Brådskande - avlivning?
Måste troligen avliva min gamla katthona som vi räddade i somras. Hennes hornhinna ser ut att ha lossnat och vi ska ta oss till veterinär i morgon.
Men hon är gammal - säkert 15+ och jag känner att jag inte vet om hon ska behöva gå igenom en operation med allt vad det innebär.
Nu har jag inte behövt avliva en katt på över 10 år och undrar ungefär hur mycket det kostar? Har en skitmånad rent ekonomiskt så jag måste skrapa fram pengarna och skulle tycka att det var skönt att veta hur mycket det handlar om.
Vad tror ni, kan en gammal katt som börjat tunna ur lite överleva en sedering?
Jag vill låta henne lida även om hon verkar ta det hela med ro och tycker att hela situationen är jättejobbig, 36 år gammal sitter jag i soffan och storgråter medans jag skriver det här. Och detta för en katt som bott här i ca 8 mnader, hur ska det då gå när det är dags för min gamla herre (16 år i maj) som jag haft sen han var kattunge
Jag slipper gärna pekpinnar och elakheter - det är jobbigt nog som det är. Nej hon är inte försäkrad eftersom hon är så gammal och JA alla mina andra katter är försäkrade! Jag har hittils aldrig behövt neka mina katter vård och tänker inte göra det nu heller
Allt mellan 500-1000:-. Varierar mellan olika städer och vetrinärer.
2300:- har jag en summa på avlivning/omhändertagande från min flicka för knappt ett år sedan efter hon legat på Strömsholms. Men i det priset ingår det kermering och urna.
800:- har jag för mig att min mor betalade hos en annan vet här i stan då hon avlivade sin katt.
Jag bor i Eskilstuna.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Det är bara du själv som kan avgöra detta i din situation. Väger hennes ev lidande upp för resten av hennes liv eller är det "bäst" att låta henne slippa gå igenom detta ?
Det här med försäkring på gamla katter är knappt värt. Jag har det på min 9åring och det kostar mig över 800 per år.Dessutom skrivs det ner varje år hur mycket man kan få ut på försäkringen vid ev sjukdom.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Tack för svar!
Nu visade det sig dock att jag (tack o lov) målat fan på väggen. Kattan är med hem igen, glad och uppåt efter ett äventyr till den mysiga farbrorn som tittat på henne, berömt henne och tyckte om henne!
Hennes gamla ögonskada hade utvecklats och det resulterade i att kroppen höll på att "ta tillbaka ögat" dvs det håller på att torka bort eller något sånt. Detta är inget hon lider av så länge hon inte har ont och det har hon inte. Visst kan man operera men han uppskattade hennes ålder till 16-17 år och tyckte att det inte var värt det. För övrigt verkade hon pigg och kry, något tunn (vilket jag vet och försöker åtgärda) och en mycket charmerande äldre dam =)
Jag är så otroligt lättad att det inte alls var så illa som jag först trott och att jag fick med mig henne hem igen! <3
Nu ska jag fortsätta komplettera vårt vanliga foder (RC mature outdoor) med mer kolhydratrik kost och även se till att hon dricker bättre.
Åh vad skönt att hörA.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Oh my! Såg just att jag hade skrivit "jag vill låta henne lida även om hon verkar ta det hela med ro" givetvis hade jag tappat ett INTE i den meningen!! 
Vad könt att prognosen var så bra :)
Men kommer hon bli blind på ögat nu?

vad söt hon är. Skönt att det inte var jätteilla.
Vill du att hon ska gå upp i vikt så prova rc babycat eller kitten
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#7 - blind har hon varit länge så det påverkar henne inte =)
#8 - Bra tänkt där! Funderade även på att testa om hon gillar modersmjölksersättnignen jag har ståendes hemma. Det kan inte vara fel för henne =)
jaha, men då så höll jag på att säga. Det var väl förvisso inget roligt att hon är blind, men då var ju redan ögat ur funktion eller vad man ska säga och inte ett ytterligare problem att ha i beaktning.

Visst är det så, det jag oroade mig för var ifall det skulle vara nödvändigt med operation =)