borsta tänderna på katten?
hej!
hur många här borstar tänderna på sina katter?
Hur gör ni?
jag borstar kanske 2 gånger i veckan. De är så vana nu så behöver bara ha de i knät och hålla i huvudet lite lätt
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Försöker borsta en gång varje vecka iallafall, ibland blir det mer och ibland mindre!

Mina katter får Bucacat, en pasta som katterna slickar av från fingret. Ger fräsch andedräkt och minskar risken för tandsten
Jag försöker göra det ett par gånger i veckan men har slarvat lite sista tiden.. :( Men nu blev jag ju påmind!

#3 det körde vi med också, ett bra tag. det kan man lugnt rekommendera då katter oftast älskar det hela. vet inte varför men det är så populärt att man blir rent utav chockad.

#5 Mina katter är helt galna i det! De börjar nästan klättra på mig när jag plockar fram tuben ur paketet ;)
Har du övergått till tandborstning i stället för att ge bucacat?
Av ren nyfikenhet så undrar jag om det finns någon särskild anledning till att du "övergett" Bucacat?

#6 samma här, helt sjukt men samtidigt väldans underbart!
Nä, det beror mer på att jag haft lite svårt och få tag på det i vinter.
Men tror nog nästan tvärsäkert att vi återupptar det igen, det var ju både praktiskt, populärt och sunt på en och samma gång 
Har hört talas om veterinärer som inte rekommenderar tandborstning!

#8 OK, har jag ALDRIG hört talas om.
Vad kan det bero på att vissa inte rekommenderar det?
Jag har aldrig borstat tänderna på mina katter.
/Maria
#9 Har heller aldrig hört det.. Ser bara fördelarna..
#11. ja jag med. Vad kan bli "fel" med det liksom..

#8 Har heller aldrig hört tals om någon veterinär som inte rekommenderar tandborstning. Däremot har jag ört flera som verkligen rekommenderar en att borsta tänderna på både katt och hund.
Jag borstar tänderna på dom, men jag måste erkänna att det blir för sällan. Och frågan är hur bra det blir när dom verkligen inte vill.
Funderar på att testa bucacat.
Jag pratade med en veterinär på husdjursmässan i Kista o hon sa att man ej behövde någon tandkräm när man borstade men man kunde använda någon vätska. Vad den nu hette o hur man nu ska få i katterna det… tror det var en vit flaska men kommer ej ihåg namnet. Kanske kan doppa tandborsten i det.
Jag tror det är lika bra för katter som för människor att man borstar tänderna kanske en gång dagen(tar ju 2min). Det finns ju en hel del tand/tandköttsproblem på dem också som jag tycker är otäckt. Enkelt om man kanske kan förebygga med lite borstning.
Jag har skrivit här förut om att jag har köpt en vit tygtub som veterinären rekomenderade för tänder.Jag har den på pekfingret o liksom borstar tänderna. Ska köpa en riktig borste sedan han vant sig vid detta då denna är mjukare o trevligare.

okej! jag får väl pröva och se om han gillar det eller inte!
vart köper man bucacat?
Borsta tänderna är absolut det bästa. På vilket sätt hjälper Bucacat mot tandsten? Känner mig mycket skeptisk till det.
Att borsta tänderna på katten är jättebra för kattens hälsa, speciellt då katter nu för tiden inte får äta sin "rätta" föda med ben mm. Dessutom innehåller ofta kattmaten socker, vilket ju är bedrövligt. Jag borstar min katts tänder minst varannan dag, men egentligen behövs det varje dag, men ibland är jag lat eller glömmer tyvärr. Att borsta en gång i veckan gör tyvärr knappt märkbar skillnad, minst var tredje dag annars kan man nästan lika gärna skippa det helt, dvs det hinner bildas tandsten ändå. Själv har jag lite svårt att förstå att så många väljer att skippa det, vi människor gör det ju så varför inte katterna (så vida de inte blir HELT vilda när man försöker)? Så onödigt att låta bli och tvingas skrapa tandsten hos veterinären istället.

#16 Bucacat finns att köpa receptfritt på apoteket, men på vissa apotek måste man beställa efter. Fråga personalen om det! :)
det finns på djuraffärer också
mina katter giller INTE bucacat, men jag använder den ibland, annars borstar jag med en "tubstrumpa" veterinären säger att det är få katter som har så fina tänder som mina sen jag började borsta tänderna på dom (jätte skönt att höra). Eftersom rena katten har tandlossning och var tvungen att dra ut 4 tänder, det var därför jag började med det och tyckte det var lika bra att borsta på båda.
kommer aldrig sluta och snart skaffar jag en hund som jag också kommer borsta tänderna på!!
Jag borstar inte tänderna på mina katter.
#20 ja en tubstrumpa kan man kalla det veterinären tyckte jag skulle prova.jag köpte min på bromma zoo om någon vill köpa.
Jag har börjat borsta tänderna på mina två 9månaders dagligen. Gör det till en rutin. Först borstar jag mina tänder och tvättar mig och då kommer de och är så nyfikna. Borstar med barntanborste och använder tandpasta med leversmak, mest för att de kanske ska tycka att det är lite trevligare. Däremot har jag lite svårare till att borsta insidan, de tycker inte om när man råkar komma åt gomen. Är det lika viktigt att borsta där? Tror ni det blir lättare med sådan tandborste som är vinklad och borstar båda sidorna samtidigt? Och tubstrumpa, vad är det? Trodde först ni menade en vanlig tubsocka men de är ju ganska stora. 
Funderar även på tanborste som man sätter på fingret, men har ganska långa naglar och det blir lite svårare då va? Såg att på Bromma Zoomarknad har de att sätta på fingret, men då är det en för att rengöra tänderna och en för att massera tanköttet. Gör inte tandborsten det automatiskt om man tar lite mot tandköttet?
Många frågor på en gång, men hoppas ni kan hjälpa mig lite. 
Tubstrumpan är vit o i tyg som jag sätter på pekfingret.Den är lika stor som ett pekfinger ungefär.

men vadå, en strumpa? den är ju av tyg? kan den verkligen göra nån skillnad?