Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 6666 ggr
lukasfelix
0

Kattsele

Har en fem månaders kattunge som tidigare använt en av mina kaniners selar, men den har han vuxit ur för ett tag sen. Behöver därför en ny sele, är det något speciellt man ska tänka på/någon sele som är bättre? Jag gissar på att han kommer bli ganska stor då han redan väger mer än den vuxna katten, så funderar därför på att vänta med att köpa sele till senvåren/sommaren då han ändå inte tycker om att gå ut nu när det är så kallt, för att inte behöva ytterligare en sele när han vuxit ännu mer. Om det inte finns någon sele som går att spänna ut väldigt mycket såklart.
Några tips på bra selar?

Supinesophie
0

Köp en soft-sele. Finns i många modeller och märken. De är lätta och mjuka och går inte direkt om halsen på katten och de är svåra att slingra sig ur. Casual Canine Mesh Sele - NavyPuppia Dotty Harness - Black

Visa stor bild

Vosjes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att vanliga H selen är bäst och enklast samt lätta att röra sig i och de tar sig inte ur dom om man spänner dom på rätt storlek.

Puppia selen rekomenderar jag inte då jag vet ett fler tal katt ägare vars katter backat ur - de är ju byggda för hundar igentligen så lite förståligt om du nte hittar en bra variant som är mer som ett sele och sen är det ju lite svårt att hitta rätt storlek i dom då katter är lite annorlunda än hundar… Obestämd

Det finns massvis med vanliga selen som man kan spänna ut - jag har en över 6 kilos hane som är stor och ändå finns det selen som passar honom samt en stor ragdoll hona.

människan på bilden är en normal stor kvinna på 163 cm

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Golgadoth]
0

Håller helt och hållet med #1 :)

Men sedan beror det ju också på hur ofta du tänkte gå ut med kissen. Det slits ju. Men om du inte vill att kissen ska ha ont eller ha som typ strypkoppel som skär in, men ändå inte vill ha något liknande som #1 skrev, köp ett vanligt koppel och ha en tröja under på kissen, då skär det inte in likadant. :)

Förresten, gillar han inte att gå ut nu när det är kallt så kan du ju också sätta på honom någon tröja och skor, om du har. :)

Annars om du är intresserad brukar det finnas skor på apoteket för 160:-/par så alltså 320 kronor för fyra tassar.

lukasfelix
0

När det blir varmare sen så tänkte jag väl försöka gå ut dagligen, eller åtminstone nästan. Om han vill det såklart. Just nu är han somsagt inte jättepepp på att vara ute utan han vill bara gå in och springer tillbaka till porten när man tar ut honom! Om jag skulle köpa en puppiasele nu, går den att spänna ut så att han även kan ha den om ett halvår då han lär vara rätt rejält mycekt större då?

Supinesophie
0

#4 Det bandet som är runt midjan går att justera. Du kan ju köpa en vanlig kattvänlig sele som går att justera också och sen prova puppia-stil sele när han är större.

Cheapo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en "Come with me Kitty"- sele. Den sitter inte direkt runt halsen vilket jag föredrar då iallafall min Ansgar har en förmåga att ibland snabbt springa iväg så att kopplet tar slut= selen stryper honom inte/sliter inte på halsen. Är jättenöjd med den selen, den är skön att ha på och lätt att reglera både runt magen och fram i bröstet. Dock har han en gång hoppat ur den, så helt rymningssäker är den inte.

Ansgar har iallafall storkel M, och det är precis att den passar honom (om han blir större måste jag köpa en i L). Vet inte hur stor Strindberg är i jämförelse med Ansgar direkt. Här är iallafall en nytagen bild från idag då Ansgar är ute på promenad i sin "come with me kitty"- sele!

Supinesophie
0

#6 Verkar va en jättebra sele! Ingen sele är nog 100% rymningssäker med tanke på hur slingriga katter kan vara…

lukasfelix
0

Var får man tag på dom selarna? :)

[Norrbysa]
0

Jag har en sele som består av två ringar med två förbindelser emellan. En som går över ryggen och en över magen. Fungerar toppen!

Hade puppia-selar förut men mina katter bara backade ur dem. :-(

Cheapo
0

#8 Jag köpte min på Djurmagazinet i Västerås, så dom borde nog finnas i djuraffärer. Eller så kan man köpa dom på nätet, exempelvis här! Glad