FIP
Vissa av er vet att jag skrev en tråd om ätstörning på katt.
Där skrev jag också att jag trodde att min katt hade det, men nu hittade jag något lite oroväckande annat..
FIP - en allvarlig kattsjukdom som slutar med döden när den väl utvecklats..
Jag läste att katter med den sjukdomen har ofta diarré, spyr mycket, kala fläckar (min kisse har jättemycket sådana, och en stor fläck i armhålan som mäter kanske 5x5cm) plus s.k. ätstörningar, alltså minskad ätlust, och att dom blir magra men inte tappar någon vikt utan får mer en hull-mage. De med "våt" FIP har också svårt att andas och katten andas snabbt och ytligt. De blir också orkeslösa och får feber.
Detta stämmer in precis på min katt.
Läste dessutom att de katter som inte blivit ammade av deras kattmamma får automatiskt sämre immunförsvar och blir lättare smittade med FIP, eller de som är över 10 år, för de får sämre immunförsvar. Min kisse är 9 i april.
Jag fick lite panik när jag läste detta - kan det vara FIP? Någon som vet? Väldigt tacksam för svar.
Men har du inte varit hos veterinären med katten än? Den har väl varit dålig ett bra tag nu?
men utvecklas FIP bara sådär helt appropå eller vad man ska säga? Behövs det inte mer som en "triggande" faktor, som tex flytt, stess etc?
Dock måste jag säga att ju mer jag läser om FIP, desto mer förvirrad blir jag. Förstår mig inte alls på denna sjuksom och det är nya rön hit och dit och alla säger olika.
Det är ingen som riktigt förstår sig på denna sjukdomen. Men tror att den torra varianten är vanligast på äldre katter.
#TS
Att magen är stor och utspänd kan även bero på vätska i buken pga hjärtfel.
Ärligt talat, ta din katt till vet nu! Man kan sitta och spekulera här hur mkt som helst men bara vet kan hjälpa din katt och se vad som faktist är fel!
FIP kan utlösa vilka symptom som helst, det beror helt på vilka organ i kroppen som attackeras (och alla organ kan attackeras). Din katt behöver komma till en veterinär alldeles oavsett.

Du får ju gå till veterinär om du ska ha en chans att få veta vad som är fel på din katt, kan ju vara allt möjligt med de symtomen. Diagnosen FIP ställs sällan eller aldrig på levande katt, utan går oftast bara att fastställa vid obduktion.

Du åker till vet. men din katt imorgon och får förhoppningsvis en annan diagnos än FIP.
#1 Han har varit dålig sedan ungefär 2-4 år tillbaka, minns inte riktigt exakt, men då började det med att han kräktes, tappade hår och blev kal samt fick stora sår och hans tass svullnade upp och blev ungefär 3 gånger större.
#2 Jag har ingen aning. Jag skulle ju tycka det vore väldigt konstigt om en katt som är inne och inte har några kamrater så att säga, blir smittad. Min katt är innekatt, men han har två syskon, och dom får gå ut ungefär två gånger om året bara.
#4 Han har redan varit hos veterinären och går dit på regelbundna kontroller. Dom sa att det helt enkelt var matallergi, så fick fick medicin till honom och så skulle han äta allergifoder, men så gick vi till en annan veterinär eftersom han inte blev bättre, och då sa hon att vi inte skulle ge honom medicinen hela tiden för att det kunde göra skadan värre än bättre..^^
#6 Men hur vet man då om en katt bär på en sådan smitta? :O
Alltså om den inte ställs på levande.. Det måste ju kunna ses på något sorts prov eller liknande?
Just nu har han varit helt okej. Han har inte spytt men sover ganska mycket. Tänkte testa på fiskfritt som en i en annan tråd sa, och t.ex. pannkakor, kyckling och pastrami verkar funka fint för honom. Så jag hoppas ju att det inte är någon dum FIP . :)
Det närmaste svar jag tror man kan få på en levande katt är att kolla hur höga corona-titrarna är. men hur pass tillförlitligt det är för att avgöra om en katt har FIP eller ej har jag för lite kunskap om.
Jag har haft en katt som fick FIP. Vad jag har förstått så är sjukdomsförloppet snabbt. Tror inte din katt har FIP, men tyvärr är det svårt att konstatera så länge katten lever. Visst kan man mäta titerhalter, men de kan vara höga utan att katten visar några symptom. 100% säker är man bara efter obduktion. (Enl. veterinär på Lundabygdens djursjukhus)
Jag fick ta bort min lille kille efter knappt 3 veckors sjukdom. Då hade vi provat med penicillin och kortison och ingenting hjälpte, han blev bara sämre.
Det finns flera allergifoder att prova med, men tänk på att du får inte ge NÅGONTING ANNAT än allergifodret mins i 8 veckor för att se om det fungerar. Inte en enda lite bit av annan mat. Fungerar inte det ena så prova nästa. De är ganska dyra tyvärr och finns bara på djursjukhusens shop.
Hoppas du hittar något foder som hjälper!!
Zabelle
har din katt varit sjuk i flera år är det inte FIP. Katter med FIP lever inte i flera år.
FIP är mycket svårt att diagnostisera. Det man kan göra är att kolla FCoV-titrarna, vilket är värdelöst eftersom de flesta katter har FCoV-titrar utan att ha FIP. Har katten inga titrar säger inte det så mycket heller om katten är väldigt sjuk för en katt som befinner sig i slutskedet av FIP behöver inte ge utslag på ett titertest.
Det "bästa" är om katten har vätska i buken. Då kan man ta prover på vätskan och sätta en hyfsat säker diagnos. Å andra sidan brukar katten som har vätska i buken vara så akut sjuk att det mest humana är att avliva den och då kan man lika gärna avliva och sedan skicka kroppen till SVA för obuktion och få definitivt svar på om det var FIP eller inte.
#10 usch vad hemskt.. :( jag beklagar verkligen.
Men då låter det ju som att min katt inte har det, om din bara var sjuk i veckor och min i år..
Jo vi kör ju på allergifoder från veterinären.
#11 Skönt att veta :)