Min katt är alltid hungrig
Min långhåriga innekatt (hane) är 8 månader och väger 5 kilo. Han är väldigt jamig och springer till sina matskålar så fort jag reser mig och där står han och skriker. Han är kastrerad och avmaskad och får Royal Canin kastrering foder.
Jag försöker ge honom enligt dosering, vilket är ca 2½ dl mat/dag uppdelat på 3 tillfällen. Men han är inte nöjd! Så fort han får mat slukar han allt! Han är verkligen jättehungrig och jag känner mig hemsk som är så "snål" mot honom.
Men katter ska ju inte ha för mycket mat och bli feta! Vad ska jag göra??? Har någon samma problem? Eftersom han slukar allt tror jag inte det beror på uttråkningssyndrom…
Fri tillgång tycker jag, han är fortfarande kattunge. Ge honom blötmat också.

Det som står på påsen är bara en rekomendation.
Jag hör till dem som kan äta hur mycket när som helst utan att gå upp i vikt,min syster behöver bara titta på en kaka för att gå upp i vikt.
Det är likadant med katter.Väg katten regelbundet på en vettig våg och ge honom så mycket man han vill ha.Märker du att han går upp för mycket i vikt så minska på maten.
Vad är det för sorts mat han får.Vissa sorter mättar väldigt dåligt.Sen är det inte säkeret att han alltid är hungrig utan bara sugen på att det ska hända något.Vi tvåbeningar är ju också bra på att glutta i kylskåpet i brist på annat eller hur?Det är inte altid man är hungrig man bara gör det ändå.
Stolt ägare till tre La permer
Servera maten utströdd på en bricka så tar det lite längre tid att äta maten. Och chansen är större att han tuggar maten ordentligt. Tycker att 5 kg för en 8 månaders ungkatt är ganska så mycket.
Skaff en kattkompis till honom. så får han annat att tänka på.

Kan han ha mask fortfarande? Har han det går mycket av näringen till maskarnas magar så att han måste äta desto mer. Hur länge sedan avmaskades han, och är du säker på att det är borta, eller kan det ha funnits ägg kvar som nu kläckts?

röstar för att han ska få fri tillgång till maten.. min minsta katt är oxå ständigt hungrig o han har fri tillgång till maten men han e ju hungrig på min mat ;) bara för att de har fri tillgång så behöver det ju inte betyda att de äter mer och blir tjocka. 2 av mina 3 är normalviktiga o en e lite kraftig.
#3 Jag tycker inte att 5kg för en 8 månaders katt är för mycket. Det är ju så individuellt, alla katter är ju inte likadana. Se på en Maine Coon ex.vis..
Jag har också en kroniskt hungrig katt. Men han har en kompis, och det spelar då ingen roll, han är lika sugen för det, det finns ingen botten i hans mage.. därmed inte sagt att han alltid får det han vill ha.
Så att skaffa en kattkompis är inte alltid svaret på alla "problem".
Mina katter äter lite olika mycket i perioder så därför har jag fri tillgång till maten här hemma. I alla fall utav torrfoder även om jag inte något fan av det. De får mjukmat och jag deltidsbarfar de också men torrfodret frå ligga framme för är det tomt så går ena katten och kissar i sängen. Verkar inte spela någon roll om han är hungrig eller inte…

Gud vad roligt med så många kommentarer!!!! Trodde att jag kanske fått ett svar… : )
Jag har också tänkt att Alex, som ju är en blandning av alla möjliga katter med främst ser ut som en norsk skogskatt, kanske tillhör sorten som behöver mer mat än andra…och att han ska väga lite mer.
Han får bra mat. Royal är ett erkänt foder och köps på djuraffär endast.
Han bodde en helg i höstas hos en annan kattfamilj och ägarinnan märkte att min katt åt mer än hennes, trots att de är precis lika gamla och hankatter. Hennes katt väger ca 4 kg idag… (min 5 kg)
Har funderat på att avmaska igen…
Lustigt det där med att katten kissar i din säng om det inte finns torrfoder… Katter är speciella varelser…
Känns skönare att ge Alex så han blir mätt. Men fri tillgång får han inte. Då kommer han äta ihäl sig!
Man skulle ju kunna låta honom antränga sig för maten genom att göra en matautomat så att katten måste anstränga sig lite för att få maten. Djurhemmet Tigerharen har tips på ett par varianter här.

Min syster har två devon rex killar och den ena har någon typ av ätstörning.
Han äter utan att tugga och sedan kräks han upp maten.
För att undvika detta måste min syster ge sina katter mat, lite åt gången, men ofta. Det är enda sättet att få honom att äta normalt.
Kanske det skulle vara något du kan testa?
Ja min hane som kissar i sängen skulle också kunna äta ihjäl sig. Tack och lov så sover de större delen utav dagen så då kan jag ta bort maten men annars häver han i sig hur mycket som helst förutom nu när jag ger rå mat. Nu äntligen äter han mer normala portioner och verkar inte lika hungrig som innan. Han är jättenöjd när han har lite ben att tugga på och sånt.
De har ätit Royal Canin innan och Iams men då kunde de äta mängder med mat på en dag. De fick då tillsammans 5 dl mat och oftast så försvann hela mängden innan det var dags för nästa lass. Nu äter de inte alls lika mycket och förhoppningsvis så kommer min tjockis gå ner i vikt också. Han väger 8 kilo nu. Hans mamma var Abbessinier och hon hade parat sig med en Norsk Skogkatt. Så han är en jättekatt rent naturligt men kan nog gå ner lite i vikt för han är lite fläskig…
Vill du banta ner han och inte vill ge rå mat så kan du ge mjukmat i så fall. Mjau är jättebra och jag är verkligen jättenöjd med den. Den äter mina katter också här hemma.
#9 Åh vilket underbart tips! Vart kan man köpa dom?
Har nämligen precis samma problem som TS med min katt, han är ständigt hungrig oavsett! Och man kan inte ge honom fri tillgång, då äter han tills han bajsar diarré.
#12 Två av dem gör man själv, annars finns det en hel del saker i djuraffärer, till exempel aktivitetsbollar där katten får rulla ut maten lite i taget.

#9 Kul tips! Särskilt skoj att man kan göra dem själv! Jag gjorde genast en liten "fågelholk" av ett mjölkpaket och hängde upp i ett garderobshandtag. Nu fick han allt jobba! Good idea!
# 11 Min katt har fått sådana små påsar med mjuk mat, som är typ en middag. När han ätit dem skriker han väldigt snart igen. Det verkar som om mjuk mat är gott, men mättar sämre. Dessutom behöver man inte mjuk mat säger de i djuraffären. Inte om katten får Royal Canin iallafall. Det innehåller allt katten behöver. Vad ger du för torrfoder?

Lyssna inte allt för mycket på din djuraffär.Mjukmaten innehåller allt en katt behöver.RC torrfoder innehåller tyvärr inte allt en katt behöver.Läs på innehållsförteckningen och fundera lite själv.Katten är från början ett ökendjur som är en ren köttätare som är gjord för att få i sig sin vätska genom maten,och behöver en kost som till 100 % innehåller kött.Vad innehåller torrfoder?
Stolt ägare till tre La permer
Vad är det för ras på katten? 5 kg låter ju mycket för en vanlig huskatt om det nu är det? För vår ena katt är en vanlig bondkatt typ (ingen stamtavla) och han väger 5,3 kg och är 7 år snart och veterinären tyckte att han var på gränsen för överviktig.

#17 Huskatter är ju så olika i kroppsbyggnaden. Jag kan till exempel jämföra två 2-åriga hankatter: Den ena är liten som en 6-månaders kattunge och väger nog inte mer än 3 kg. Den andra är stor och lång som en Maine Coon och väger nog minst 7 kg trots att han är i mycket bra hull, inte alls överviktig.
IceJossan; Det har du iofs rätt i! Storleken är väldigt olika, så det ska jag inte säga något om. Men jag var bara lite nyfiken på kattens storlek och då tänkte jag ras först. Jag är ju som sagt ingen expert, mest nyfiken :)