Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2973 ggr
snowdonia
1

blyg och skakig katt

Åkte och hämtade min katt igår och ställde han inne i toaletten där även hans toalett, matskål och vattenskål fanns. Tog bort luckan från transportburen och lät han vara där inne för att vänja sig vid sitt nya hem och familj. Han har inte kommit fram ur sin bur än så jag lossade taket imorse. Hör att han går runt och hoppar på toaletten, men så fort jag kommer in blir han jätterädd, börjar skaka jättemycket och jamar. Hur ska jag få hans förtroende? och få han att känna sig trygg?

Imitra
0

En katt vill inte äta på samma ställe som han går på lådan, så du vet.. :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

snowdonia
0

ska jag ställa matskålen och vattenskålen precis utanför, så att dem ändå ligger han nära till hands?

Imitra
0

Stäng in dig och kissen i ett rum tillsammans, ställ lådan och matskålen en bra bit ifrån varandra, också ser du till att det inte finns så många ställen han kan gömma sig på, så blir han tvungen att vara i närheten av dig, så vänjer han sig snart vid dig ska du se :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

Det är inte konstigt att en katt är lite försiktig i början när allt är nytt.
Kanske speciellt om det är en kattunge som just särats från mamman?

snowdonia
0

#4 Han är 6 månader, men förra ägaren sa att han börjar bli könsmogen, så jag tänkte är flytten kanske svårare pga att han börjar bli könsmogen också? Plus att han är liten.

IceJossan
0

Att flytta kan vara fruktansvärt jobbigt för vilken katt som helst, oavsett ålder. Speciellt eftersom det inte bara är ny miljö, utan också ny människa.

Sitt ner och ta det lugnt, är kissen gosig (vanligtvis alltså) så klia honom lite uppmuntrande och prata mjukt. "Öva" rätt ofta med att komma in i rummet och inte vara farlig så vänjer han sig snart. Bjud på godsaker varje gång, och slingra lite med ett snöre framför honom. Allt för att han ska glömma bort sin rädsla.

Lycka till!