Bästa kattboken
Vilken är den bästa kattboken som du har läst?
Samt vilken är den absolut sämsta?

"Hälsoråd för KATT" är ju en av de mer nyttiga…
men knappast underhållning :-)
Medarbeterare på Kost
Sämsta måste ju vara Mjaus gratis bok om katt vid köp av mat tetror

Personligen gillar jag att läsa olika kattböcker och jämföra deras olika teorier och fakta. Man kan helt klart finna både fel och brister i böckerna och ibland kan man inte låta bli och undra, till vem skriver de egentligen böckerna? Har hunnit få till ett mindre bibliotek med båda lite äldre och nyare kattböcker (äldsta är från 1961) här hemma och det lär nog bli större. Dock kan jag glatt erkänna att dem bästa lärarna (om man nu ska kalla dem så) har varit katterna och inte böckerna. Man lär sig oerhört mycket av att bara vara nära en katt och leva med den. Böckerna är bra att ha tillhands när man funderar över något. Men man måste lära sig tyda sin katt, det fungerar absolut bäst i slutänden.
En av mina absoluta favoritböcker är ingen faktabok utan mera en bilderbok som heter Kattliv (av Siri Martinsen och Oivind Pedersen), bilderna förmedlar mer än all text i världen. För det är ju så bilder kan också förmedla olika saker och ibland behöver man inte så mycket text.
Ja hälsoråd för katt är superbra. Finns både för hund och häst också. OCh Mjaus lilla vackra bok fick jag i brevlådan i dag. JAg hade ingen butik som hade kampanj, så jag skrev och snyftade och så fick jag den!!!!Väldit vacker bok, men som sagt lite dålig i kunskap
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag håller på att läsa "Lär känna din katt" av Clarie Bessant. Bara hunnit halvvägs med hittills så är den bästa kattboken som jag läst. Den handlar om kattens naturliga beteende, hur det gick till när katten började leva hos människor, hur katter beter sig i det vilda, varför katten är skapt som den är, hur de jagar, revirmarkering osv. Jätteintressesant!
tror inte att jag läst någon riktigt kass kattbok ännu.

#5 Aha, den har jag också 
vilken tur att du sluppit de kassa böckerna än så länge 
#4 Hälsorådsboken är en av dem böckerna jag aldrig läst, kanske borde kolla upp den. Vad heter författaren till den?
Den där Mjau boken alla verkar tala om har jag inte heller och det är samma här, har ingen sådan butik i närheten så vi hamnade inte i närheten av den. Och det känns som om det kvittar, då vi varken har Mjau här längre och inte heller vill jag ha boken 

Författaren är Birgitta Molin, leg receptarie och djurfarmacevt, och faktagranskad av leg länsvetrinär Claes Lundgren.
Finns på Apotek och hos en del vetrinärer eller via nätet:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=h%u00e4lsor%u00e5d
Väl värd den lilla slant den kostar !
Medarbeterare på Kost

Har funderat på om denna boken är något att beställa … ???
"Kattens sjukdomar" av vetrinären Anne-Marie Nilsson
Är den värd 165 bagis på Bokus ?
http://www.icabokforlag.se/Bocker/Bokpresentationssida/?articleId=3157
Medarbeterare på Kost

#8 Den har jag i lilla biblioteket, och tycker inte den är så tokig.
Fast ett tips är att man enbart använder den som någon form av uppslagsverk efter besök hos veterinären exempelvis, det kan annars bli en något ganska förvirrande läsning.
Om den är värd pengarna? Jag tycker nog det 
Kattens sjukdomar borde finnas i varje kattägares hylla. Jepp, den är värd 165 spänn. Lätt.

Jo min tanke var ju att ha den som just ett uppslagsverk. Det är knappast en bok man läser från pärm till pärm annat än extensivt för att ha koll på vad den tar upp lixom…
Bra att ha bok utifall nånting… Böcker man inte ska förringa tycker jag !
Medarbeterare på Kost

#8 Kattens sjukdomar har vi också, bra att ha för att läsa lite efter veterinärbesöket som #9 säger, eller bara för att få lite mer kunskap om kattens sjukdomar. Tydlig och lättläst.
Annars gillar jag Ylva Stockelbergs böcker. Rekommenderas.
Ylvas hemsida: http://www.amrafel.nu/

Själv skulle vag nog vilja ha en bok lika mycket inför vet-besök… ska man till vet eller kan man fixa det själv på enklare sätt.
Nu är ju den boken skriven av en vet så det kanske speglar tonen i boken ?
Var på biblan i dag ock sökte på katt… många böcker jag intuitivt skulle vilja läsa som inte handlar om katter i allmänhet, raser, hälsa etc. utan bara relationer till katter rätt av !
Jag bestämde mig för en av dom…. bara för att upptäcka att den stod i barnavdelningen… längst in. Jag kollade dock som sjutton men jag kunde inte hitta den. Har man inte barn (med sig) känns det himla knepigt att leta barnböcker kom jag på ! 
Medarbeterare på Kost
#8 just den boken har även min vet rekommenderat mig…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag gillar Vicky Halls böcker. En är översatt till svenska (Din katts hemligheter, tror jag den heter), men språket är inte så krångligt i de engelska heller.
Det var länge sedan jag läste en kattbok (utöver den lilla gula boken om kattens hälsa och sjukdomar, som man kan köpa på apoteket), men jag vill minnas att jag gillade Desmond Morris "Kattliv-varför de är som de är och gör som de gör" när jag läste den för typ 10 år sedan.
En skönlitterär kattbok som jag gillade väldigt mycket när jag var tonåring var Kattbreven av Elsie Johansson, om en tjej som tvingas lämna sin katt när familjen åker hem från sommarstugan. Hon skriver brev till katten och sen utvecklar sig det hela till en rätt spännande historia.