Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9649 ggr
pia63
0

Sterilisering

Har nyss steriliserat min katt och hon har nu en "strut" på sej. Men hon lider verkligen av den och tycker det är jättejobbigt och hon är grinig och irriterad och det syns verkligen hur dåligt hon mår av den  Rynkar på näsan

Ca 10 dagar sades det att den skulle sitta på , men behövs det verkligen vara så länge?

[Emma--]
0

Dom vänjer sig annars ofta ganska fort. Annars kanske du kan göra en tröja/body som vissa brukar ha. 

Om katten tvättar sig där kan det bli infekterat. Och sen finns ju risken att stygnen inte får vara ifred.

Imasy
0

Jag har aldrig använt tratt och jag har heller aldrig varit med om att de pillar på såret.

Så jag har låtit dem gå utan tratt då jag tycker den orsakar mer besvär än nytta.

Skulle det vara så att såret blir intressant att peta på, så har jag använt body eller krioppsstrumpa.

Jourhemmet
0

Har heller aldrig tratt på mina jourisar. Stygnen är väl även sydda på insidan, sk självupplösande? Skulle ni tillbaka för att ta stygn?

pia63
0

Har hört fler som säger att de inte använt tratten , och ett par har inte ens fått någon sådan när de lämnade vetrinären

Vill ju inte att det ska bli infektioner eller att såret ska gå upp förstås.. men kanske kan fungera med en slags kroppsstrumpa på

kattstackar´n kan /vill knappt gå med "dumstruten" på…

Imasy :  Hur och av vad  har du gjort en kroppsstrumpa ?

[Norrbysa]
0

Varför sterilisering och inte kastrering?

Lusthan
0

Har du strumpbyxor hemma så kan du klippa en bit och trä på henne. Annars fungerar en vanlig body för bebisar att sätta på. Se till att hon kan gå på lådan bara så är det inga problem. :)

Mina honor hade en sönderklippt sparkdräkt på sig i några timmar men sen hoppade vi det också. Anledningen till att vi valde bort tratten är att vi har fyra katter och då måste vi antingen tratta alla katterna så de inte kommer åt såret på den ena katten eller så sätter man på något på honan över såret så kommer de heller inte åt och katten kan röra sig mer fritt. Många skäms ju med de där trattarna på sig…

pia63
0

Jag vet att det kallas kastrering både av hon och hankatter numera , men t.om vetrinärerna använder sej av ofta av ordet sterilisera om honkatt..   Flört

AgnetaB
0

När jag är hemma så hade jag inte  den på min katt men då måste man ju passa mer el mindre hela tiden. min avskydde sin o jag mådde dåligt av det. han kunde ju varken äta el dricka.

kolla i gammal trådar för där fanns en bra sida att titta på bodysar.

pia63
0

Tack för svaren!

Ska kolla lite i de gamla trådarna då Glad

Jourhemmet
0

Fick katten självupplösande stygn?

Imasy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser en kroppsstrumpa ut som jag köpte av veterinären för en hundring. Köpte en varsin till skyggisarna när de kastrerades, då jag kände att jag ville ha ett extra skydd på dem då de vid det tillfället inte var hanterbara.

Imasy
0

När jag tog bort en tumör på en av katterna fick han ha en vanlig body jag rotade fram ur gömmorna. Men då satt op-såret på ryggen.

AgnetaB
0

#11  Va bra att veterinären säljer.Visste jag inte.

pia63
0

Tackar !

Ok.. så det finns att köpa . Ännu enklare alltså då Flört

Jourhemmet:  Ja, det är självupplösande stygn

pia63
0

Imasy :  sååå söt han var i sin  body juhe..hihi…  Flört

Imasy
0

Jag vet inte om denna kroppsstrumpa finns att köpa överallt. Det var en en slump att jag åkte till den praktiken där jag köpte dessa, då min vanliga inte hade tid.

Den strumpan jag har är av märket Petco iaf.

Jourhemmet
0

Då finns det inte ens några synliga stygn för katten att dra i så det behövs ingen tratt. Väldigt få veterinärer här i Sthlm som ens skickar med en tratt.

pia63
0

Jourhemmet:     Jag tänkte om det var så att om hon slickade o nötte lite  på det att det kunde bli infektion…  

Men, då tar jag och plockar av stackars liten struten och ser hur det går. Den har setat på i ett par dagar iaf nu Glad

Jourhemmet
0

Om katten lätt skulle få infektion för att dom slickar på det då skulle alla hanar få infektion isf eftersom dom aldrig har tratt. Alla katter slickar lite på det och det är inte farligt.

[Emma--]
0

Många verkar ha tur, eller så hade min kisse bara väldigt otur. Hon fick infektion på en gång efter att hon hunnit tvätta sig där. 

Onödigt att chansa.

Jourhemmet
0

Det behöver ju inte ha varit för att hon slickat där.

[Emma--]
0

Nej men väldigt troligt med tanke på hur elaka bakterier katter kan ha i munnen. Sen kan dom irritera såret om dom tvättar där hur som helst, även om det inte är "vanliga" stygn. Det handlar om några dagar man ska skydda såret, och personligen tycker jag det är väldigt onödigt att chansa.

Josefa
0

Men de bakterierna som katten har i sin egen mun är knappast farliga för katten själv. Ja, såvida den inte har någon riktigt elak infektion i munnen.

[Emma--]
0

#23 Ja det är ju självklart värre om det är någon annan katt som skulle tvättas. 
Men jag kan tänka mig att det inte är riskfritt trots att det är i kattens egna mun. Det betyder väl inte automatiskt att det är nyttigt att det tvättas i det stora såret på magen.

men som sagt, jag tycker personligen inte det är värt att chansa. 

och det med infektionen är bara som jag ser det en av riskerna. Största är väl att katten är där och tvättar för mycket. Sen beroende vad det är för stygn så är det väl olika stor risk med det.

Minka040
0

Det där med bakterier har vi väl varit igenom tidigare… Flört Katter får in alla möjliga bakterier i munnen (bland annat från kattlådan) - de kallas inte artegna och ofarliga bakterier bara för att de kommer in i kattens mun. Saliven hjälper till att skölja bort men har absolut ingen total desinficerande effekt. Anledningen till att katten inte blir sjuk av bakterierna i munnen har primärt att göra med barriären som våra slemhinnor bildar.

Om ett sår skapas i munnen kan det bli infekterat av de bakterier som råkar finnas i munnen, likaså om katten biter sig själv (eller slickar i sår). Det är enbart en barriär-fråga, mina vänner! Glad

Själv har jag en uppblåsbar krage till mina katter (honkatter, dock) de första få dagarna så att såret får sluta sig en aning, sedan tar jag av den under uppsikt så att jag ser att katten inte intresserar sig för såret. Min försiktighet grundar sig i att jag inte vill använda antibiotika där det egentligen skulle gå att förhindra (överanvändning av antibiotika är ett globalt och gigantiskt problem). Varje sparad kur är ett plus! :)

AgnetaB
0

# 25 håller precis med dig ang antibiotika.Hemskt hur den många gånger skrivs ut utan att man har tagit prov innan så man vet vad man ska använda bla. blir det fel sort då byts det bara.