorna (har två för att dom kissar i en och skiter i en) och när jag gjort det så satt hon sig i nästa och kissa men ytterst lite. Hon kissar lite men ofta…
Jag blir orolig för henne för hon kan ju inte bara ha bestämt sig för att sluta vara rumsren över en natt :s Måste ju vara något som är fel.
Det jag kan komma på är att helt enkelt inte trivs med att hon inte får gå ut just nu.
Eller att hon "skvätter" pga att hon löper, fast gör ens hon katter så? Jag har hört både att båda könen gör det och att bara okastrerade hanar gör så.
Har ni nå ideér på vad som kan vara fel?
Bör jag få en mer akut tid vid vett eller tror ni att det kan vänta en vecka?
Usch jag är så orolig för henne, hon är som en helt annan katt :(
Honor kan också skvätta när dom är könsmogna. Kolla om du inte kan få en snabbare tid och förklara problemen. Dumt om det ska börja lukta kiss överallt.
#15 Låter som att det kan vara bra att kolla så inte katten har urinvägsinfektion också.
Men det kan mycket väl vara pga att hon löper.
Aktivera henne ordentligt också så det inte bara blir att hon får sitta i köket och inte ha så mycket att göra.

Om hon har urinvägsinfektion bör hon kollas snarast! Katter med UVI lite men kissar ofta, och ofta på andra ställen än i lådan.
Ja de banorna har jag också tänkt i, urinvägsinfektion alltså. Vilket gör mig ännu oroligare då vetten inte hade tid för en om en vecka :s Vad brukar orsaka urinvägsinfektion och finns det något jag kan göra så länge? Eller bör jag leta veterinär tider på andra orter längre bort ??
Just nu håller jag tummarna att det "bara" är pga att hon löper. Ska ringa till någon annan veterinär, de i Torsby vill bara att man bokar tid och är inte trevliga i telefon, själklart bokar jag tid men behöver ju ändå lite tips, man hinner typ bara presentera sig själv och djuret och hon börjar boka tid och tackar sedan för samtalet så man får skynda sig att fråga om det är något man vill fråga -.-
Nej nu ringer jag någon annan veterinär klinik och bokar en tidgare tid :S Sökte lite på google och symtomen tyder på urinvägsinfektion :S Men det stod även något om att det i 85% av fallen går över efter ett par dagar. Men det vågar jag inte lite på, tar de säkra före det osäkra och åker iväg och kollar henne.
Människor kan ju få det om det sitter på kallt underlag osv, kan det kanske bli så för katter också? Tänkte iom att hon var ute i kylan i två dygn :S

Du kan läsa om urinvägsinfektion hos katt på
www.aisti.info/swe/poliklinik/katters_urineringsproblem.html
Uvi får man av bakterier inte av kylan. Jättebra att du försöker få en snabbare tid för kissen. Är hon dessutom dräktig så är det ju bra om hon blir kastrerad så fort som möjligt.
Fick en tid för henne imorgon förmiddag :) Lyckades även ta ett urinprov på henne som jag ska ta med till vetten :D Nu ska min lilla gumma få hjälp. Har ärligtalat inte en aning om hon är dräktig eller inte men det antar jag att dom märker när hon kastreras. Har tiden för kastrering och öronmärkning på tisdag. Återigen, tack så enormt för hjälpen. Ni är underbara! :D
Förresten, hon är inte så jätte mycket för torrfoder och jag anar att det kan vara det som har gett henne urinvägsinfektionen, Det skulle man väl kunna ta bort helt? Hon äter sorkar och möss när hon är ute och blötmat när hon kommer in. Då borde hon väl få i sig allt hon behöver. Hade tidigare friskies men tog bort det direkt jag fick reda på att det inte är vidare omtyckt. Bytte till kitkat som jag fick tips om men kanske det är lika dåligt?
#23 Tycker du är underbar som tar ditt ansvar som kattägare genom att bl.a kastrerar, idmärker och kollar upp ev urinvägsinfektion!
Självklart för många men tyvärr inte för alla.
Hehe självklarhet för mig men som du säger, inte för alla. Tycker de är synd då katterna ger så enormt. Det minsta man kan göra är ju att hjälpa dem om något är fel och se till att det har det tryggt. :)

kitkat är lika dåligt det, Av de foder man köper i butik är Mjaus bäst, både när det gäller torrfoder och blötmat. Och en kost på bara blötfoder är bättre än torrfoder från affären.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Kitkat är dessvärre samma skräp. Vill du ge henne torrfoder så köp ett från zooaffären. Be om några smakprover och se om din kisse gillar det. Katter behöver inte torrfoder men själv ger jag både torr- och blöt mat eftersom katterna vill ha det så. Torrfoder ger inte en katt uvi utan fortfarande behövs det att katten får in bakterier. Glöm inte att ställa in urinprovet i kylen för annars växer det väldigt snabbt till sig bakterier där i.
Okej, bort med torrfodret helt enkelt då blötmaten är det hon gillar. Vad tycker ni om coshidas blötmat? Också något jag fått tips om att det är bra. Och min hane blir dålig i magen av annat än coshida och mjaus blötmat.
Jo vet att det är bakterier som ger det nu men menade nog egenligen att det finns väl ämnen i vissa torrfoder som gör att bakterierna "biter" sig fast lättare eller vad man ska kalla det :P
Urinprovet står förseglat i kylskåpet. Ska försöka ta mer när hon blir kissnödig igen. Kommer inte så mycket åt gången "/ Stackars liten, men "tur att det inte är värre" än vad det kunnat vara. Och att jag fick en såpass kvick tid :)

Urinsten (som visserligen är mycket vanligare hos hankatter) bildas lättare ju mer koncentrerat urinet är, alltså ju mindre vatten katten dricker. Men äter din kisse knappt något torrfoder så är det nog inte det som är orsaken. Magnesiumhalten påverkar också bildandet av urinsten, och i just KiteKat är magnesiumhaltten hög. Gå in och kika på det här testet om du vill veta mer, även om du ska sluta med torrfoder.
Har aldrig ens hört namnet Coshida. Jag håller mig till Mjau och Bozitas som jag tycker är mycket bra.
Coshida är något som Lidl säljer.
Kan det vara bra mat?
Jag fick tips från en kompis om att det var bra mat och så stod det att det hade vinnit något test minns dock inte vad det var "/ Det och Mjau är den enda min pojke kan äta utan att skära ihop i magen "/ Ganska känslig mage på honom.
Nu är iaf lilltjejen satt på antibiotika kur i tio dagar och kastreringen framflyttad tills dess att hon är helt frisk :)
Men veterinären sade till mig att om jag lyckas ta ett eget urinprov på henne så kommer det kosta 400 kronor mindre och jag tänkte att jag testar väl. Lyckades ta ett fullständigt prov som jag gav till dem men dom tog ut 320 kronor för det ändå :S Vet inte om de missuppfattade eller om jag missuppfattade något :S Men men, min flicka är iaf på väg att bli bättre och det är det som är viktigast :)
Sa veterinären att hon hade urinväginfektion o du fick antibiotika alltså?
Är det nu så att hon löpt och skulle ha lyckats blivit dräktig så är det ju också bra att hon blir kastrerad snabbt. Då tar man ju med de små fostrena på en gång medan de fotfarande bara är "geleklumpar" =)
Hakuna matata!
#35 Jupp, elr hon satte in antibiotika iaf och sade att dom behandlar det som urinvägsinfektion. Dom hade nå sticka som dom droppa urin på och gick efter den till de ordentliga provsvaren kommer. De ville vara helt säkra på att det är det och ingenting annat så de skicka urinprovet till ngt labb :)
#36 Ja jag nämnde det att hon troligtvis kan vara dräktig och de sade att det tar dom bort när hon kastreras :) Dom flyttade fram kastreringen från tisdag till fredag så hon skulle bli färdigbehandlad mot urinvägsinfektionen :)
Vill återigen bara få skriva ett jätte TACK för alla svar :D Ni är verkligen guld värda :)
Älskar iFokus :) (Y)

Försök få över henne på Mjau mjukmat eller Bozita mjukmat eller läs på om BARF och prova det. Maten från Lidl är inte bra.
Bra att du ska kastrera henne. Passa på att idmärka och vaccinera henne samtidigt om det inte är gjort. Är hon veterinärvårdsförsäkrad? Annars vill jag rekommendera dig att göra det med. Det blir inte så dyrt och det lönar sig ofta i längden.
#38 okej :) Ja pojken älskar mjau och tål som sagt bara mjau eller cohsida :)
Kastrering och id märkning blir det som sagt, försäkring blir det såfort hon är idmärkt :)