Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 14367 ggr
[Maile]
0

Fortsatt magproblem efter Flagyl...

Mina två katter (6 mån och 4 mån) hade en längre period med magproblem i form av lös avföring, som startade då katt nummer två kom hem. Veterinärbesöket resulterade i en kur Flagyl på 7 dagar samt avmaskning.

Under tiden de åt Flagyl var magarna mycket bättre, men det har nu gått en vecka sen sista tabletten, magarna har varit ok, men inte lika fina som de var innan och minstingen på 4 mån var i morse riktigt lös igen.

Tilläggas bör att de på inrådan av veterinär äter Hills Id, som jag gick över till i samband med Flagyl. Innan har de ätit Royal Canin Kitten. Borde jag återgå till RC, i och med att Hills Id endast bör ätas en kortare period?

Vilka andra sjukdomar kan resultera i lös mage? Vid ett nytt veterinärbesök; vad kan de undersöka?

Tacksam för svar! Glad

Hawknestgrove
0

hade om jag varit du kört den vanlia huskuren till att börja med.

Dag 1. Ingen mat, bara vatten och vanligt te med lite socker i att dricka.

Dag 2. Dricka, vatten och vanligt te, morotspure att äta. (de brukar gilla det) Antingen hemgjord eller färdigköpt(babymat)

Dag 3. Om magen är bra, dvs ingen avföring eller normal avföring, börja smyga in  rå köttfärs med moroten.

Dag 4-7 Öka köttet mot moroten så att du dag 7 har bara köttfärs.

Dag 7-14 Smyg in den vanliga maten som de åt innan. Dag 14 ska du stå på vanlig mat helt och hållet. MEn detta  gäller bara om allt verkar gå mot bättring. Annars så är det vet som gäller.

detta är mitt tips. Du kommer säkert att få flera andra. Viktigt är ju att du håller dig till EN metod och inte hattar fram och tillbaka.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sagolika
1

Undersök så att de inte har Giardia (testas med hjälp av avföringsprov). Det kan du skicka själv till SVA eller med hjälp av ett Kolla masken-kit (skriv att det är Giardia de ska testas för).

Signe-Jonna
0

Vilken dos har du fått på Flagylen?

[Maile]
0

Flagyl 200 mg. En halv tablett om dan. Jag kontaktade veterinär och ena katten fick ytterligare 7 dagars kur. Nu har hon varit utan tablett i fyra dagar och än så länge ser det bra ut! Glad

Hawknestgrove
0

grattis!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Maile]
0

Tyvärr är magen dålig igen, ca 5 dagar efter avslutad Flagylkur. Samma som sist. Det känns som att Flagylen hjälper tillfälligt, men att diarren har en annan orsak. Börjar bli orolig att någon annan sjukdom ligger bakom.

Jag ska försöka kontakta veterinär senare idag, vad tror ni den dåliga magen beror på?

Sagolika
0

Som sagt, testa för Giardia & Tritrichomonas foetus.

[Norrbysa]
0

Rc verkar ge en del katter känslig mage. Har läst det i flera trådar nu. Hmm.

[Maile]
0

#7 Tack, det ska jag göra!

#8 Intressant. Då kanske man ska satsa på annat märke…

Imasy
0

jag hade samma problem med min hane. Konstant diarre, Flagyl-kur, Caninur osv. Men det var fortfarande diarre.

Vi trodde senare att det var giardia, men inte det heller. Men så plockade jag bort torrfodret (Orijen) och han fick kött och burkmat. Voila! inte en diarredroppe igen.

[Norrbysa]
0

#10 kanske var fiskallergiker?
Orijen funkar fint för mina katter.

Fasta. Kokt fisk och sedan ett annat foder kanske kan hjälpa?

Imasy
0

Nu kan han äta det mesta, men efter ett par månader började jag introducera torrfoder igen då en del av de andra vill ha det, och efter "kött-kuren" så har det inte varit några problem med något annat heller.

Signe-Jonna
0

Läste i senaste numret Våra Katter om en sjukdom som heter Tritrichomona Foetus som tydligen ska vara svårdiagnostiserad och kan ge besvär med magen…

Lindafixar
0

Att gå tillbaka till babykitten magen på rc har funkat på mina missar.

PumpkinQueen
0

Mina hade dålig mage när de var typ mellan 4 och 6 månader. De fick någon dunder-kur med avmaskningsmedel (som applicerades direkt på huden) för att utesluta mask. Sen rekommenderade vet. oss att byta foder till ett som egentligen är till för små kattungar som precis börjat äta själva.

Veterinären sa att diarrén kunde bero på att katterna växte väldigt mycket just då, i och med det blir de väldigt hungriga och äter mycket, men tarmen klarar inte av att ta till sig all näring. Därför behövde de ett foder som var mer näringsrikt och lätt för tarmen att ta upp.

MalinL
0

Om katten har TF (tritrichomonas foetus) så är det vanligt att de blir tillfälligt bättre på flagyl, men att symptomen kommer tillbaka igen.

Om man ska testa för TF så ska man ta ett färskt avföringsprov, när katten har diarre och inte har ätit antibiotika den närmaste veckan. Det ska inte vara Kattsand i provet.

Läggs i dubbla platspåsar och skickas till SVA, för en PCR analys. Man kan också använda odlinngsmedium men detta tar lång tid och är bara hälften så säker + att det är svårare att själv ta detta då man måste göra precis rätt när provet utförs.

MalinL
0