Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4953 ggr
IceJossan
0

Hållbarhet på torrfoder

Hur länge håller egentligen en öppnad säck torrfoder? Jag fick massvis med RC-foder med jourkatten jag har nu, men hon får nästan inget torrfoder alls, bara några bitar om dagen som mellanmål. Mina egna två äter Mjau som ska vara ungefär likvärdigt, men jag har ungefär 10 kg och det kommer ta lååååååååång tid för dem att äta upp. Hur länge håller det?

chilisalsa
0

3-4 månader brukar väl tillverkarna säga. Minst ett halvår skulle jag säga förutsatt rätt förvaring efter öppnandet. Med rätt menar jag minimalt med syre och svalt och mörkt.

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Tillverkarna har säkert någon gas för att ha lång hållbarhet på hyllorna. Kanske kunde man testa att ha större mängder foder i sådana förpackningar som man har för att komprimera kläder, duntäcken och annat. En i storlek för en dunkudde borde rymma en 5-6 kilo säkert. Om sen plasten i dom är ok har jag ingen aning om… annars får man köra sugtricket på en vanlig säck ! Glad

Medarbeterare på Kost

IceJossan
0

Jag har torrfodret i 2 fodertunnor, och det som inte fick plats ligger kvar i påsen som är tillsluten så bra jag kunnat få till det.

Men då få nog en hel del av det åka med till katthemmet nästa gång, för om det "bara" håller ett halvår så kommer det bli gammalt innan det är slut.

Tack för svar!

IceJossan
0

Jag har torrfodret i 2 fodertunnor, och det som inte fick plats ligger kvar i påsen som är tillsluten så bra jag kunnat få till det.

Men då få nog en hel del av det åka med till katthemmet nästa gång, för om det "bara" håller ett halvår så kommer det bli gammalt innan det är slut.

Tack för svar!

IceJossan
0

Tack för svar!