hjälp. katt + cavalier?
Hej!
Vi får snart hem en liten cavaliervalp, och jag vet att det är Helt olika från individ till individ, men jag undrar hur det kommer gå.
Min 8 månaders kattunge har bott här sen födseln, det var bestämt att vi skulle spara en utav kattungarna, men jag valde inte henne, utan hon valde Mig, och det tyckte jag var jättegulligt! :)
Dom andra 2 ungarna fick knappt komma i närheten utav mig, och hon sov ofta på mitt huvud.
Nu mera sover hon brevid mig i sängen och är alltid där jag är, hon är lik sin mor, som alltid följde efter mig vart jag än var, även om det var ute.
Valpen kommer vara van med katt från hemmet innan, och jag tror den kommer vara helt harmlös, men jag oroar mig för Bebis (katten).
Hon har aldrig träffat en hund tidigare, om inte när hon vart ute, men inte här hemma.
Hennes mamma var Riktigt kaxig utav sig, och gav sig på andra hundar & katter som kom nära vårt hus och är orolig över att Bebis är likadan.
hon kan ju lika gärna klösa ut ögonen på valpen..
Jag har inga somhelst planer på att ge bort katter ifall det inte skulle funka, för vi är tightare än vad jag & min närmaste vän är.
Men jag vill såklart inte göra mig av med valpen heller..
Jag undrar om ni har några tips på hur man kan göra på att lösa problemet om det nu skulle gå helt fel?
tacksam för svar!
Netta.
Det kommer säkert att gå jättebra! När min mamma skaffade valp så var katterna upprörda ett tag men de vande sig och efter ca ett halvår var det absolut inga problem.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det kommer nog gå jättebra ska du se. Katterna kanske tycker valpen är äcklig i ett par dagar, men sedan flyter nog säkert allt på :)
När jag fick hem min hund tyckte katterna hon var ett monster och bodde alla i bokhyllan i en vecka. Sedan struntade de totalt i henne. Dock var min hund 6 mån när jag köpte henne och av en ras som är större än cavalier.
Jag har en mattekatt som sover på en kudde bredvid min om nätterna. För 9.5 v fick vi hem en 2 år gammal hund och det funkade kanon. Lite fräs och spott givetvis men de måste visa var gränsen går och de respekterar varann. Även mina andra katter respekterar och bryr sig inte nämnvärt om hunden idag så jag tror det är lungt.
Ta det bara lungt och hetsa inte upp så mycket för det kan smitta av sig till djuren utan slappan av och se hur allt flyter på.
//Pia