Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 10072 ggr
Zorbaaa
8

Fet päls

Båda mina katter (7 mån, syskon) har väldigt fet päls på rumpa/rygg/svans. Jag börjar lessna på att tro att det är fetsvans och talka dem, det kommer tillbaks på någon dag.

Finns det någon speciall mat/tillskott man kan ge som är bra för pälsen? nu äter de eukanuba, äggula o kycklingvingar. tyvärr tål de inte blötmat.

ska testa att bada dom tänkte jag, nåt speciellt schampo som är bra på fet päls?

Hawknestgrove
0

Du får nog bara gilla läget och fortsätta att talka. ingen mat kan förändra sånt. Ska du ställa ut får du väl tvätta extra där.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Katzuki
0

Jag vet att en hel del Skogkatter har fetsvans, så testa att fråga på norsk Skogkatt iFokus :) där kanske nån har tips. Lycka till

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

blondifire
0

det är fetsvans här har du en länk om ett bra medel

S*Winsnes Wilda

Zorbaaa
0

oj vilken jungel..

1, var köper man goop?
2. vilken goop är "rätt"? finns tydligen många olika
3. måste man tvätta med vanligt schampo sen?
4. läste i nån tråd att man ska ha yes efter, stämmer det?

blondifire
0

en som vet "allt" o du kan ringa/maila om råd och produkter är Anju-Beaute

det med yes kan du få lika många svar på som fingrar Flört… jag själv har varit förskonad från det fenomenet so far…

S*Winsnes Wilda

AgnetaB
0

skriv gärna här hur du gjorde o om det blev bra.

IceJossan
0

Vi håller på att behandla en katthemskatt för hans feta päls på ryggen som bara kladdar ihop sig till tovor. Vi fick rådet att köra med GIMPETs nåt pälsvårdspulver som man gnor in i pälsen, låter verka ett par timmar, kardar ur riktigt noga och sedan upprepar detta tills pälsen är fin igen. Pulvret hjälper alltså till så att man kan karda bort smutsen. Det har funkat kalasbra, pälsen är jättefin nu.

Nu är han färdigbehandlad med det och ska snart få sig en torrschamponering med något specialmedel som ska hjälpa till att få bort själva problemet. Allt är köpt på vanlig djuraffär, folk som har rekomenderat detta hålls mycket med raskatter (bland annat skogisar) så de är mycket vana vid pälsproblem. Hoppas att torrschampot funkar sen också.

Hawknestgrove
1

vanligt barnpuder att använda som torrschampoo funkar också. Hade det på mina birmahanar när jag ställde ut…..

Zorbaaa
0

jag har barnpuder men det gör det bara bättre för dagen..

[Emma--]
0

Brukar det inte kunna hjälpa med kastrering när det är såna här problem?

Edit: Såg just i en annan tråd att dom redan var kastrerade.

Hawknestgrove
0

kanske det inte är meningen här, jag vet inte, men är det inte så att dessa kissar skulle eventuellt bli avelshanar? Om det är huskatter och inte ska i avel, så är ju en kastrering bra lättnad på sånt här.

Zorbaaa
0

japp kastrerade

blondifire
0

barnpuder är inte bra för deras luftvägar! jag vet att utställare använder det men det är inte bra alls…

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

oj då. det är alltså redan gjort….kastreringen alltså… HUm… jag vet inte om det kan vara ett tips, men i brist på torrshampo när jag var tonåring, så kunde man faktiskt använda havregryn…….Kan de vara nåt? För oavsett vad man använder, så blir det ju fel. Diskmedel är ju inte bra det heller….