Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9157 ggr
Imitra
0

Piss och skit i sängen..

Min kattkille på ca 5 månader har nu både pissat och skitit i sängen, på två olika ställen..

När vi nyss hämtat honom när han var 12 veckor hade han två små olyckor, sen aldrig mer.

Och nu helt plötsligt bajsar och kissar han i sängen?

Ingenting har förändrats hos oss, allt är som vanligt..

Vad är det här tecken på. det känns ju jättekonstigt att han skulle göra såhär utan anledning?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Hur mycket aktiveras han? Är han rastlös? Hur mycket är ni hemma med honom, och hur mycket av hemmatiden umgås ni med honom? Är han ensamkatt?

Imitra
0

han bor med en kastrerad hona på åtta månader och det är alltid någon hemma, de är ensamma högst en timme om dagen..

Aktivering får han..

Men såg nu att han hade sprayat (urinmarkerat) på byrån.. det låg som en "pöl" med bara massa små små droppar..

Tyder det på att han blivit könsmogen?

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Ah, ja det kan vara det som är felet. Kör kastrering snarast (om han nu inte ska gå i avel) så får vi hoppas att han slutar.

Under tiden, underhåll honom ännu mer, och ge honom även lite hjärngympa så att skallen tröttas ut också, inte bara benen.

Testa även att ställa fram en låda till, kanske med annan sand.

Imitra
0

Ja ursäkte språket,. men jävla skitveterinärer här i sundsvall som inte vill kastrera innan sex månader "för de blir ju absolut inte könsmogna innan dess"

Har mejlat nu och frågat om en tid, blir tookig!

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

#4 Idioti! Om katten visar tecken på könsmognad måste de ju ändå gå med på kastrering. Det är helt sjukt att så många veterinärer "vet bättre" och vägrar kastrera pga orimliga orsaker.

Finns det ingen annan? Det måste ju inte göras på djursjukhus, det måste väl finnas småkliniker?

Imitra
0

Tyvärr så har varenda liten klinik också den policyn..

Madamej.blogg.se

[Norrbysa]
0

Va trist. Kanske feliway och fler lådor kan hjälpa sålänge?

Linnslins
0

#6 Har du hört med Härnösand hur de gör? De kanske kan ta emot dig =)

Imitra
0

Har två stycken lådor nu, och sovrummet får vara stängt sålänge..

Har feliway men bara som spray, hur gör jag då? Obestämd

Han kissade och bajsade på min sida, också sprayade på byrån..

Madamej.blogg.se

Imitra
0

#8. Jag har tyvärr inte pengarna att åka till härnösand för kastrering, men jag tror nog att jag kan lyckas få en tid nånstans är i sundsvall nästa vecka om jag berättar för de om situationen..

Madamej.blogg.se

Imasy
0

Men se sådan tur, din katt fyllde visst 6 månader idag och kan kastreras ;)

Jag hade en fem månaders som jag ville ha kastrerad, och jag sa bara till vet lite svävande att jag inte visste exakt ålder, men ca 6 månader, och då gick det vägen ;)

Imitra
0

#11. Pratade med vet. jag var till förra gången, han är jättesnäll så när jag berättade om urinmarkeringen sa han; och din katt var runt 6 månader va?

Då svarade jag bara ja Glad

Men ni tror att det har med könsmognad att göra då? Jag blev så förvirrad att han bajsade och kissade på min sida, ifall han var sur på mig eller nåt Rynkar på näsan

Madamej.blogg.se

[Emma--]
0

Det är ju verkligen dumt om dom säger nej bara för att katten inte är 6 månader än. När en katt börjar revirmarkera är det ju viktigt att kastrera så fort som möjligt :/

PumpkinQueen
0

TS: Skönt att du fick träffa en sån bra veterinär!

Jag tror det har med könsmognad att göra. Katter är ju som människor, vissa hamnar i puberteten tidigt och andra sent.

Kanske markerade han på din sida av sängen för att han tycker att du är "hans"? Då får du se det som en komplimang! Tungan ute

Just sängkläder verkar många katter gilla att använda som kattoalett, så mina får inte vara i sovrummet utan uppsikt.

Yoda
0

Men har du verkligen kollat med samtliga veterinärer? Jag har bott i Sundsvall och då kastrerade jag en hona vid 4-5 månader på kliniken på Södra berget, det var inga problem! Jag tror inte heller hon i Bergsåker har några problem med detta. Nu minns jag inte vilken klinik Ulrika Hermansson jobbar på, men kolla där!

Det är ju bara att förklara läget och veterinärerna brukar inte ha några problem att kastrera så länge djuret väger över 2kg.

Ring och övertyga dem!

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Lusthan
0

Visst är det underbart med alla dumma principer som man aldrig kan släppa på…

Min katt skiter inte på min sida men däremot så pissar han på mig när jag ligger i sängen ibland. Har bytt en jäkla massa lakan vid sju på morgonen för att han har varit där. Ibland beror det på att matskålen behöver fyllas på. Vi har kommit fram till att det verkar bero på något dominansbeteende hos han men jag vet inte hur vi ska lösa det. Just nu är det lugnt.

Har en annan katt som ibland kissar på sig när han blir rädd. Har mycket folk som går fram och tillbaka här just nu eftersom det byts fönster och sånt. Då hände en liten olycka på mina kläder häromdagen.

Hoppas det löser sig med kastrering och att du inte behöver få fler presenter i sängen. :)

Imitra
0

#15. Jag har kollat med alla kliniker, och ingen ville göra det före sex månader. Men har som sagt fått en tid nu när de hörde att han börjat markera..

Och kliniken på södra berget frågade jag först av alla , och de kastrerade vid sex månader.

Madamej.blogg.se

Cindy
0

Han är inte dålig i magen eller har varit nyligen? Katter som haft ont när de bajsar kan börja förknippa lådan och/eller sanden med smärtan och därför bajsa på andra ställen.

Hur många toalådor har du idag? Man brukar rekommendera en låda per katt plus en extra, om katterna inte sköter lådan perfekt. Orsaken är att de kan vägra använda lådan om kompisen gjort det.

Att han urinmarkerar håller jag dock med om att det nog beror på könsmognaden.

Feliway på spray hjälper inte vid protestbeteenden, du behöver diffusorn. Den sätter man i eluttaget och sprider feliwayn på ca 70 kvadratmeter.

Vänliga hälsningar
Cindy

Imitra
0

Nej inte dålig i magen..

Har två stycken som blir rengjorda en eller två gånger om dagen, och min lägenhet är inte så stor så det ska inte behövas en till .. En på toaletten och en i hallen har jag,.

Ja det blir ju kastrering nu på måndag så jag ska hålla sovrummet stängt till dess, ska man ha stängt ett tag efteråt också?

Madamej.blogg.se

chilisalsa
0

Bävar lite för samma problem, OM killen skulle bli könsmogen innan 6mån då jag inte (här i Falun) känner till någon som gör ingreppet innan 6mån. Han har ju tydliga kulor i klockspelet och är nu redan 2kg vid 4,5månader så jag ser ju inte problemet. Men man kanske kan göra som Imasy säger och köra en vit lögn även om det inte borde behövas ?

Har en syskontjej från samma kull och det skulle kännas väldigt fel om det blev en olycka och jag tvingades kastrera henne tidigare än jag planerat bara för att på det sättet automatiskt göra en abort.

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

Jag åker förvisso till Borlänge, halva priset på kastrering hos den veterinären jämfört med djursjukhuset. Däremot får man ta hand om katten själv när den är nersövd.

Imitra
0

#20. Ja min kille var ju också jättestor där vid fyra månader, men jag fick blankt nej. det är för jäkligt att det ska vara så..

Madamej.blogg.se

chilisalsa
0

Imasy, #21

Vill ha den referensen, tack !

Namn, adress eller hur jag kontaktar Honom/Henne, namn, adress eller hur jag kontaktar honom, henne Flört

Resa till gangsterstaden känns som ett väldigt  litet problem i sammanhanget ! Skrattande

Djursjukhuset har ju som regel (har frågat) alltid 6 mån…

Medarbeterare på Kost

Rosenlind
0

#21 Jag vill också ha den referensen. Vi har varit till djursjukhuset i Falun men upplever det som lite opersonligt sedan har vi också lite närmare till Borlänge.

Imasy
0

#23 + 24

Han heter Lars Bäcklund, tele till praktiken är 0243-211327 tror jag. Heter Borlänge smådjurpraktik i katalogen tror jag.

Han kan låta lite kort i tonen i telefonen, trots att jag har gått hos honom i flera år blir jag fortfarande "rädd" när jag ringer. Men han är trevlig ;)

Cindy
0

Jag frågade min veterinär om detta med 6-månadersgränsen, och det är tydligen direktiv från veterinärförbundet som veterinärerna snällt bör följa av licens- och försäkringsskäl.

Att forskning utomlands visar att det inte gör någon skillnad när man kastrerar en ungkatt har inte nått Sverige än.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

#26 känner igen det där, det är en rekommendation, inte ett måste….JAg har för mig att det diskuterades inne på hittekatter….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rosenlind
0

Tack Imasy! Ska lägga det på minnet.

chilisalsa
0

Oki doki !

Tackar å det ödjukaste… vilket är min misse ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

SaraC
0

Min ena katt var lite likadan när han flyttade in hos oss. Kissade och bajsade lite överallt lite då och då. Först trodde vi att han bara inte hittat lådorna eller inte var nöjd. Vi hade redan bokat kastrering när han flyttade in och när den blev gjord efter några veckor hos oss så slutade han mer eller mindre. Han klarar fortfarande inte av att lämna sängen ifred alla gånger och kan ibland inte heller motstå om det ligger använda kläder på golvet. Därför är han portad från sovrummet och vi noga med att aldrig lämna några kläder framme Glad

(OT. Bor också i Borlänge och jag går till en annan billig och bra veterinär här vid alla "mindre" veterinärbesök. Han tar 250 kr för en kastrering (hankatt) och kör alltid bra paketpriser. Verkar vara bra priser här Flört)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

chilisalsa
0

SaraC:

Så kan du ju inte säga….

Utan att säga vem ? Flört

Jag har svårt att se att de som rekommenderas här skulle se det som något negativt !

Medarbeterare på Kost

Imasy
0

Är det han Sundberg i Kvarnsveden ni går till? För han kastrerar väl inte honor va?

SaraC
0

#31 Haha, delar gärna med mig. Han heter, som sagt nedan, Sundberg och har nr. 0243-238020.

#32 Ja, och nej tyvärr gör han ju inte det.

Imasy
0

Hmm, då är han nog en 50-100 kr billigare än Bäcklund på hankastrering. Fast när jag kastrerade Per så fick jag betala 450 kr för det + vaccination, så det var väl inga summor att bråka om egentligen.

Fördelen att åka till Bäcklund, för mig som är körkortslös, är ju att bussen stannar nästan utanför praktiken ;)

SaraC
0

#34 Mycket möjligt. Han brukar alltid dra ner lite på de ordinariepriserna om man gör flera saker eller har flera djur som ska in. Han ligger inte särskilt bra till om man inte har körkort skulle jag tro (det ligger ju i Övermora, bortanför Kvarnsveden) men bara några kilometer ifrån oss så för mig är det ju perfekt.

Scout99
0

Som ny på det här forumet, så vill jag helst inte röra upp i den allmänna kastrationskonsensusen här, men känner att man kanske måste lägga in en liten brasklapp ändå…

Det är nästan aldrig fertilitetskopplat när en så ung katt börjar kissa och bajsa på fel ställen plötsligt. Det är mycket oftare ett tecken på att katten kan ha ont någonstans eller tom är sjuk. På mycket unga katter som denna kan det vara problem med anasäckarna som spökar, vilket är mycket vanligt och inte så allvarligt. Men det skapar tillräckligt med obehag för att katten ska vilja bajsa på ett mjukt underlag.

Det kan också vara tecken på någon urinvägsrelaterad åkomma. Så om jag får råda kanske det är dags för ett helt annat typ av besök hos veterinären.

Men även om det inte skulle vara det, så finns det många olika möjliga förklaringar och orsaker bakom såna här plötsliga beteendeförändringar och just därför bör man först konsultera en veterinär så att man inte missar en eventuell sjukdom.

Lycka till och hoppas du snart får klarhet och kisse kan få hjälp med vad det än är som orsakar hans små olyckor.

scout

Imitra
0

Jag har ju sett att han har sprayat på byrån och det är ju en klar markering , alltså tecken på könsmognad

Madamej.blogg.se

Josefa
0

Nix, det kan vara en protestmarkering också.

Imitra
0

#38, hmm kan inte alls komma på vad han ska markera mot! Allt är precis som vanligt, nån som har en idé?

Madamej.blogg.se

Hawknestgrove
0

testa att köra med ppiller…. och tvätta byrån med citron/Dettol.

Imitra
0

ppiller? till en hankatt?;D

Han ska in för kastrering imorn ..

Har upptäckt att han inte gräver över sitt kiss i lådan längre heller, som han alltid varit så duktig på förut. kan det också ha med könsmognad att göra?

Madamej.blogg.se

Hawknestgrove
0

Ok då kan det gå över väldigt snabbt. annars så kan man faktiskt ge kastrerade hankatter ppiller om deras hormoner svämmar över… Ok, då har han alltså blivit ännu mer  kille. Då visar han, att han minsann är herre på täppan och inte behöver gömma sina naturbehov.

Imitra
0

Hmm men det känns ändå bra på ett sätt, att jag vet att han blivit könsmogen, så det inte var något han var missnöjd med här hemma :)

Madamej.blogg.se

Hawknestgrove
0

ja var nu beredd på , att vissa saker inte försvinner med en gång. Kisslukten kommer kanske inte förändras förrän efter ett par veckor. Men se till att din säng är totaltabu……

graniskatt
0

Vilken rolig rubrikSkrattande fattas bara pannkaka där istället för i sängenFlörtSkrattandeSkrattande

Nåja hoppas kissen slutar att kissa och bajsa överallt efter kastreringen.