Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 11479 ggr
mysanfbg
0

"Vanlig" mat?

Hejsan! Undrar bara vid vilken åldre man kan börja ge kattungarna av våran egna mat, och ifall det är något speciellt de inte får äta?

Tänkte ge dem strömming också, då jag jobbar i fiskbil och då kan ta hem en del strömming=) Men är det någon som har några tips på vad man kan göra med strömmingen? Koka, steka eller ge dem den rå? Brukar ni ge era katter strömming?

Tacksam för så många svar som möjligt, såklart! ;P :)

annzoo
0

varför vill du ge dem människomat?Skäms

Fisk ska man iaf inte ge för ofta då de inte finns någon näring i de sen är många katter allärgisk mot fisk

Jourhemmet
1

Vår mat innhåller oftast för mycket salt också, förstår inte heller varför du ska ge katten av eran mat? Kattungar ska äta kattungemat då den innhåller allt en kattunge behöver. Var försiktig med att ge för mycket fisk.

Imitra
0

Varför ska du ge katter "vanlig mat"? Eller är det bara själva fisken du vill ge nån gång ibland?:)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

MonicaLagerquist
0

Människomat är för människor och kattmat är för katter. 

Fisk (iaf fetare fisk) innehåller höga halter fleromättat fett men lite E-vitamin vilket gör att katten kan drabbas av pansteatit (inflammerat underhudsfett). Det är väl det huvudsakliga skälet till varför man inte bör ge mycket fisk. Vill man ge rå fisk ska man även tänka på att rå fisk innehåller ett enzym som hämmar tiaminupptag och tiaminbrist kan leda till att katten blir sjuk och dör, men det händer bara om man ger mycket rå fisk.

Vill du ge katten av din mat så ge av köttet innan du tillagat det och det kan de få från ca tre-fyra veckors ålder.Ger man rått kött utan att balansera upp det med inälvor och ben så bör man inte ge mer än ca 5 % av kosten som rått kött.

En bra kattdiet är blötmat och sen en eller ett par gånger i veckan en rå kycklingvinge att gnaga och äta på.

Stolt ägare till tre La permer

mysanfbg
1

Det är många som ger sina katter fisk, och just de katterna är antagligen inte allergiska då eftersom ägarna fortsätter köpa fisk till dem.  Kyckling har jag läst lite om och det tänker jag ge dem också. Hade såklart inte tänkt ge dem fisk varje dag och inte heller några stora mängder. Tänkte först kolla om de tycker om det, annars är det ju ingen idé och om de tycker om det så kan det kanske va gott att få en liten strömming någon gång som grädde på moset:P

Jourhemmet
0

Vit fisk är bättre, jag kokar lite torsk till mina ibland och det är mycket populärt.

EddaM
0

Sedan tror jag att det skall finnas en artikel eller tråd om vad katter inte tål av våran mat. Sök på sajten så hittar du nog något.

Mina får bra torroder från djurbutik, Royal Canin, Ekanuba och Iams samt blötfoder. De får bara smaka på min mat och ibland får de lite rå köttfärs o annat gott. Och ibland får de frikadeller. Men som sagt, våran mat innehåller oftast för mycket salt för katter.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Lusthan
0

Jag ger mina katter rå såkallad människomat. Ingen fisk dock då de tycker att det är äckligt. Strömming äter en av katterna om jag klipper den i mindre bitar dock.

Mina äter mjukmat, Mjau och Boozita ger jag. Däremellan ger jag fläskfärs, lamm, fläskkotletter med ben, kycklingvingar, hjärta ifrån kyckling, lever ifrån ungdjur i små mängder, äggula ibland. Har tänkt Barfa på heltid men måste se till att de äter maten först innan jag börjar. Så vi har börjat att fasa in de på den typen av mat och det fungerar ganska bra i alla fall tycker jag.

Två, tre av mina fyra katter har blivit tjocka av att äta torrfoder. Iams multicat har de ätit då. Den fjärde är underviktig. Nu när jag bytt till annan kost har den fjärde börjat bli normalviktig för sin storlek och de andra tre har börjat att så sakta bli normalviktiga de också. De är piggare, mer lekfulla, pälsen ser bättre ut och katterna är mättare längre perioder än de varit innan.

IceJossan
2

Hur är det egentligen, är rå eller tillagad fisk bäst?

Lusthan
0

Har för mig att fisk inte ska vara så bra överhuvudtaget, samma med nöt men jag är för dåligt insatt. Kolla inne på BarfIFokus. Där verkar de flesta ha stenkoll. Jag ger inte mina så gärna fisk i och med att de inte är så förtjusta i det och sen är jag lite orolig för att de ska bli allergiska emot det. Känns ju lite onödigt. Men nån gång blir det fisk ändå och då blir det rå fisk.

JossanH
0

Att ge människomat är förstås ingen höjdare ;) Katter är rena rovdjur och ska således äta kött. Tillagar man köttet försvinner den mästa näringen. Ska man ge tillagat kött ska det helst vara okryddat och bara som en liten munsbit någon gång ibland. Det bästa är att koka i sådanna fall.
Men allra bäst är förstås att ge rått kött! Utekatter äter hela möss och fåglar så dom tål det utan problem. Det som brukar vara lättast att få dom att äta är inälvsmat eller kyckling. Jag har ingen kisse nu (men har haft under vissa perioder- hittekatter) men har illrar som ibland får kött. När min äldsta iller började äta torkat kycklinghals (mycket ben) så försvann all hans tandsten. Han hade fruktansvärda tänder innan.
Den senaste katten jag hade hemma älskade råa kycklingvingar. Dom lekte han lite med först och åt sedan upp. :)
Man kan köpa kycklinghjärta, kycklingmage och kycklinglever i vanliga mataffären och ge ett par ggr i veckan, vilket har uppskattats hos katten jag har erbjudit det till och mina illrar. Inälvsmat ska man dock inte ge för ofta eller för mycket (kolla in på BARF.ifokus).

Rått kött är det mest naturliga man kan ge, men ger man det till största delen av kosten bör man vara väl påläst för att sammansättningen ska vara korrekt- men ge som tillskott är bara nyttigt och bra för tänderna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Ska även tillägga att tillagar man köttet får man inte ge benen! Det är endast råa ben som är okej för katten att tugga på. Tillagade ben kan flisa sig och göra skada.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AgnetaB
0

#12 ja jag är lite orolig med det där med att ge ben.Har ju alltid hört att det är farligt men det kanske är till hund.? Hade en som barn.

noir
0

angående fisk, katter kan visst vara allergiska även fast man gett fisk.
Man kan ALDRIG vara allergisk mot något om man aldrig blivit utsatt för allergenen tidigare.
Så rätt som det är kan en allergi dyka upp, så att testa en gång hjälper inte ett dugg!

Vill du ge din katt "riktig mat" så kika in på barf forumet.
där tipsar dom om olika kött o.s.v som man kan ge till sin katt.
Även om man inte börjar hel barfa så kan man ju ge något extra ibland.

Min katt får resterna för kyckling (RÅ), för att få bättre tänder så får hon rå kyckling vinge med ben och brosk, rå köttfärs när vi äter köttfärs m.m

Lusthan
0

Benen är farliga hos katt och hund om de är tillagade inte annars. Så att ge sin hund eller katt kycklingvingar med ben i otillagat är bra.

noir
0

Ja precis, därför jag skrev att det skulle vara rått :)
men nu blev det extra tydligt! Hoppas ingen ger tillagade ben för då blir det vaterinären nästa

mysanfbg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle aldrig få för mig att ge mina katter tillagade ben. Usch usch usch vad det kan gå illa då:(

mysanfbg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle aldrig få för mig att ge mina katter tillagade ben. Usch usch usch vad det kan gå illa då:(

[Malin]
0

Det är väl ingen höjdare med människomat överlag men jag gav våra katter råa köttbitar på deras ettårsdag och det uppskattades enormt. Sen är de riktiga matvrak och äter allt de kommer över så oftast snor de till sig saker från våra tallrikar när vi är inne i något annat!

OT - Mysan, ser att du är från mina hemtrakter :)

JossanH
0

#13 Som sagt, otillagade ben av kyckling är inte farligt. Förut utfodrade man med tanken att alla ben på F var farliga (fågel, fläsk, fisk) men det gäller endast tillagade ben som lättare flisar sigdå dom blir så spröda när dom tillagas.
När jag hade katt hemma och gav den råa kycklingvingar så åt han allt utom det tjockaste benet.
Inte nog med att det är nyttigt, det är en dunderkur mot tandsten och håller munhälsan i god kondition plus att det tar tid att äta så det ger samtidigt sysselsättning. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

AgnetaB
0

#20 just precis ben med f har jag hört ska vara farliga.

Jag har hört att en del köper kycklingvingar ifrån kronfågel o det märket känner jag igen men undrar om de är frysta?

Ska till affären i morgon nämligen o tänkte handla även om min katt säkert ej äter dem.

noir
0

21# ja jag köper frysta och sen tinar jag dom i kylen över natten och sen får kissen vingen :)

Lusthan
0

Vill katten inte äta till att börja med så kan man klippa sönder den lite så att det blir mer lätttuggat. Så gjorde jag. Tror att de kommer äta hela kycklingvingar sen när de vant sig.

JossanH
0

Jag har vant in mina illrar på kyckling genom att klippa små bitar kyckling och blanda med äggula. Efter bara ca 3 ggr har dom ätit det självmant och älskat det!
Man kan ju alltid prova att ge dom bara kyckling först, men ratas det så kan man blanda med äggula i början.
Benen kan det ta lite tid innan dom vågar tugga på.
Själv har jag ju gått så långt att katten jag hade hemma tom fick möss (frysta från djuraffären som är ormmat) ett par gånger som han åt från nos till svanstipp…. Det var även en rolig "leksak" innan han åt upp den..

Sajtvärd på Iller.ifokus

mysanfbg
0

#19 Ja det är jag ^^