Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1359 ggr
irma
0

Hur är det att ha en innekatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat fundera lite på det här med att ha en inne katt,,,

Mina katter är både ock, är inne men är mycket ute, då vi bor i skogen och har inga faror här omkring (ingen järnväg eller större väg, dock finns lodjur här) så har mina alltid varite ute katter.

Får man en närmare relation med en innekatt än med en som är både ute och inne?

Pia
0

Här, här och här finns lite tidigare diskussioner kring detta, kan nog finns än fler som jag inte minns i sammanhanget.

Jag kan bara svara för relationen till innekatter, som är alldeles underbar:) Huruvida man får den relationen och närheten till stallkatter och andra utekatter, det vet jag inte. Det beror förmodligen på kattens personlighet och individualitet kan jag tänka mig…

Någon som har erfarenhet av både och som kan delge sina erfarenheter kring detta?

Kiara
0

Jag har två stallkatter underbara bjässar som gärna sitter på min axel lär jag är i stallet mycket mysiga killar (kastrater)

Sen har jag Ludde(också kastrat) inne katt, han är mycket mer pratig än vad stallkatterna är och genom att han får mer tid med mig så smyger han med runt i huset och när jag sitter ner så ligger han på mina fötter.

Jag upplever dom som lika mycket katt alla tre och olika individer nu är stallkatterna syskon och på så sätt lite lika till sättet.

Faxlin
0

Kan säga att min erfarenhet är att det hänger på kattens personlighet. Har haft både innekatter, katter som fått vara både inne och ute och som nu rena stallkatter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för era svar,,, jag har aldrig haft en innekatt men jag kan föreställa mej att den katten får mer uppmärksamhet av matte/husse då den finns inne och i närheten hela tiden. En katt som går ut och in får ut sina jakt instinkter och lek ute så när dom kommer in så sover dom oftast, fast dom kommer och vill mysa också emellanåt. Ibland kan dom springa in och ut tio gånger om dagen,,,så har man inget annat för sej så agerar man dörrvakt åt dom små liven :-)
Men det är nog som ni säger..beror på hur deras personlighet också…
bifogar en till sommarbild men den här gången på Petra som är född 5 sept 1989… alltså dryga 16 år..