Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3859 ggr
paow
0

Åker till veterinären igen.

I Måndags kastrerades min kattpojke.

Nu håller han på att slicka där hela tiden, och det har blivit alldeles rött och ser ut som att det håller på bildas ett sår, det ser var-aktigt ut, ser överhuvudtaget inte bra ut.

Så imorgon ringer vi veterinären och ber få komma in med honom så det får kika till hur det ser ut, och troligtvis få en "krage" till honom. Har sett att det inte brukar behövas kragar till hanar (inkl. vår andra hankatt) Men ser som ingen annan utväg, om inte veterinären vet någon såklart.

Har ni behövt använda sån där krage till någon av era katter? Vänjer dem sig vid dem tillslut eller kan det vara helt omöjligt med vissa katter att vänja sig?

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

IceJossan
0

Uppblåsbara kragar verkar vara väldigt mycket bättre än vanliga plastkragar. De uppblåsbara hindrar katten att komma åt att tvätta sig, medans den vanliga plastkragen gör att kattens huvud är helt instängt och den knappt ens kan äta.

HÄR finns många bra tips på alternativa kragar!

Mona22
0

#0 Jo hanar behöver också krage ibland, om de inte kan låta bli såret. Visst är det mer ovanligt då deras sår är pyttelitet men som sagt, låter de inte bli kan det ju bli infekterat.de brukar vänja sig vid kragen men det tar olika lång tid.

AgnetaB
0

#1 bra sida med bilder  hur man gör för att skydda sår.

Jag har haft kragen på då jag ej är hemma o annars passat honom noga. Han såg så deprimerad ut med den på o kunde knappt gå så matte mådde nog sämst..

paow
0

Nu har han varit hos veterinären allafall. Jag var inte med eftersom jag hade skola. Men han fick en tratt/krage och så fick vi utskrivet medicin mot infektion som han ska få 2 gånger om dagen. Jag ska se hur det blir med kragen och funkar det inte bra så ska jag testa en sån där uppblåsbar och testa. Förhoppningsvis ska han "bara" ha kragen 7 dagar, så vi få se hur det går. Är det inte bättre på Måndag skulle vi åka in med honom igen.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.