Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6640 ggr
Quincy
0

Blanda foder?

Undrar vad ni tycker om att bland foder till era katter. Dvs inte endast ge Royal Canin utan kanske blanda med Eukanuba eller Iams osv. Är det bättre för katten? Tror ni att magen blir tåligare då och mindre känslig? Det verkar som att raskatter tenderar att ha känsligare magar än huskatter, kan det kanske bero på deras strikta kost?

Nyfiken på era åsikter

Imasy
1

Jag har ju blandad kompott av både rasrena och huskatter hemma. Persern är väldigt känslig i magen, men det har han alltid varit och det tror jag mer än individuellt för just honom. Även en av huskatterna jag hade var väldigt känslig i magen, fast han kunde ju äta gammal mat, sopor etc så det var väl kanske inte så konstigt att magen strejkar då.

Men ingen av de andra upplever jag som att de tar foderbyten mm dåligt.

Cindy
0

Min erfarenhet är att katter som får blandade foder tenderar att äta mer, och därmed blir rundare än nödvändigt. Har använt det tricket för att få upp en mycket smal katt i hull.

Blandar man samma foder hela tiden borde magen tåla det, men hattar man runt mellan olika sorter kan katten bli känslig. Är dock helt individuellt.

Eukanuba och Iams anser jag vara mycket bättre än Royal, och nu har ju Royal höjt priset på kattmaten igen dessutom…

Vänliga hälsningar
Cindy

Imasy
0

Vad kostar en 10 kg´s säck RC nu för tiden? Sist jag kollade gick den på omkring 670 kr.

Vosjes
0

Jag hade nog helt enkelt bytt till Eukanuba helt.
Royal Canin har aldrig fungerat hemma hos oss… Förutom kattunge maten Oskyldig

Just nu matar jag endast med blötmat dvs Mjau och Bozita och här hemma är det omvänt - raskatten har stålmage medans husisen blir dålig av allt Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Quincy
0

#4 min katt blev orolig i magen av royal canin baby cat. Hon har blivit lite bättre med royal canin kitten och eukanuba kitten. Hon har dock alltid ätit RC baby cat och kitten hos uppfödaren.

Ok ja det kanske är väldigt individuellt då? Så det kanske inte är någon idé att "träna upp" magen?

Vosjes
0

Allt med katter är individuellt då de är precis som oss - olika.
Klart man kan stärka magen men det tar tid och man måste vara försiktig och man måste ta baby steps när man gör det.
Om katten är jätte känslig kanske man bara måste lägga in en liten annorlunda foder kula i maten och nästa steg är att lägga in två eller tre.

Det är ganska roligt men det är i princip så de botar allergi - speciellt jordnöts allergi på oss människor de sprutar i oss molekyler av det vi är känsliga för i minimal mängd så vi inte reagerar och sen ökar man dosen och till slut är man mycket mindre eller inte känslig alls.

Det bästa är ju att hitta ett foder som fungerar bra för katten som också innehåller rätt saker.
Kom bara ihåg att katter är känsliga vid foderbyten så man måste blanda ut fodret mer och mer tills man bytt helt annars blir de oftast oroliga i magen…

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

FruFilur
0

Blandar och ger här hemma, och båda grabbarna synes ha plåtmage som inte reagerar alls på foderbyten…

De började sitt liv med RC (torr) och Mjau (blöt) hos sin uppfödare, vi fasade över dem på Eukanuba (torr) och fortsatte med Mjau (blöt) plus att vi började varva Mjau med Bozita. Efter ytterligare ett tag, då den ene vägrade gå upp i vikt (utställningsdomarens kommentar när jag berättade vad de åt ; "det här måste vara den enda katten som inte går upp i vikt på eukanuba kattungefoder") så förde vi in Orijen som torrfoder, vilket numera är "stapelmaten" för både den magre och den knubbiga kastraten tillsammans med Bozita mjukmat.

Den magre får dessutom en salig torrfodersblandning av James Wellbelowed alla smaker, både vuxen och kattunge, Eukanuba kattungefoder, RC kitten 36 och nu även RC Outdoor 30 som han kommer och säger till när han vill ha under natten; jag sover med den skålen under min huvudkudde för att knubb-kastraten inte ska äta av det, visst, jag blir väckt 3-5 gånger varje natt, men äntligen har den magre börjat lägga på sig!
RC har ju defintivt lyckats med någon smakförstärkare som gör att katterna älskar käket, så det strösslas ovanpå för locka till ätning…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

AgnetaB
0

jag blandar torrfoder i en tunna(ja jag har hört att det ska man ej göra) o där lägger jag provpåsar o huvudfodret mm. Man ska ju behålla fodret i sin vältillslutna påse. Måste ju vara roligar med att kunna välja märke o smak själv.

Linnslins
0

Vi har nästan alltid flera sorters torrfoder hemma. Vår katt brukar uppskatta det. Oftast har vi en stor skål med "basfoder" och en liten skål med nått annat och då och då ställer vi fram blötmat. Fungerar fint =)

Quincy
0

Det låter rätt fiffigt! Ska testas :D fast jag är lite försiktig med blötmat för min kattunge blir lös i magen av det =/ (har testat både hill's, RC och Mjau)

Linnslins
0

#10 Det har fungerat jättebra för oss. Särskilt eftersom vår äldste katt äter lite dåligt. Då blir han jätteglad när det kommer fram en ny sort!

Vi ger mjaus kattungeblötmat till vår och det fungerar fint. Men han fick mycket sånt redan innan han kom till oss.