Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3720 ggr
SaraC
0

Silver?

Kan någon lite enkelt förklara (om det går) hur man ser om en katt är silver, eller länka till någon bra sida.

En kompis sa att eftersom vår ena katt (rödtigre) är ljus/vit längst in nog är silver. Är det så enkelt att se det?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MonicaLagerquist
0

Katten ska inte vara ljus utan kritvit för att det ska vara silver/smoke.För att katten ska kunna vara silver så ska någon av kattens föräldrar vara det.

Stolt ägare till tre La permer

SaraC
0

#1 Okej. Han är tigre med vitt, då ska han alltså vara lika vit längst in som han är på sina vita partier? Det är en husis som jag inte har någon aning om hur föräldrarna till ser ut. Blev mest nyfiken på om det var så man såg det. Tack för svaret förresten!

IceJossan
0

Ta ett foto där du särar på kattens päls så får vi se.

På den här bilden ser du hur en cremesilverfärgad katt ser ut i underullen. Cremefärgen sitter alltå bara på hårspetsen.

SaraC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte fota nyss men modellen ville bara gosbuffas när matte var och petade i pälsen så det gick inte Oskyldig Ska testa en annan gång. Hittade den här bilden på honom där pälsen är särad på ett ställe, men det är väl förmodligen alldeles för suddigt och dåligt.

IceJossan
0

Mja det är svårt att se vart vita gränsen går, alltså vad som är vitt och vad som eventuellt är silverunderull.

Ett tips: Låt honom gosa med din handled/lillfingret samtidigt som du med samma hand särar på pälsen med de andra fingrarna. Försök få en tydlig bena så syns det bra på foto :)

SaraC
0

#5 Förstår det.

Bra tips, tyvärr funkade det inte just nu i alla fall. Min hand räckte liksom inte till Glad Får fota när han är lite lugnare. Men jag tycker själv, efter lite mer noga tittande nu när jag vet vad jag ska titta efter, att det ser ut som att han bara är mycket ljusare men inte helt vit.

IceJossan
0

Jämför på flera olika ställen också!

SaraC
0

Ska bli!

blondifire
0

nacken är ofta ett bra ställe..

S*Winsnes Wilda

SaraC
0

Nu har jag fotat lite, här kommer några bilder från olika ställen på kroppen

SaraC
0

SaraC
0

SaraC
0

EddaM
0

Jag tycker inte att han är silver, mönstrade röda o creme katter är ofta ljusare i sin underull. Därför kan det vara riktigt klurigt att se om de är silver eller inte ibland o om de är creme eller röda med silver för den delen.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

blondifire
0

håller med #14,ser inget silver.

S*Winsnes Wilda

SaraC
0

Tack för svaren! Glad

tessa
0

#3: haha det är ju min Spenny =)

TS: Här kan du läsa mer om bl.a silver. En färgtråd där jag tjatade hål i huvudet på folk angående färger på "min" kattfamilj ;)

SaraC
0

#17 Man blir ju alldeles snurrig av alla dessa färger, färgkombinationer och tecken!

Fina missar!