Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4615 ggr
Rachix
0

Foder till tjock katt?

Jag har ett litet problem - eller snarare stort. Det är lite komplicerat, men jag tänkte att någon här kanske visste råd.

Jag har tre honkatter. Två är helt normalviktiga (2.8 resp 3.2 kg), men den tredje är rejält överviktig med 5.8 kg. Hon började gå upp lite redan innan hon kastrerades (alla tre är f.ö. kastrerade), men det tog fart ordentligt efter kastrationen.

Till saken hör att av de andra katterna så har den ena haft kattpest, vilket förstör tarmluddet, så hon är lite känslig i tarmarna och den andra fick bukbråck när hon kastrerades och alla inälvorna trillade ut - veterinären petade in dessa igen förstås, men efter det är hon också lite känslig i tarmarna och får lätt blodsockerfall om hon inte får äta när hon vill, dessutom kräks hon om hon får vänta för länge på maten, t.ex. på morgonen. Alltså måste vi ha mat framme för att de två andra katterna ska må bra.

Så vi har försökt att banta vår tjocka katt på olika sätt. Hon älskar torrfoder, medan de andra äter mer blötfoder. Den smalaste är också den som äter mest blötfoder.

Vi köper bra kvalitet (tycker jag) på fodret men har prövat med de flesta märken som finns att köpa på en djuraffär. Vi har testat lågkalorifoder, då gick hon ner 200 gram ett kort tag. De andra katterna kräktes båda av detta foder.

Vi har testat att ge enbart blötfoder (Bozita och Mjau) med påföljden att hon visserligen åt, men blev depprimerad (hur nu en katt kan bli det?) och hängig, och hon gick inte ner något i vikt heller. Kanske testade vi för kort tid - en vecka, men eftersom katter inte tål att svälta blir man ju lite orolig när hon vart hängig.

Vi har också testat att i omgångar ge foder med högt proteininnehåll, men inte märkt någon effekt på det heller.

Idag skickade jag iväg sambon för att köpa Orijen, för jag tänkte att vi kunde i alla fall testa att köra det igen. Han kom hem med ett helt annat foder, som killen i affären sa var sååå bra för katter med övervikt. Pro Nature Holistic heter det. Jag vart ju förstås sur, för jag tycker inte det verkar som det är ett så himla bra foder för viktnedgång - men jag kan ha fel.

Så det jag skulle vilja veta är:

1. Har någon här erfarenhet av Pro Nature Holistic eller har hört något positivt/negativt om det?

2. Har ni några tips när det gäller viktnedgång för katter?

PS: Hon får inget extra. Någon gång ibland får de mjölklinser med kattmynta eller whiskas nibbles. Hon får aldrig ost, grädde eller annan "människoföda", vilket den smalaste katten får ibland. De andra gillar det inte helt enkelt.

Tack på förhand. :)

Jourhemmet
0

Är du säker på att hon blev "hängig" av bara blötmat, det låter konstigt. Prova igen tycker jag eftersom blötmat nog är det bästa sättet att få katten att gå ner i vikt. Prova även att ge henne kycklingvingar, 1 kg från guldfågeln för 16.90:- jag har en jouris här som bara älskar vingarna.

AgnetaB
0

# 1   16.90 för ett kg det lät billigt! Är det frysta då?

Jourhemmet
0

Ja och MYCKET omtyckta.

Rachix
0

#1 Jag vet inte hur jag ska tolka det annars. Hon satt och "gungade" framför maten ungefär som när katter spinner för att de har ont.

Kokar/steker man kycklingvingarna innan eller serveras de råa? Kanske dum fråga, men jag har aldrig varken köpt eller serverat kycklingvingar ens till oss själva.

De andra katterna får alltid antingen Bozita eller Mjau - nån gång när inget annat är öppet och kattmaten är slut köper vi Whiskas eller Pussi, men det är oftast inte lika populärt. Så hon har alltid tillgång till blötfoder.

Det nya fodret hällde jag upp 40 gram av igår kväll och idag. Det verkar inte som om nån av mina tre katter är speciellt imponerad. 40 gram är till EN katt på 3-5 kg och det fanns fortfarande kvar av det imorse. Vi får se hur snabbt den här hävan går åt.

Tjockisen är för övrigt min mest aktiva katt. Hon älskar att vara ute och leker gärna, men de är alla tre från början innekatter. Vi flyttade ut på landet för ca 1 1/2 år sedan så de har börjat vara ute lite mer. Antar att jag hoppades att hon skulle "springa av" sig lite, men det har ju inte hänt än så länge.

Jourhemmet
0

Absolut inte tillaga kycklingen för då kan benen fastna i halsen. På rå vinge är benen mjuka. "Min" katt lämnar endast en 1cm lång benbit när hon är klar. Låt vingen tina, brukar ta en timme bara, sen är den klar att serveras Skrattande

Rachix
0

Ok, tack. Ska testa med det. Skrattande